Avia BH-1 (+fotoblog)
V srpnu roku 1919 založili Pavel Beneš a Václav Malý společnost na výrobu letadel, kterou nazvali AVIA. Brzy nato se k nim přidali Miroslav Hajn a Jaroslav František Koch (pozdější významný konstruktér motocyklů). Ing. P. Beneš a ing. M. Hajn byli letečtí konstruktéři, J. F. Koch měl na starosti přípravu a ladění motorů a V. Malý byl obchodníkem. Společnost sídlila v Praze Vysočanech v bývalém cukrovaru a zpočátku zaměstnávala pět truhlářů a tři zámečníky.
První letadlo vyrobené touto společností byla Avia BH-1 exp. (exp.=experimental, pilot B. Munzar, zřejmě veselá kopa, mu dal později přezdívku exprevít), postaven byl pouze pokusný prototyp. BH-1 byla zalétána krátce před První mezinárodní leteckou výstavou v Praze, která se konala koncem října 1920 v Průmyslovém paláci. Na výstavě budila svou konstrukcí (dolnoplošník s tlustým profilem křídla) zaslouženou pozornost leteckých odborníků a prezident T. G. Masaryk obdaroval společnost Avia grantem 100 tis. Kč na podporu dalšího rozvoje mladé firmy. Jedinou slabinou letadla byl starý, již značně opotřebovaný motor z války, řadový čtyřválec Austro-Daimler o výkonu pouhých 30 až 35 k. Proto ani nemohl být využíván přední prostor pro cestujícího.
Kvůli zvýšení letových výkonů bylo letadlo na jaře 1921 přestavěno. Přestavba spočívala hlavně v instalaci výkonnějšího motoru. Byl jím francouzský rotační sedmiválec Gnôme Omega. I když také nebyl nejnovější, dával výkon alespoň 44-48 k, což bylo dostačující a BH-1 mohla létat s dvoučlennou posádkou. Letadlo bylo přejmenováno na Avia BH-1.bis. V září 1921 se s ní pilot B. Munzar úspěšně zúčastnil 1. národního leteckého mítinku, na kterém vyhrál, po přepočítání výkonů, okružní let republikou na trati Praha - Olomouc - Nitra - Vajnory - Olomouc - Praha.
V roce 1922 byl letoun během vojenského cvičení poškozen při nouzovém přistání a následně zrušen.
Na pokrokovou BH-1 navazovala celá řada dalších Avií konstruktérů Beneše a Hajna: BH-3, BH-5, BH-9, BH-10, BH-11.
Replika letadla Avia BH-1
Repliku postavil Marcel Sezemský, který letoun také vlastní a při různých leteckých dnech či jiných příležitostech pilotuje. Pan Sezemský je členem neziskové organizace "Historická letka republiky Československé".
Replika představuje původní verzi s řadovým motorem a je postavena v měřítku 1:1. Oproti originálu má jiný motor (Walter Mikron), dvojí řízení a bohatší přístrojové vybavení. Je registrována v kategorii ultralehkých letadel pod imatrikulační značkou OK-GUU 25.
Avia BH-1 na mladoboleslavském letišti. Na trupu je namalován tehdejší tovární znak Avia.
Původní letoun měl jen jedno řízení, pilot seděl vzadu, vpředu bylo místo pro cestujícího. Replika má řízení dvojí, ale vpředu jen jako nouzové.
Při čelním pohledu vynikne "tlusté" křídlo, v místě uchycení vzpěr je profil nejtlustší.
Při tomto pohledu je vidět, kudy proudí vzduch za chladičem.
Průlet nad letištěm.
Pojíždění po přistání.
Radek Folprecht
Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu
První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.
Radek Folprecht
Zapomenuté automobily Wikov
Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.
Radek Folprecht
Zásadka
/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Hromadná nehoda u letiště blokuje Pražský okruh, jedno z aut je na střeše
Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahují na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...
Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel
Česko a Německo podle prezidenta Petra Pavla sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, na...
Čarodějnice bez ohňů? V části Česka vydali zákaz, hrozí požáry
Ve Středočeském kraji se od úterý nesmí zapalovat oheň, a to ani na zahradách v blízkosti lesa nebo...
Lihový boss Březina se ve vězení napravil a změnil hodnoty, tvrdí znalkyně
Lihový boss Radek Březina, který si odpykává třináctiletý trest vězení za obří daňové podvody, se...
Prodej bytu 2+1, 56 m2 v osobním vlastnictví, Mydlovary
Mydlovary, okres České Budějovice
3 390 000 Kč
- Počet článků 81
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 10930x
Články publikované na Technet.cz a auto.idnes.cz