Zapomenuté automobily Wikov
V roce 1918 se spojily prostějovské firmy Wichterle a F. a J. Kovářík, obě vyrábějící především zemědělské stroje, a tak vznikla značka Wikov. Ve znaku firmy je postava s velikým kladivem. Automobily se zde vyráběly v letech 1924.až 1937, užitkové dobíhaly až do prvního válečného roku.
Firma se nezaměřovala na velké objemy výroby automobilů, odhadem to bylo kolem 800 kusů za celé období jejich produkce. Ale dávala přednost některým pokrokovým konstrukčním prvkům, například již od počátku používala motory s rozvodem OHC (v té době se u nás standardně používaly motory s rozvodem SV) nebo od roku 1930 hydraulické brzdy na všech kolech. Celkově byl kladen důraz na kvalitu.
Od typu 35 (1929) se montovalo levostranné řízení, protože nebylo tajemstvím, že se jednou změní jízda vlevo na jízdu vpravo. To bylo na evropské mezivládní úrovni dohodnuto mnohem dříve, než k tomu pak ve skutečnosti došlo. Podobně pragmaticky (pro někoho možná unáhleně pragmaticky) se zachovala Aerovka se svými vozy Aero 30 (1934) a 50).
Než se podíváme na průřez vyráběného portfolia, ještě nesmíme zapomenout na jednu zajímavost. Z rodiny zakladatele firmy Wichterle pocházel i Otto Wichterle, vědec ve světě proslavený vynálezem měkkých kontaktních čoček.
(Fotografováno na letošní Concours d´Elegance na Loučeni, pokud se chcete podívat na větší fotografie i ostatních značek od jiného autora, tak můžete zde.)
Vzorem prvních wikovů byl italský automobil od firmy Ansaldo. Wikov IV/16 a IV/18 byl vyroben v několika málo kusech, prototypech. Následovalo asi 15 kusů Wikov V. Prostějovská továrna se tak na vlastní kůži seznámila s výrobou automobilů.
Wikov 7/28 byl již vlastní konstrukcí a prvním sériovým vozem značky. Dodával se s otevřenými i uzavřenými karoseriemi, byly i verze užitkové jako valníčky, sanitky, atd. V letech 1925 až 1930 opustilo bránu továrny necelých 300 aut tohoto typu.
Z typu 7/28 bylo odvozeno několik kusů závodních speciálů. Ty měly silnější motory, oproti původním 28 k to bylo 40 k. Jeden takový vůz (ne ten na fotografii) byl prvním domácím, který byl klasifikován na Velké ceně. Stalo se tak na brněnském Masarykově okruhu v roce 1932, tovární jezdec Adolf Szczyzycki získal 6. místo v kategorii do 1500 ccm na Velké ceně Československa.
Wikov 35 byl vstupem do lepších kategorií, vyšších sfér, nebo jak to chcete nazvat. V letech 1929 až 1934 bylo vyrobeno 150 pětatřicítek, při takovém malém objemu překvapí velké množství typů karosérií, jak ostatně bylo u wikovů běžné. Výrobce dával přednost kvalitě a téměř kusové výrobě, před velkými sériemi (... velkými, bráno měřítkem tuzemského trhu té doby). Wikov si zkrátka výrobu osobních automobilů vychutnával, peníze vydělával na zemědělských strojích.
Wikov 35 "Kapka" z roku 1931 byl první tuzemský aerodynamický vůz nabízený k prodeji veřejnosti. Příliš se však neujal, byly vyrobeny pravděpodobně pouze tři kusy. Toto je poloviční replika, na dochovaný podvozek z klasického typu 35 byla nedávno postavena karoserie dle původních podkladů. Titul prvního sériového aerodynamického vozu si tak mohla vychutnat o pár let později Tatra 77.
V letech 1931 až 1932 byly vyrobeny tři luxusní vozy Wikow 70 (dle některých pramenů až pět kusů). Malému počtu se nelze divit, když v té době řádila Velká hospodářská krize. Automobil byl poháněn osmiválcovým motorem o objemu 3,5 l a výkonu 70 k. Na fotografii je otevřený vůz, je známa i dobová fotografie sedmdesátky jako uzavřené limuzíny.
Wikov 40 byl nejpočetnějším a zároveň posledním automobilem značky. Celková produkce čtyřicítek vyráběných v období 1933 až 1937 čítala 330 vozů - opět v rozličných otevřených i uzavřených karosériích..
Radek Folprecht
Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu
První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.
Radek Folprecht
Zásadka
/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /
Radek Folprecht
OBRAZEM: Ford model T - automobil, který změnil historii
Ford model T byl první velkosériově vyráběný automobil na světě. V letech 1908 až 1927 jich bylo vyrobeno přes 15 milionů kusů a proslavil se tím, že postavil Ameriku na kola a stál tak na počátku změny životního stylu obyvatelstva. Jestli lze tuto zásluhu hodnotit vyloženě kladně, není tak jednoznačné, jak by se mohlo na první pohled zdát...
Radek Folprecht
Zahrádecký letohrádek aneb místo, kde tekla krev bažantů
Oblast bývalého zahrádeckého (nebo chcete-li novozámeckého) panství u České Lípy a jeho širšího okolí je poseta větším množstvím zajímavých historických stavebních objektů, ve velké míře už tedy ve formě jejich torz.
Radek Folprecht
Jiljov - "tvrz" plná otazníků
Jiljov se nachází u obce Holany, přibližně 8 km jiho-jihozápadně od centra České Lípy. Jedná se o skalní rezidua stavby plné otazníků, na tamním turistickém směrovníku označené jako bývalá skalní tvrz ze 14. století. Prezentovaná informace je však poněkud zavádějící, neboť ty markantní stopy lidské činnosti v pískovcových blocích, které na místě můžeme spatřit, jsou s velkou pravděpodobností původu novověkého a existence středověké tvrze zde dosud nebyla prokázána (ale ani vyloučena).
Radek Folprecht
Jenštejn - hrad arcibiskupa, pijana i chudých bezzemků
Zřícenina gotického hradu Jenštejn se nachází ve stejnojmenné obci ležící mezi Prahou a Brandýsem nad Labem. Stanoviště hradu uprostřed rozlehlých rovinatých plání se může zdát jako krajně nevýhodné. Když si však uvědomíme všechny aspekty přizpůsobení stavby dané lokalizaci, pak tento negativistický názor opustíme. Stavitelé dovedně využili pískovcovou skalku v mikroúdolíčku zdejšího potoka, kolem hradu vytvořili hluboké příkopy a ty zaplavili vodou. Vodní dílo bylo ještě umocněno rybníkem.
Radek Folprecht
Kunětická hora
Pět kilometrů severo-severovýchodně od historického centra Pardubic nečekaně vystupuje z georeliéfně fádní roviny do výše 80 metrů nad okolní terén solitérní znělcový vrch Kunětická hora. A na jeho horní části se nalézá hrad stejného jména.
Radek Folprecht
Píčův statek
Ruiny Píčova statku se nachází nedaleko Drábských světniček, při červené turistické trase směrem na Valečov. Pro mnohé z turistů je tento objekt zcela neznámý, nemají tušení, kdo zde žil a hospodařil. Chcete-li se dozvědět více, pokračujte v četbě dále...
Radek Folprecht
Střehom
Seznamte se se vsí, kde se zastavil čas, a která si vystačí s jedinou informativní dopravní značkou IS 12a Obec.
Radek Folprecht
Stará vodárenská věž v Mladé Boleslavi
"Vodárny jsou klenot města nejušlechtilejší a nejpotřebnější", řekl moudrý Václav Krocín z Drahobejle (1532-1605).
Radek Folprecht
Oldtimer Bohemia Rally 2013 (obrazem)
Více než pět desítek historických automobilů a motocyklů se o tomto víkendu zúčastnilo prestižního veteránského klání Oldtimer Bohemia Rally - FIVA. Soutěž letos vstoupila již do čtvrtého ročníku a oproti minulým rokům se termínově přesunula ze začátku září na konec května. Tím organizátoři dostali výhodně OBR, končící v sobotu, do časového průniku se snad ještě prestižnější veteránskou akcí Concours d'Elegance na Zámku Loučeň, která ten den právě začínala. A tak se Loučeň stala etapovou obcí OBR. Fotografie jsou z Mladé Boleslavi a blízkého okolí.
Radek Folprecht
Tudor - první poválečná škodovka
Tudor, první poválečná škodovka, byl vlastně vyvrcholením typově bohaté řady Popularů. Nový vůz dostal modernější elegantní karoserii, ve zmenšeném měřítku ne nepodobnou tehdejším americkým Fordům, a výrobce ho z marketingových důvodů uváděl jako zcela nový typ.
Radek Folprecht
Mnichovo Hradiště - kapucínský klášter a kaple sv. Anny
V roce 1690 byla na popud majitele mnichovohradišťského panství, hraběte Arnošta Josefa z Valdštejna, při severním okraji zámeckého parku započata stavba kapucínského kláštera s kostelem sv. Tří králů. Stavitelem strohých funkčních budov, odpovídajících zvyklostem tohoto řádu, byl kapucínský páter Jiří z Mnichova. Nejprve byl dokončen roku 1693 kostel a o pár let později celý klášter.
Radek Folprecht
Zámek Mnichovo Hradiště
Rozsáhlý areál barokního valdštejnského zámku nalezneme v severní části Mnichova Hradiště. Státní zámek Mnichovo Hradiště je dnes Národní kulturní památkou a patří k němu i bývalý kapucínský klášter s kostelem sv. Tří králů a kaplí sv. Anny v sousedství.
Radek Folprecht
Československé bunkry (fotoblog)
V lednu a únoru vyšly na Technetu první dva články ze série k pětasedmdesátiletému výročí mobilizace Československé armády v roce 1938. První díl se věnoval těžkému a druhý díl lehkému opevnění, které se u nás budovalo od poloviny třicátých let po vzoru francouzské Maginotovy linie. I když obrana kladoucí důraz na linie železobetonových bunkrů byla pro nadcházející válku v principu překonaná a navíc výstavba čs. opevnění nebyla zdaleka dokončena, zůstávají tyto bunkry památkou odhodlání našich vojáků bránit první republiku. Dva avizované články jsou protkány názornými ilustracemi, zde si můžete prohlédnout některé objekty na fotografiích. Ještě zbývá dodat, že projekt československého opevnění byl z evropských meziválečných fortifikačních systémů tím nejlepším a nejpropracovanějším.
Radek Folprecht
Hliníkův Humpolec
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Město Humpolec - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Radek Folprecht
Boleslavský hrad
Boleslavský hrad se nachází na konci skalní ostrožny nad soutokem Jizery a Klenice. Tato ostrožna, z hlediska obrany výhodné místo, byla svědkem lidské činnosti mnohem dříve, než zde vznikl středověký hrad a město. Archeologické výzkumy dokládají osídlení s použitím opevnění již v mladší době bronzové.
Radek Folprecht
Ještěrka aneb obrněná vejtřaska
Nesmrtelná Praga V3S se stala legendou. Tento terénní nákladní automobil se vyráběl v mnoha variantách dle úkolu použití. Původně byl určen pro armádu, ale postupně si našel cestu i do civilního sektoru. Nejzajímavější vojenskou variantou vétřiesky je samohybný opancéřovaný protiletadlový dvojkanon známý pod názvem Ještěrka.
předchozí | 1 2 3 4 | další |
- Počet článků 81
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 10930x
Články publikované na Technet.cz a auto.idnes.cz