OBRAZEM: Ford model T - automobil, který změnil historii

5. 03. 2015 18:30:59
Ford model T byl první velkosériově vyráběný automobil na světě. V letech 1908 až 1927 jich bylo vyrobeno přes 15 milionů kusů a proslavil se tím, že postavil Ameriku na kola a stál tak na počátku změny životního stylu obyvatelstva. Jestli lze tuto zásluhu hodnotit vyloženě kladně, není tak jednoznačné, jak by se mohlo na první pohled zdát...
Ford model T, rok výroby 1919
Ford model T, rok výroby 1919

Ten výrazný přelom v historii výroby automobilů nastal roku 1913, kdy byla ve Fordově továrně zprovozněna první pohyblivá montážní linka na montáž modelu T, jehož výroba tou dobou běžela už pátým rokem. Tím se skokově zvýšil objem výroby a mohla být snížena již tak příznivá cena vozu. Ta se snižovala ostatně v průběhu celého období výroby. V absolutních číslech to vypadalo takto: Cena základní čtyřmístné varianty bez střechy klesla z 850 $ v roce 1909 na hodnotu menší než 300 $ ke konci výroby. Automobil byl výrazně cenově dostupnější oproti srovnatelným produktům ostatních značek. Kromě USA probíhala výroba či montáž také v Kanadě, Velké Británii, Německu, Argentině, Francii, Španělsku, Dánsku, Norsku, Belgii, Brazílii, Mexiku a Japonsku.

V letech 1915 až 1925 bylo Téčko vyráběno pouze v černé barvě Japan Black Enamel (jen v USA?), což opět zlevnilo výrobu (jak cenou samotné barvy, tak zjednodušením logistiky a práce v lakovně). Zároveň měla z celé palety nejlepší kryvost a trvanlivost. Někdy se také uvádí, že nejkratší dobu zasychala a tím se výroba ještě urychlila. Ale než to někdo dokáže, tak to považujme za nepodložené obvinění.

K pohonu sloužil čtyřválcový benzínový motor o objemu 2,9 litru, výkon měl 20 koní. Automobil s ním dokázal za příznivých podmínek jet maximální rychlostí mírně převyšující hodnotu 70 km/h. Průměrná spotřeba byla z dnešního pohledu závratných 15 l / 100 km. Jako alternativní palivo jste mohli použít petrolej nebo etanol. Etanol byl však časem z této funkce diskvalifikován klesající cenou benzínu a nástupem prohibice v USA.

Plechovou Lízu, jak byla tato Fordka také familiérně přezdívána, jste si prý mohli sami opravit pomocí šroubováku, kousku drátu a použité žvýkačky a navíc k tomu stačila pouze jedna ruka. Ta druhá mohla tleskat. Tedy v případě, že se to povedlo. Automobil se vyznačoval vysokou spolehlivostí a hravě si poradil s tehdejšími nekvalitními komunikacemi.

Ford model T se vyráběl v mnoha variantách: dvou až šesti- či sedmimístné osobní vozy, bez střechy nebo se střechou, se střechou plátěnou nebo plechovou, dále také malé nákladní vozy, sanitní a hasičské vozy a v neposlední řadě mikrobusy . Během velké války a někdy i po ní (Polsko při bojích s Rudou armádou) vznikaly v Evropě v malém množství přestavby ve formě obrněných vozů vyzbrojených kulomety a někdy jen kulometné vozy bez pancéřové ochrany. Ford model T
Ford model T

Ford model T, pohled do motorového prostoru
Ford model T, pohled do motorového prostoru

Ford model T
Ford model T

Ford model T se v letech 1915 až 1925 vyráběl v USA pouze v černé barvě.
Ford model T se v letech 1915 až 1925 vyráběl v USA pouze v černé barvě.

Ford model T vyrobený v Kanadě
Ford model T vyrobený v Kanadě

Ford model T v třímístné verzi se vyráběl pouze v roce 1911.
Ford model T v třímístné verzi se vyráběl pouze v roce 1911.

Ford model T označovaný jako Town Car byl využíván například v taxislužbě. Tento šesti- až sedmimístný vůz měl mezi první a druhou řadou sedadel vložena dvě sklopná sedátka, na nichž se sedělo proti směru jízdy. Tyto vozy jezdily nejčastěji v černé a tmavě modré barvě.
Ford model T označovaný jako Town Car byl využíván například v taxislužbě. Tento šesti- až sedmimístný vůz měl mezi první a druhou řadou sedadel vložena dvě sklopná sedátka, na nichž se sedělo proti směru jízdy. Tyto vozy jezdily nejčastěji v černé a tmavě modré barvě.

Ford model T byl vyráběn v mnoha užitkových verzích, zde ho vidíme jako jednoduchý valníček.
Ford model T byl vyráběn v mnoha užitkových verzích, zde ho vidíme jako jednoduchý valníček.

Sportovní vůz Ford model T Speedster, tento je z roku 1912. Dlouhá léta tahal zobrazený Speedster ve Státech po poli brány. Drobný americký rolník se o něj samozřejmě staral, tedy jako o traktor. Speedster jezdil, fungoval, ale takto rozhodně nevypadal. Pak trávil zasloužený odpočinek na vejminku, kde jeho stav dále degradoval. Současný majitel ho vysvobodil a až náročná renovace vrátila vozu jeho zašlou krásu.
Sportovní vůz Ford model T Speedster, tento je z roku 1912. Dlouhá léta tahal zobrazený Speedster ve Státech po poli brány. Drobný americký rolník se o něj samozřejmě staral, tedy jako o traktor. Speedster jezdil, fungoval, ale takto rozhodně nevypadal. Pak trávil zasloužený odpočinek na vejminku, kde jeho stav dále degradoval. Současný majitel ho vysvobodil a až náročná renovace vrátila vozu jeho zašlou krásu.

Ford model T Speedster
Ford model T Speedster

Ford model T
Ford model T

Autor: Radek Folprecht | čtvrtek 5.3.2015 18:30 | karma článku: 20.91 | přečteno: 724x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Fotoblogy

Marek Trizuljak

Od prvního jarního dne k Velikonočním svátkům

Rovnodennost, první jarní den, úplněk a brzy poté velikonoční svátky. Obrazové dojmologie ... ... ...

28.3.2024 v 15:39 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 69 | Diskuse

Jaromír Šiša

Auto moto veteráni všude možně i jinde.

Třeba pod střechou velkých prostorných i malých útulných muzeí. Nebo na všech možných srazech, případně je potkáváme jen tak v prostoru. Pro svoji krásu a eleganci je obdivujeme a s úctou k těm, kteří jim vdechli nový živý život.

28.3.2024 v 10:03 | Karma článku: 32.03 | Přečteno: 1187 | Diskuse

Petr Široký

Jak jsem potkal brouky (Díl LXII. - Rokycany 12 - Jaro je tu)

Broučí znalosti většiny z nás plynou z dávné četby Ferdy Mravence a občasného setkání s druhem dostatečně velkým či nápadným, aby si ho člověk povšiml – střevlík, beruška, chroust, zlatohlávek.

28.3.2024 v 8:42 | Karma článku: 13.78 | Přečteno: 123 | Diskuse

Martina Pazourová

Po dešti......

Nenapadá mě nic jiného, než text písně paní Judity Čeřovské.Foto Nikon D 70. Jo, a dalo to docela fušku :-)

25.3.2024 v 23:00 | Karma článku: 12.39 | Přečteno: 210 | Diskuse

Veronika Foglová

Květná neděle 2024

Uteklo to jako voda, a svatopostní doba nám vstoupila do své závěrečné fáze - Svatého týdne, po němž nadejdou Velikonoce.

24.3.2024 v 15:21 | Karma článku: 11.15 | Přečteno: 154 | Diskuse

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...