Letečtí modeláři Jaroslav Přikryl a František Blecha začali v roce 1909 stavět létající modely letadel. Po první světové válce založili v roce 1919 společně s dalšími dvěma společníky malou firmu Ardea. Věnovali se hlavně opravám bývalých rakouských a německých letadel, které na našem území zůstaly po skončení války. Jejich vlastní konstrukce sice nikdy nepřekročily stadium prototypu, přesto mají své místo v historii československého letectví.
V říjnu 1921 představili na Druhé pražské mezinárodní letecké výstavě svoji první konstrukci, jednomístný hornoplošník PB-1. Toto letadlo však zanedlouho shořelo v dílně, kde bylo přes zimu uskladněno. Po PB-1 následoval v roce 1922 dvouplošník PB-2. Po drobných úpravách se letoun vyznačoval dobrými letovými vlastnostmi, ale firma Ardea zkrachovala a to byl konec dalšího vývoje a případné sériové výroby PB-2. Pánové Přikryl a Blecha začali opět od nuly. Nakreslili výkresovou dokumentaci na další dvouplošník. O letoun projevila zájem jistá jugoslávská firma, ale obchodní agent tuto dokumentaci zpronevěřil. Možnou podobu letounu, který byl navržen pod označením PB-3, se mi nepodařilo nalézt. V tíživé situaci poskytla dvojici konstruktérů finanční podporu Masarykova letecká liga. Díky této podpoře vznikly prototypy dvou hornoplošníků, jednomístného PB-4 (1930) a dvoumístného PB-5 (1931). V roce 1932 se prototypy zúčastnily soutěže Ministerstva veřejných prací na nový lehký sportovní a cvičný letoun pro aerokluby. Spojili se proti nim ale dva velcí výrobci, Aero a Letov, kteří s letadly AERO A-34 a LETOV Š-39 soutěž vyhráli. Oba konstruktéři se opět pustili do práce a výsledkem byl elegantní dvoumístný hornoplošník PB-6, podobný předchozímu typu, ze kterého konstrukčně vycházel. Při zalátávání však došlo k závadě na palivové soustavě a letoun začal hořet. Pilot stačil naštěstí nouzově přistát, ale letadlo bylo zničeno. Další letouny typové řady PB již nevznikly. |
|
Replika PB-6 Racek
Repliku letadla PB-6 Racek v měřítku 1:1 postavil pan Václav Vondrášek pro Nadační fond Letadlo Metoděje Vlacha a je registrována v kategorii ultralehkých letadel pod imatrikulační značkou OK-KUU 56. Jako zajímavost lze uvést, že repliku pohání motor Continental A65 vyrobený v roce 1942. Tyto motory se montovaly také do legendárního lehkého víceúčelového letadla Piper Cub, jehož mnohé exempláře létají dodnes.
Fotografie jsou ze 7. dobového leteckého dne v Mladé Boleslavi.