Pátek 2. prosince 2022, svátek má Blanka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 2. prosince 2022 Blanka

Letadla pro Izrael

29. 01. 2009 12:43:59
Dne 14.5.1948 vyhlásil na základě rezoluce OSN č.181 svoji nezávislost stát Izrael. Vzápětí po tomto aktu vtrhly do země vojenské jednotky pěti arabských států - Egypta, Jordánska, Sýrie, Libanonu a Iráku. Tak začala První arabsko-izraelská válka, Válka za nezávislost.

Izraelská armáda trpěla díky embargu nedostatkem zbraní, hlavně těžké techniky a letadel. Izraelské letectvo začínalo s lehkými civilními letouny používanými většinou jako pozorovací. Tato katastrofální situace se měla zakrátko zlepšit díky pomoci tehdejšího Československa. Již v roce 1947 se snažili agenti Hagany (ilegální židovská vojenská organizace, která se stala zárodkem izraelské armády) uzavřít kontrakty na nákup zbraní v Evropě. Kladnou odezvu našli v Československu. Tady Izrael nakupoval kromě pěchotních zbraní (pušky, kulomety, střelivo) také vojenská letadla. Vedle materiální pomoci byli u nás též cvičeni izraelští vojáci (včetně pilotů a leteckých mechaniků). Vše probíhalo pod krycím názvem akce DI (Důvěrné Izrael).

První izraelské stíhačky
Takřka existenční význam měla pro Izrael dodávka letadel Avia S-199. Byl to u nás vyráběný stíhací letoun vzniklý úpravou Messerschmittu Bf 109G pro zástavbu motoru JUMO 211F, který používali Němci ve svých bombardérech. Výkony i letové vlastnosti tohoto hybridu byly o poznání horší než u originálu, hlavně starty a přistání nebyly jednoduchou záležitostí (což ostatně platilo i pro Bf 109, ale zde se to ještě vystupňovalo). Izrael koupil celkem 25 Avií. Avie byly rozebrány a do Izraele je ilegálně přepravili američtí soukromníci v dopravních Douglasech C-54 a Curtissech C-46. Do země určení nakonec v pořádku dorazilo 23 letadel S-199.

avia_s-199_d120.jpg
Dne 29. května 1948, večer, startuje čtveřice izraelských S-199 na svůj první bojový let. Byly to právě smontované první 4 kusy dopravené do Izraele. Každý z těchto letounů měl pod trupem zavěšeny dvě 70 kg pumy. Jedním z pilotů této mise byl Ezer Weizman, budoucí izraelský prezident.
Čtveřice pilotů zaútočila na egyptskou motorizovanou kolonu, která postupovala na Tel-Aviv a byla od města vzdálena pouhých 30 km. Egyptské síly čítaly stovky vozidel, včetně deseti tanků. 70 kg pumy a palubní zbraně nenapáchaly egyptské straně výrazné škody, ale účinek na morálku egyptských vojáků byl rozhodující. Egyptský postup na Tel-Aviv byl zastaven.
Izraelci při této akci utrpěli také ztráty. O jeden letoun i s pilotem je připravila protiletadlová palba nepřítele. Druhý stroj byl těžce poškozen při přistání, pilotovi se naštěstí nic nestalo.

avia_s-199_muzeum.jpg
Prvního sestřelu na S-199 dosáhl 3.6.1948 pilot Mordechai "Modi" Alon, velitel v té době nově vytvořené 101. perutě. Při návratu z bitevní (útok na pozemní cíle) mise spatřil dvojici egyptských Dakot, nouzově upravených na bombardovací, jak nerušeně plní svoje úkoly nad Tel-Avivem. I přes přítomnost stíhacího doprovodu, skládajícího se ze čtyř egyptských Spitfirů, oba "bombardéry" sestřelil.

Československé Avie S-199 stály u zrodu Izraelského letectva (Chel Ha'Avir) a byly významnou pomocí nově vzniklému státu v jeho boji za nezávislost. Z technického hlediska bylo toto letadlo více než problematické a dá se říci, že Izraelci v podstatě nic horšího už ani koupit nemohli. Díky embargu však neměli na výběr. Jediné Československo bylo v té době ochotno poskytnout Izraeli pomoc. V kontextu s vlastnostmi letadla S-199 je zajímavá cena, za jakou je Izrael koupil. Za komplexní dodávku prvních deseti kusů zaplatil celkem 180 000 USD (v ceně byly kromě letadla i náhradní díly, munice, doprava atd.) a to v době, kdy se daly pořídit nesrovnatelně lepší Mustangy P-51D z válečných přebytků za 4 000 USD za kus.

Ale samotné, byť sebelepší, letadlo není automaticky zárukou úspěchu, protože záleží také na pilotovi, jeho výcviku a umění. Tak mohli izraelští piloti (z nichž mnozí bojovali za druhé světové války v řadách RAF) se svými S-199 úspěšně bojovat například proti kvalitativně mnohem lepším stíhačkám, jako byl například Spitfire.

Československé Spitfiry s Davidovými hvězdami
spitfire.JPG
Později Československo odprodalo Izraeli stíhačky Spitfire LF.Mk.IXE, se kterými se domů vrátili naši piloti z Velké Británie. Jednalo se o nové stroje zakoupené naší vládou v létě roku 1945. Spitfiry do Izraele, na rozdíl od Avií, měly doletět vlastními silami poté, co jim byly namontovány vnitřní přídavné nádrže. Pod křídly byly zavěšeny dvě další 300 litrové přídavné nádrže. Přelety však od počátku provázely velké potíže, při kterých byly některé letouny ztraceny. Proto se od tohoto způsobu přepravy upustilo a většina Spitfirů byla dopravena železnicí a po moři. Československo prodalo Izraeli celkem 61 Spitfirů, z toho byly 2 neletuschopné (určené na náhradní díly) a 12 náhradních motorů. Do Války o nezávislost stihlo zasáhnout sedmnáct těchto stíhaček.

A na závěr slova prvního ministerského předsedy státu Izrael, Davida Ben-Guriona: „ ... bez československé pomoci bychom nemohli vyhrát válku."

Zdroje:
http://101squadron.com
Oficiální web IAF - www.iaf.org.il
Hugo Marom na ct24
Zdroje fotografií:
http://101squadron.com - Avia S-199
http://flickr.com/photos/xnir - Spitfire

Autor: Radek Folprecht | čtvrtek 29.1.2009 12:43 | karma článku: 31.17 | přečteno: 6468x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Věda

Dana Tenzler

Čína - nový závod o vesmír (2)

USA a Rusko se mohly ještě před několika roky považovat za bezkonkurenční vesmírné velmoci. To se ale v poslední době změnilo. O své místo ve vesmíru se hlásí Indie ... ale také Čína. (délka blogu 5 min

1.12.2022 v 8:00 | Karma článku: 18.18 | Přečteno: 210 | Diskuse

Jan Fikáček

Jak kaluž ukáže, jestli žijeme v simulaci nebo ne

Řeknete si, že to úplný nesmysl, že je Země středem vesmíru. Vžijte se ale do intuitivního světa, který není korigován vědou. Díváme-li se na noční oblohu, jsou vzdálené hvězdy tak maličké, že vůbec nepřipomínají naše Slunce.

29.11.2022 v 9:07 | Karma článku: 23.20 | Přečteno: 1442 | Diskuse

Zdenek Slanina

Kdo letos nejvíc prospěl české vědě? CSČR/PČR - vyhmátnutím výzkumného hoštaplera S.C.,PhD

Výzkumný hoštapler Dr.S.C.,PhD odklonil 130+ MKč. Odhalili celníci a policisté. Bez nich by dál získával miliony - bez jediného výzkumného výsledku. Výsměch poctivcům, a též důsledek vytrvalé perzekuce akademických whistleblowerů.

29.11.2022 v 5:22 | Karma článku: 37.21 | Přečteno: 4309 |

Dana Tenzler

Čína - nový závod o vesmír (1)

Předběhne Čína při výzkumu vesmíru USA? Jak si vede Čína ve vesmíru - a co má za lubem? První díl seriálu o často přehlížené ale stále významnější roli Číny. (délka blogu 5 min.)

28.11.2022 v 8:00 | Karma článku: 23.46 | Přečteno: 299 | Diskuse

Dana Tenzler

Chemie v potravinách - nejmenovaná náhražka mléka

V životě je vždy něco za něco. Když například čtu, že potravina obsahuje jen 0,5 procenta tuku, začínám mít obavy ze zbylých 99,5 procent. Co všechno může obsahovat náhražka mléka? (délka blogu 8 min.)

24.11.2022 v 8:00 | Karma článku: 25.13 | Přečteno: 640 | Diskuse

Ivan Trojan si s manželkou vypořádal majetek, bulvár spekuluje o rozvodu

Ivan Trojan (58) a Klára Pollertová-Trojanová (51) si v září podle veřejně dostupných dokumentů vypořádali společný...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Žena už nemohla vystát obří ňadra, rozhodla se pro operativní zmenšení

Kylie Perkinsová, čtyřiadvacetiletá dvojnásobná matka z Aljašky, podstoupila zmenšení poprsí, aby se zbavila...

Otec zavelel, šetříme! Rodina vypnula elektřinu a topí jednou týdně

Zvyšování cen energií nutí lidi k nečekaným rozhodnutím. Jedna rodina z Londýna se rozhodla vrátit do minulosti. Šetří,...

Žena je pro mnohé příliš sexy, bývalí učitelé její odhalování nechápou

Říká si Ona Artist a na internetu pravidelně zveřejňuje sexy snímky. Pro mnohé už je to přehnané a především její...