Letadla pro Izrael

29. 01. 2009 12:43:59
Dne 14.5.1948 vyhlásil na základě rezoluce OSN č.181 svoji nezávislost stát Izrael. Vzápětí po tomto aktu vtrhly do země vojenské jednotky pěti arabských států - Egypta, Jordánska, Sýrie, Libanonu a Iráku. Tak začala První arabsko-izraelská válka, Válka za nezávislost.

Izraelská armáda trpěla díky embargu nedostatkem zbraní, hlavně těžké techniky a letadel. Izraelské letectvo začínalo s lehkými civilními letouny používanými většinou jako pozorovací. Tato katastrofální situace se měla zakrátko zlepšit díky pomoci tehdejšího Československa. Již v roce 1947 se snažili agenti Hagany (ilegální židovská vojenská organizace, která se stala zárodkem izraelské armády) uzavřít kontrakty na nákup zbraní v Evropě. Kladnou odezvu našli v Československu. Tady Izrael nakupoval kromě pěchotních zbraní (pušky, kulomety, střelivo) také vojenská letadla. Vedle materiální pomoci byli u nás též cvičeni izraelští vojáci (včetně pilotů a leteckých mechaniků). Vše probíhalo pod krycím názvem akce DI (Důvěrné Izrael).

První izraelské stíhačky
Takřka existenční význam měla pro Izrael dodávka letadel Avia S-199. Byl to u nás vyráběný stíhací letoun vzniklý úpravou Messerschmittu Bf 109G pro zástavbu motoru JUMO 211F, který používali Němci ve svých bombardérech. Výkony i letové vlastnosti tohoto hybridu byly o poznání horší než u originálu, hlavně starty a přistání nebyly jednoduchou záležitostí (což ostatně platilo i pro Bf 109, ale zde se to ještě vystupňovalo). Izrael koupil celkem 25 Avií. Avie byly rozebrány a do Izraele je ilegálně přepravili američtí soukromníci v dopravních Douglasech C-54 a Curtissech C-46. Do země určení nakonec v pořádku dorazilo 23 letadel S-199.

avia_s-199_d120.jpgDne 29. května 1948, večer, startuje čtveřice izraelských S-199 na svůj první bojový let. Byly to právě smontované první 4 kusy dopravené do Izraele. Každý z těchto letounů měl pod trupem zavěšeny dvě 70 kg pumy. Jedním z pilotů této mise byl Ezer Weizman, budoucí izraelský prezident.
Čtveřice pilotů zaútočila na egyptskou motorizovanou kolonu, která postupovala na Tel-Aviv a byla od města vzdálena pouhých 30 km. Egyptské síly čítaly stovky vozidel, včetně deseti tanků. 70 kg pumy a palubní zbraně nenapáchaly egyptské straně výrazné škody, ale účinek na morálku egyptských vojáků byl rozhodující. Egyptský postup na Tel-Aviv byl zastaven.
Izraelci při této akci utrpěli také ztráty. O jeden letoun i s pilotem je připravila protiletadlová palba nepřítele. Druhý stroj byl těžce poškozen při přistání, pilotovi se naštěstí nic nestalo.

avia_s-199_muzeum.jpg Prvního sestřelu na S-199 dosáhl 3.6.1948 pilot Mordechai "Modi" Alon, velitel v té době nově vytvořené 101. perutě. Při návratu z bitevní (útok na pozemní cíle) mise spatřil dvojici egyptských Dakot, nouzově upravených na bombardovací, jak nerušeně plní svoje úkoly nad Tel-Avivem. I přes přítomnost stíhacího doprovodu, skládajícího se ze čtyř egyptských Spitfirů, oba "bombardéry" sestřelil.

Československé Avie S-199 stály u zrodu Izraelského letectva (Chel Ha'Avir) a byly významnou pomocí nově vzniklému státu v jeho boji za nezávislost. Z technického hlediska bylo toto letadlo více než problematické a dá se říci, že Izraelci v podstatě nic horšího už ani koupit nemohli. Díky embargu však neměli na výběr. Jediné Československo bylo v té době ochotno poskytnout Izraeli pomoc. V kontextu s vlastnostmi letadla S-199 je zajímavá cena, za jakou je Izrael koupil. Za komplexní dodávku prvních deseti kusů zaplatil celkem 180 000 USD (v ceně byly kromě letadla i náhradní díly, munice, doprava atd.) a to v době, kdy se daly pořídit nesrovnatelně lepší Mustangy P-51D z válečných přebytků za 4 000 USD za kus.

Ale samotné, byť sebelepší, letadlo není automaticky zárukou úspěchu, protože záleží také na pilotovi, jeho výcviku a umění. Tak mohli izraelští piloti (z nichž mnozí bojovali za druhé světové války v řadách RAF) se svými S-199 úspěšně bojovat například proti kvalitativně mnohem lepším stíhačkám, jako byl například Spitfire.

Československé Spitfiry s Davidovými hvězdami
spitfire.JPGPozději Československo odprodalo Izraeli stíhačky Spitfire LF.Mk.IXE, se kterými se domů vrátili naši piloti z Velké Británie. Jednalo se o nové stroje zakoupené naší vládou v létě roku 1945. Spitfiry do Izraele, na rozdíl od Avií, měly doletět vlastními silami poté, co jim byly namontovány vnitřní přídavné nádrže. Pod křídly byly zavěšeny dvě další 300 litrové přídavné nádrže. Přelety však od počátku provázely velké potíže, při kterých byly některé letouny ztraceny. Proto se od tohoto způsobu přepravy upustilo a většina Spitfirů byla dopravena železnicí a po moři. Československo prodalo Izraeli celkem 61 Spitfirů, z toho byly 2 neletuschopné (určené na náhradní díly) a 12 náhradních motorů. Do Války o nezávislost stihlo zasáhnout sedmnáct těchto stíhaček.

A na závěr slova prvního ministerského předsedy státu Izrael, Davida Ben-Guriona: „ ... bez československé pomoci bychom nemohli vyhrát válku."

Zdroje:
http://101squadron.com
Oficiální web IAF - www.iaf.org.il
Hugo Marom na ct24
Zdroje fotografií:
http://101squadron.com - Avia S-199
http://flickr.com/photos/xnir - Spitfire

Autor: Radek Folprecht | čtvrtek 29.1.2009 12:43 | karma článku: 30.61 | přečteno: 6341x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Věda

Dana Tenzler

Černobyl - před 33 lety

Co by se stalo kdyby... kdyby před 33 lety obsluha čtvrtého bloku černobylské elektrárny odmítla dělat testy parogenerátoru... kdyby následná exploze nikdy neprověřila akceschopnost Sovětského Svazu. (délka 15 min.)

25.4.2019 v 8:00 | Karma článku: 36.30 | Přečteno: 2143 | Diskuse

Jan Mestan

Proč v systému NAD83 nevidíme pohyb desek, ale v systému ITRF08 (IGS08) ano?

Několik mých posledních textů přineslo zajímavé diskuse ohledně referenčních rámců užívaných v geodézii. Podíval jsem se na věc podrobněji a stále to vypadá tak, že deskový tektonik si myslí, že GPS automaticky nepozná pohyb...

24.4.2019 v 23:59 | Karma článku: 14.70 | Přečteno: 426 | Diskuse

Julius Maksa

Max Planck, zakladatel kvantová teorie.

Vysvětluje kvantová teorie objektivně děje v mikrosvětě? Mohou se chovat gravitony ( fotony) jako vlny i jako částice? Byla kvantová teorie potvrzena i experimentálně a jak? Na tyto a jiné otázky se pokusím odpovědět.

24.4.2019 v 16:39 | Karma článku: 8.34 | Přečteno: 347 | Diskuse

Jan Mestan

Něco málo o trackingu objektů aneb nemohu trackovat něco, co se neděje

Když zaměříte fotoaparát na noční nebe a ponecháte jej v tzv. dlouhé expozici, na políčko filmu či fotočip se propíší hvězdy coby kružnice. Jaký to má vztah k terestrickým rámcům deskové tektoniky?

23.4.2019 v 15:27 | Karma článku: 13.88 | Přečteno: 232 | Diskuse

Dana Tenzler

Proč jsou letos velikonoce v dubnu a ne v březnu?

Říká se mu velikonoční paradoxon. Je to jev, který přesouvá velikonoční svátky v některých letech na úplně jiný den, než by vycházely podle pravidel. (délka blogu 5 min.)

22.4.2019 v 8:00 | Karma článku: 28.24 | Přečteno: 1042 | Diskuse

Najdete na iDNES.cz