de Havilland DH.89 Dragon Rapide (+fotoblog)

19. 02. 2011 15:07:59
/  z historie světového letectví  /                                                                        .

dh89_dragon_rapide.jpgV dubnu 1934 byl zalétán prototyp malého dvoumotorového dopravního letadla firmy de Havilland. Stroj DH.89, pojmenovaný Dragon Rapide, byl určen pro krátké tratě, v základní dopravní verzi tvořil posádku 1 pilot, v trupu bylo místo pro 8 cestujících a dolet činil 920 km. Rapide, jak byl zkráceně nazýván, se vyznačoval spolehlivostí a ekonomickým provozem. S oblibou ho používali menší letečtí dopravci, bez problémů létal jak v tropech, tak v arktických oblastech. Do vypuknutí druhé světové války bylo postaveno kolem 200 těchto letadel.

Pod názvem Diminie používalo letoun Královské letectvo. Hlavně po vypuknutí války se výroba DH.89 markantně navýšila. V RAF byl používán jako malý dopravní, ambulantní a pro výcvik navigátorů a radistů.

Celkem bylo vyrobeno 731 DH.89 všech verzí.

Dnes ještě létá více než čtyřicet DH.89. Často bývají prezentovány na leteckých dnech a jsou využívány k vyhlídkovým letům.

 

     
 

DH.89 a čs. letci

dh89_dominie.jpgV souvislosti s působením Čechů a Slováků, v řadách RAF za druhé světové války, si většina čtenářů vybaví letouny Hurricane a Spitfire, případně Wellington a Liberator. Výčet typů letadel, se kterými naši letci u RAF létali, je však několikanásobně delší. Několik čs. letců sloužilo u 24. perutě, kde létali, mimo jiné, i na letounech Dominie. Tato peruť, s přívlastkem dopravní, měla za úkol přepravu osob, včetně důležitých politických a armádních činitelů, přepravovala raněné a nemocné, také poštu a prováděla spojovací lety.

Na obrázku je dvojice létajících ambulancí DH-89A 24. perutě, často řízených čs. piloty.

Mezi naše piloty 24. perutě usedajících do kokpitů DH.89 patřili například František Altman, Josef Hubáček, Václav Pánek nebo Rajmund Půda. (J. Hubáček a R. Půda měli na svém kontě i nějaký ten sestřelený německý letoun ze svého předchozího působení u stíhacích jednotek, ať už ve Francii nebo při Bitvě o Británii.)

 
     

 


Jeden DH.89 provozuje Historická letka Josefa Kocha v Grossenhainu, letoun vidíte na následujících fotografiích.

 

de_Havilland_Rapide__01_.jpgTento DH.89 byl vyroben v roce 1945 pro RAF, kde sloužil k radionavigačnímu výcviku. Po válce létal u soukromých společností jako dopravní, nejprve ve Velké Británii (G-AMAI) a potom krátce ve Španělsku (EC-AGP). V roce 1952 byl umístěn do leteckého muzeu v Madridu a v polovině osmdesátých byl vystaven na letišti ve Frankfurtu jako statický exponát neschopný letu. Josef Koch letadlo koupil roku 1987, letadlo bylo zrestaurováno a schváleno k provozu (D-ILIT) a je používáno k vyhlídkovým letům.

 

de_Havilland_Rapide__02_.jpgDH.89 startuje z mladoboleslavského letiště.

 

de_Havilland_Rapide__03_.jpgPrůlet nad letištěm

 

de_Havilland_Rapide__04_.jpgV přídi má přistávací reflektor.

 

de_Havilland_Rapide__05_.jpgDH.89 je dvoumotorový vzpěrový dvouplošník, motory jsou řadové šestiválce Gipsy Six o výkonu 149kW, hlavní podvozek má aerodynamické kryty.

 

de_Havilland_Rapide__06_.jpg
Autor: Radek Folprecht | sobota 19.2.2011 15:07 | karma článku: 20.64 | přečteno: 3440x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Věda

Jan Fikáček

Kterak zařídit, aby zítra nevyšlo Slunce

Že nepochybujete o tom, že zítra vyjde Slunce? Že je to naprostá jistota? Ano! Je dobré si uvědomit, že je to tak extrémně jisté, že o tom nikdo trochu při smyslech vůbec nebude pochybovat. Nicméně...

12.11.2018 v 9:21 | Karma článku: 19.94 | Přečteno: 698 | Diskuse

Dana Tenzler

Fyzika na jezírku … co o ní víme my a co vodoměrky?

Vypadá to, jako by běhaly po tenké fólii, napnuté na vodní hladině. Nikdy ji neprošlápnou a nenamočí se. Jak se hmyz (vodoměrka nebo bruslařka) udrží na hladině, vysvětluje (jak jinak) fyzika. (délka blogu 3 min.)

12.11.2018 v 8:00 | Karma článku: 20.61 | Přečteno: 453 | Diskuse

Rostislav Szeruda

Tajemství svobodné vůle

Celý vesmír i život má být jeden řetězec příčin a následků. S tímto tvrze­ním se nedá nesouhlasit. Při pohledu zpět zjistíme, že vše, co se nám v životě přihodilo, co jsme udělali i neudělali, bylo nějak podmíněno.

11.11.2018 v 17:30 | Karma článku: 9.96 | Přečteno: 463 | Diskuse

Jan Mestan

Vidět Zemi růst

Chile je zemí, kde jsou častá zemětřesení. Dokonce tam nastalo to nejsilnější naměřené v roce 1960 o síle 9.5. Takové zemětřesení pak vede k vertikálním zdvihům. A to dost značným. Jednorázově se jedná o decimetry až metry.

10.11.2018 v 14:08 | Karma článku: 16.18 | Přečteno: 318 | Diskuse

Ladislav Dvořák

Evoluce v otázkách a odpovědích

Tento článek měl být původně odpovědí tří vědců na moje otázky (ateista, evoluční biolog; kreacionista; věřící, který ale respektuje Darwinovu evoluční teorii). Záměr byl kontaktovat, mimo jiné, pana Grygara.

10.11.2018 v 7:30 | Karma článku: 13.63 | Přečteno: 435 | Diskuse

Najdete na iDNES.cz