Radek Folprecht

Nejznámější Tatra stále žije!

21. 04. 2015 18:59:59
/ Jednostranný sklápěč Tatra 148 ve fotografii /

Triáda legendárních tatrovek s motorem před kabinou řidiče začínala typem Tatra 111, pokračovala Tatrou 138 a vyvrcholila Tatrou 148. Pravda, i dnes mají jmenované svoji nástupkyni, zatím však Sibiř nedobyla, též šíře zvládaných úkolů byla už zadáním projektu oproti předchůdkyním pouze parciální, proto si ji k legendám řadit nedovolíme.

Tatra 148 byla vyráběna v řadě modifikací, na zobrazených fotografiích se však budeme věnovat pouze jedné, a to pravděpodobně z jednoho prozaického důvodu té nejznámější. S velkou plastovou hračkou v její podobě si totiž na Husákových pískovištích hrály houfy Husákových dětí (a nedávno, po mnoha letech, se tato hračka s velkým úspěchem opět objevila). Jedná se o jednostranný sklápěč Tatra 148 S1.

Prototypy Tatry 148 byly představeny na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v roce 1968. V následujících letech opouštěly továrnu vozy ověřovací série. Na základě zkušeností z jejich provozu se připravovala velkosériová výroba. Ta se naplno rozeběhla v roce 1972, kdy byla zároveň ukončena výroba Tatry 138, a běžela plných deset let. Celkem se vyrobilo téměř 114 tisíc Tater 148 všech možných i nemožných modifikací a z tohoto úctyhodného počtu jich bylo asi 20 tisíc jednostranných sklápěčů Tatra 148 S1. Korba s mohutným ochranným převisem nad kabinou se montovala ve slovenských Bánovcích nad Bebravou na podvozky dodané z Kopřivnice.

Tatra 148, strohý technický popis: Nákladní automobil vyráběný v mnoha civilních i vojenských verzích pro plnění širokého rozsahu úkolů. Podvozek je klasické tatrovácké koncepce s centrální ocelovou rourou, konfigurace náprav 6x6 (vzácně 4x4 u asi dvou variant tahačů návěsů), pohon zajišťuje vzduchem chlazený dieselový osmiválec.

Ještě poznámka na závěr: modrý a žlutomodrý vůz na fotografiích jsou vyrobeny po modernizaci (začátek sériové výroby medernizovaných 148: leden 1979) a značily se Tatra 2-148. Došlo především k úpravám na motoru, podvozku a kabině. Na první pohled poznáte ty modernizované podle masky kapoty, kdy otvory vstupu vzduchu nejsou protaženy až do jejich krajů, a podle bočních blinkrů, které mají vodorovnou orientaci.

Autor: Radek Folprecht | karma: 26.65 | přečteno: 3401 ×
Poslední články autora