Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejznámější Tatra stále žije!

21. 04. 2015 18:59:59
/ Jednostranný sklápěč Tatra 148 ve fotografii /

Triáda legendárních tatrovek s motorem před kabinou řidiče začínala typem Tatra 111, pokračovala Tatrou 138 a vyvrcholila Tatrou 148. Pravda, i dnes mají jmenované svoji nástupkyni, zatím však Sibiř nedobyla, též šíře zvládaných úkolů byla už zadáním projektu oproti předchůdkyním pouze parciální, proto si ji k legendám řadit nedovolíme.

Tatra 148 byla vyráběna v řadě modifikací, na zobrazených fotografiích se však budeme věnovat pouze jedné, a to pravděpodobně z jednoho prozaického důvodu té nejznámější. S velkou plastovou hračkou v její podobě si totiž na Husákových pískovištích hrály houfy Husákových dětí (a nedávno, po mnoha letech, se tato hračka s velkým úspěchem opět objevila). Jedná se o jednostranný sklápěč Tatra 148 S1.

Prototypy Tatry 148 byly představeny na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v roce 1968. V následujících letech opouštěly továrnu vozy ověřovací série. Na základě zkušeností z jejich provozu se připravovala velkosériová výroba. Ta se naplno rozeběhla v roce 1972, kdy byla zároveň ukončena výroba Tatry 138, a běžela plných deset let. Celkem se vyrobilo téměř 114 tisíc Tater 148 všech možných i nemožných modifikací a z tohoto úctyhodného počtu jich bylo asi 20 tisíc jednostranných sklápěčů Tatra 148 S1. Korba s mohutným ochranným převisem nad kabinou se montovala ve slovenských Bánovcích nad Bebravou na podvozky dodané z Kopřivnice.

Tatra 148, strohý technický popis: Nákladní automobil vyráběný v mnoha civilních i vojenských verzích pro plnění širokého rozsahu úkolů. Podvozek je klasické tatrovácké koncepce s centrální ocelovou rourou, konfigurace náprav 6x6 (vzácně 4x4 u asi dvou variant tahačů návěsů), pohon zajišťuje vzduchem chlazený dieselový osmiválec.

Ještě poznámka na závěr: modrý a žlutomodrý vůz na fotografiích jsou vyrobeny po modernizaci (začátek sériové výroby medernizovaných 148: leden 1979) a značily se Tatra 2-148. Došlo především k úpravám na motoru, podvozku a kabině. Na první pohled poznáte ty modernizované podle masky kapoty, kdy otvory vstupu vzduchu nejsou protaženy až do jejich krajů, a podle bočních blinkrů, které mají vodorovnou orientaci.

Autor: Radek Folprecht | úterý 21.4.2015 18:59 | karma článku: 24.56 | přečteno: 1753x

Další články blogera

Radek Folprecht

Olds Curved Dash

Průkopníkem masového automobilismu je Ford model T, ale ještě před ním zde byl vůz pana Oldse, který měl také své zásluhy v tomto směru, byť menší. Neměl však volant a dnes je mezi širokou veřejností téměř zapomenut.

5.8.2015 v 19:00 | Karma článku: 14.74 | Přečteno: 547 | Diskuse

Radek Folprecht

Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu

První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.

11.7.2015 v 21:00 | Karma článku: 24.85 | Přečteno: 3193 | Diskuse

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.

26.6.2015 v 6:00 | Karma článku: 33.16 | Přečteno: 4223 | Diskuse

Radek Folprecht

Zásadka

/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /

21.5.2015 v 19:30 | Karma článku: 17.08 | Přečteno: 626 | Diskuse

Další články z rubriky Fotoblogy

Lucie Plicová

Kuba. Ostrov "svobody", kde se zastavil čas

Tabákové plantáže ve Viňales, Havana přezdívaná jako "Paříž uprostřed Karibiku", pastelově zbarvené domky v Trinidadu a Baracoa, místo na samém východě, kde přistál Kryštof Kolumbus.

18.10.2017 v 19:48 | Karma článku: 16.62 | Přečteno: 310 | Diskuse

Pavel Vrba

A tak jsem rozhodl volit……

Předvolební šílenství je na svém vrcholu, mnozí z něj jsou totálně znechucení, všude samé sliby a krášlení následující doby. Ale ruku na srdce, volbu přeci řešíme každý den. A je jen a jen na nás, jak se rozhodneme.

18.10.2017 v 18:00 | Karma článku: 12.12 | Přečteno: 401 | Diskuse

Ladislav Vinš

Ráno mráz, odpoledne letní čas …

Tak nějak vypadá Babí léto. Letos na Šumavě, bylo v Hliništi tento týden odpoledne ve stínu + 24. / potil se i elektrický ohradník/. Ta krása okolo vás za to stála. Letos se podařilo přírodě vytvořit bohatou paletu barev

18.10.2017 v 12:05 | Karma článku: 17.78 | Přečteno: 323 | Diskuse

Jaromír Šiša

Orlické hory, Žďárské vrchy a Jeseníky v podzimních barvách a panoramatech.

Babí léto přišlo později, však o to víc hřálo, svítilo a hladilo. Ani mě nenapadlo, že za tři dny projedu jmenovaná místa a už vůbec ne, že by z toho mohl být fotoblog. Podzim umí divy.

18.10.2017 v 9:37 | Karma článku: 35.12 | Přečteno: 811 | Diskuse

Jiří Stratil

Proč dostavět Staroměstské náměstí? V

Ve stručnosti bych zde ještě chtěl shrnout hlavní důvody, proč neponechat vybouranou proluku jeho západní strany pouhým "mementem" z 2.sv.války.

18.10.2017 v 8:03 | Karma článku: 4.68 | Přečteno: 103 | Diskuse


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.