OBRAZEM: Ford model T - automobil, který změnil historii

5. 03. 2015 18:30:59
Ford model T byl první velkosériově vyráběný automobil na světě. V letech 1908 až 1927 jich bylo vyrobeno přes 15 milionů kusů a proslavil se tím, že postavil Ameriku na kola a stál tak na počátku změny životního stylu obyvatelstva. Jestli lze tuto zásluhu hodnotit vyloženě kladně, není tak jednoznačné, jak by se mohlo na první pohled zdát...
Ford model T, rok výroby 1919Ford model T, rok výroby 1919

Ten výrazný přelom v historii výroby automobilů nastal roku 1913, kdy byla ve Fordově továrně zprovozněna první pohyblivá montážní linka na montáž modelu T, jehož výroba tou dobou běžela už pátým rokem. Tím se skokově zvýšil objem výroby a mohla být snížena již tak příznivá cena vozu. Ta se snižovala ostatně v průběhu celého období výroby. V absolutních číslech to vypadalo takto: Cena základní čtyřmístné varianty bez střechy klesla z 850 $ v roce 1909 na hodnotu menší než 300 $ ke konci výroby. Automobil byl výrazně cenově dostupnější oproti srovnatelným produktům ostatních značek. Kromě USA probíhala výroba či montáž také v Kanadě, Velké Británii, Německu, Argentině, Francii, Španělsku, Dánsku, Norsku, Belgii, Brazílii, Mexiku a Japonsku.

V letech 1915 až 1925 bylo Téčko vyráběno pouze v černé barvě Japan Black Enamel (jen v USA?), což opět zlevnilo výrobu (jak cenou samotné barvy, tak zjednodušením logistiky a práce v lakovně). Zároveň měla z celé palety nejlepší kryvost a trvanlivost. Někdy se také uvádí, že nejkratší dobu zasychala a tím se výroba ještě urychlila. Ale než to někdo dokáže, tak to považujme za nepodložené obvinění.

K pohonu sloužil čtyřválcový benzínový motor o objemu 2,9 litru, výkon měl 20 koní. Automobil s ním dokázal za příznivých podmínek jet maximální rychlostí mírně převyšující hodnotu 70 km/h. Průměrná spotřeba byla z dnešního pohledu závratných 15 l / 100 km. Jako alternativní palivo jste mohli použít petrolej nebo etanol. Etanol byl však časem z této funkce diskvalifikován klesající cenou benzínu a nástupem prohibice v USA.

Plechovou Lízu, jak byla tato Fordka také familiérně přezdívána, jste si prý mohli sami opravit pomocí šroubováku, kousku drátu a použité žvýkačky a navíc k tomu stačila pouze jedna ruka. Ta druhá mohla tleskat. Tedy v případě, že se to povedlo. Automobil se vyznačoval vysokou spolehlivostí a hravě si poradil s tehdejšími nekvalitními komunikacemi.

Ford model T se vyráběl v mnoha variantách: dvou až šesti- či sedmimístné osobní vozy, bez střechy nebo se střechou, se střechou plátěnou nebo plechovou, dále také malé nákladní vozy, sanitní a hasičské vozy a v neposlední řadě mikrobusy . Během velké války a někdy i po ní (Polsko při bojích s Rudou armádou) vznikaly v Evropě v malém množství přestavby ve formě obrněných vozů vyzbrojených kulomety a někdy jen kulometné vozy bez pancéřové ochrany. Ford model TFord model T

Ford model T, pohled do motorového prostoruFord model T, pohled do motorového prostoru

Ford model TFord model T

Ford model T se v letech 1915 až 1925 vyráběl v USA pouze v černé barvě.Ford model T se v letech 1915 až 1925 vyráběl v USA pouze v černé barvě.

Ford model T vyrobený v KanaděFord model T vyrobený v Kanadě

Ford model T v třímístné verzi se vyráběl pouze v roce 1911.Ford model T v třímístné verzi se vyráběl pouze v roce 1911.

Ford model T označovaný jako Town Car byl využíván například v taxislužbě. Tento šesti- až sedmimístný vůz měl mezi první a druhou řadou sedadel vložena dvě sklopná sedátka, na nichž se sedělo proti směru jízdy. Tyto vozy jezdily nejčastěji v černé a tmavě modré barvě.Ford model T označovaný jako Town Car byl využíván například v taxislužbě. Tento šesti- až sedmimístný vůz měl mezi první a druhou řadou sedadel vložena dvě sklopná sedátka, na nichž se sedělo proti směru jízdy. Tyto vozy jezdily nejčastěji v černé a tmavě modré barvě.

Ford model T byl vyráběn v mnoha užitkových verzích, zde ho vidíme jako jednoduchý valníček.Ford model T byl vyráběn v mnoha užitkových verzích, zde ho vidíme jako jednoduchý valníček.

Sportovní vůz Ford model T Speedster, tento je z roku 1912. Dlouhá léta tahal zobrazený Speedster ve Státech po poli brány. Drobný americký rolník se o něj samozřejmě staral, tedy jako o traktor. Speedster jezdil, fungoval, ale takto rozhodně nevypadal. Pak trávil zasloužený odpočinek na vejminku, kde jeho stav dále degradoval. Současný majitel ho vysvobodil a až náročná renovace vrátila vozu jeho zašlou krásu.Sportovní vůz Ford model T Speedster, tento je z roku 1912. Dlouhá léta tahal zobrazený Speedster ve Státech po poli brány. Drobný americký rolník se o něj samozřejmě staral, tedy jako o traktor. Speedster jezdil, fungoval, ale takto rozhodně nevypadal. Pak trávil zasloužený odpočinek na vejminku, kde jeho stav dále degradoval. Současný majitel ho vysvobodil a až náročná renovace vrátila vozu jeho zašlou krásu.

Ford model T SpeedsterFord model T Speedster

Ford model TFord model T

Autor: Radek Folprecht | čtvrtek 5.3.2015 18:30 | karma článku: 19.38 | přečteno: 589x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Fotoblogy

Pavel Kynčil

Žumberk - středověká opevněná vesnice

Žumberk - v Jižních Čechách je opravdu krásné místo. Má svoji radnici,kostel, tvrz a faru. Co si vlastně přát více.

12.11.2018 v 9:51 | Karma článku: 11.75 | Přečteno: 210 | Diskuse

Otakar Vagner

Nejmilejší Martine, aneb husička a víno na Jiřáku

Svatý Martin z Tours (latinsky Martinus), (316 či 317 v Savarii– 8. listopadu 397 v Candes; 11. listopadu pohřben v Tours) římský voják, poustevník a biskup v Tours. Křesťanská legenda praví, jak se rozdělil s žebrákem o plášť.

12.11.2018 v 8:00 | Karma článku: 6.69 | Přečteno: 113 | Diskuse

Marcus Wang

Erotika Bratislava

10.11.2018 se v Bratislavě konal druhý ročník Erofest, výstava erotiky. Kvůli různým "radikálním" odpůrcům se musel konat ve staré průmylové hale na Petržalce, což akci dodalo výjimečnou atmosféru. Posuďte sami.

11.11.2018 v 17:50 | Karma článku: 16.87 | Přečteno: 1660 | Diskuse

Veronika Foglová

Oslavy 100 let od ukončení 1. světové války na Studeném

V sousední obci Studené dnes probíhaly, tak jako na mnoha jiných místech u nás i ve světě, oslavy 100 let od ukončení Velké války, nazvané později 1. světová.

11.11.2018 v 17:47 | Karma článku: 10.49 | Přečteno: 195 | Diskuse

Pavel Vrba

Na chvíli přenesen do minulosti

hledající dávno ztracené lidské stopy. Do sebe zapadající ozubená kolečka pomyslného stroje času spravedlivě ukrajují odměřený čas. Všem a všemu. Ale jak může člověk onen plynoucí čas zachytit. Třeba zrovna tam, kde to má rád.

11.11.2018 v 16:15 | Karma článku: 12.64 | Přečteno: 270 | Diskuse

Najdete na iDNES.cz