
Ford model T, rok výroby 1919
Ten výrazný přelom v historii výroby automobilů nastal roku 1913, kdy byla ve Fordově továrně zprovozněna první pohyblivá montážní linka na montáž modelu T, jehož výroba tou dobou běžela už pátým rokem. Tím se skokově zvýšil objem výroby a mohla být snížena již tak příznivá cena vozu. Ta se snižovala ostatně v průběhu celého období výroby. V absolutních číslech to vypadalo takto: Cena základní čtyřmístné varianty bez střechy klesla z 850 $ v roce 1909 na hodnotu menší než 300 $ ke konci výroby. Automobil byl výrazně cenově dostupnější oproti srovnatelným produktům ostatních značek. Kromě USA probíhala výroba či montáž také v Kanadě, Velké Británii, Německu, Argentině, Francii, Španělsku, Dánsku, Norsku, Belgii, Brazílii, Mexiku a Japonsku.
V letech 1915 až 1925 bylo Téčko vyráběno pouze v černé barvě Japan Black Enamel (jen v USA?), což opět zlevnilo výrobu (jak cenou samotné barvy, tak zjednodušením logistiky a práce v lakovně). Zároveň měla z celé palety nejlepší kryvost a trvanlivost. Někdy se také uvádí, že nejkratší dobu zasychala a tím se výroba ještě urychlila. Ale než to někdo dokáže, tak to považujme za nepodložené obvinění.
K pohonu sloužil čtyřválcový benzínový motor o objemu 2,9 litru, výkon měl 20 koní. Automobil s ním dokázal za příznivých podmínek jet maximální rychlostí mírně převyšující hodnotu 70 km/h. Průměrná spotřeba byla z dnešního pohledu závratných 15 l / 100 km. Jako alternativní palivo jste mohli použít petrolej nebo etanol. Etanol byl však časem z této funkce diskvalifikován klesající cenou benzínu a nástupem prohibice v USA.
Plechovou Lízu, jak byla tato Fordka také familiérně přezdívána, jste si prý mohli sami opravit pomocí šroubováku, kousku drátu a použité žvýkačky a navíc k tomu stačila pouze jedna ruka. Ta druhá mohla tleskat. Tedy v případě, že se to povedlo. Automobil se vyznačoval vysokou spolehlivostí a hravě si poradil s tehdejšími nekvalitními komunikacemi.
Ford model T se vyráběl v mnoha variantách: dvou až šesti- či sedmimístné osobní vozy, bez střechy nebo se střechou, se střechou plátěnou nebo plechovou, dále také malé nákladní vozy, sanitní a hasičské vozy a v neposlední řadě mikrobusy . Během velké války a někdy i po ní (Polsko při bojích s Rudou armádou) vznikaly v Evropě v malém množství přestavby ve formě obrněných vozů vyzbrojených kulomety a někdy jen kulometné vozy bez pancéřové ochrany.
Ford model T

Ford model T, pohled do motorového prostoru

Ford model T

Ford model T se v letech 1915 až 1925 vyráběl v USA pouze v černé barvě.

Ford model T vyrobený v Kanadě

Ford model T v třímístné verzi se vyráběl pouze v roce 1911.

Ford model T označovaný jako Town Car byl využíván například v taxislužbě. Tento šesti- až sedmimístný vůz měl mezi první a druhou řadou sedadel vložena dvě sklopná sedátka, na nichž se sedělo proti směru jízdy. Tyto vozy jezdily nejčastěji v černé a tmavě modré barvě.

Town Car byl o poznání dražší než standardní verze. Cenový rozdíl činil 200 $ až 400 $. Také počet vyrobených kusů této varianty byl zanedbatelným zlomkem z celého objemu výroby modelu T.

Ford model T byl vyráběn v mnoha užitkových verzích, zde ho vidíme jako jednoduchý valníček.

Sportovní vůz Ford model T Speedster, tento je z roku 1912. Dlouhá léta tahal zobrazený Speedster ve Státech po poli brány. Drobný americký rolník se o něj samozřejmě staral, tedy jako o traktor. Speedster jezdil, fungoval, ale takto rozhodně nevypadal. Pak trávil zasloužený odpočinek na vejminku, kde jeho stav dále degradoval. Současný majitel ho vysvobodil a až náročná renovace vrátila vozu jeho zašlou krásu.

Ford model T Speedster

Ford model T