Sériová výroba se rozeběhla zvolna počátkem léta 1948. K roku 1951 rozhodla strana a vláda, že v Kopřivnici se budou věnovat pouze nákladním automobilům. Sériová výroba tatraplanů byla převedena do Mladé Boleslavi. Tatrováci ani škodováci tím nebyli vůbec nadšeni, ale to je asi tak vše, co s tím mohli dělat. Nepočítáme-li tedy symbolický pohřební průvod zaměstnanců Tatry s modelem tatraplanu neseným na márách. Výroba tatraplanů ve Škodovce pak byla ukončena roku 1952.
Tatraplany se ocitly i na sportovním poli a zkušenosti získané v těchto těžších provozních podmínkách také přispěly k technickému zdokonalení zaváděnému v průběhu sériové výroby. Došlo například k zesílení zadní nápravy, zvýšení účinnosti brzd, ventilátor chladícího vzduchu s vertikální osou rotace byl nahrazen vylepšeným s horizontální osou a v neposlední řadě byl přidán druhý karburátor.
Největších sportovních úspěchů dosáhly tatraplany na rallye Alpenfahrt v roce 1949, kde čtyři nasazené vozy získaly první čtyři místa a do cílů etap dojížděly demonstrativně v koloně s velkým náskokem před soupeři. Jedním vozem z této čtveřice, a také nejúspěšnějším, byla Tatra 601 Tatraplan Monte Carlo, připravená v Kopřivnici původně na známou stejnojmennou soutěž. Té se však nakonec neúčastnila. Tatra 601 byla vizuálně téměř identická se sériovým tatraplanem, ale její karosérie byla částečně duralová (vnější plechy) a pouze dvoudveřová. Nejprve měla motor ze sériového provedení, postupně se v ní vystřídaly další 3 výkonnější.
Nelehký osud měl jediný kabriolet postavený na podvozku tatraplanu. Vznikl v roce 1949 v podniku Karosa ve Vysokém Mýtě, což byla původně snad naše nejznámější předválečná karosárna Sodomka, nešťastně semletá událostmi po únoru 1948. Krátce po dokončení se elegantní kabriolet v barvě slonové kosti zúčastnil autosalonu v Ženevě, kde budil zaslouženou pozornost.
A pak to s ním šlo rázem z kopce, nejprve vezl darem čerstvé pstruhy Gottwaldovi a poté se stal darem sám, když vládnoucí strana vyzvala podniky potěšit Stalina k 70. narozeninám. Ten v něm nakonec nejezdil, vůz totiž nesplňoval a ani nemohl splňovat nutnou, nikoli však postačující podmínku, aby byl pancéřovaný.
Po tom, kdo s vozem dlouhé roky kolem Moskvy jezdil, pátrat nebudeme. Poslední majitel dostal hříšný nápad přestavět unikát do podoby Tatry 603. Sice se nám tato přestavba může jevit jako nemožná, ale nesmíme zapomínat, že to bylo v Sovětském svazu. Když následně sebevědomý kutil kontaktoval Tatru kvůli odborné pomoci, byla už jen otázka času (cca 1 pětiletka) a hlavně asi úředních razítek, kdy se kabriolet vrátí do Československa výměnou za vysněnou šestsettrojku. Dnes je vystaven v Technickém muzeu Tatra.
V roce 1949 se zkoušely tři vozy Tatra 600D s dieselovým motorem. Výsledky zkušebního provozu nebyly špatné, vyšší místa však povolení k sériové výrobě nedala.
Tatra 201, tak byly označeny 4 prototypy užitkových vozů na bázi tatraplanu - otevřený pickup, dodávka a dvě sanitky. Motor musel být přemístěn pod přední kapotu, protože vzadu by samozřejmě překážel, pohon zůstal zadní. I tyto vozy zůstaly jen ve stadiu prototypu.
Nejzajímavější variací tatraplanů byly dva závodní speciály Tatra 602 Tatraplan Sport. První z nich s jezdcem Bruno Sojkou dokonce jel zatím jediný tuzemský závod Formule 1 v roce 1949 v Brně. Těmto vozům bude pro jejich význam věnován vlastní článek.
Celková produkce typu Tatra 600 čítala 6335 ks, z toho bylo 4235 vozů vyrobeno v Kopřivnici a 2100 v Mladé Boleslavi. Mimo to bylo v Kopřivnici vyrobeno ještě několik už zmiňovaných speciálních variant v jednotlivých kusech. Vůz dosáhl exportních úspěchů, kterým určitě pomohla i známá propagační cesta Hanzelky a Zikmunda s Tatrou 87. Vyvezlo se celkem 2164 tatraplanů do sedmnácti zemí, nejvíce do Rakouska (435), Číny (200), západního Německa (195), Švédska (184), Kanady (168), Belgie (167), Švýcarska (153), atd.  U nás se Tatry 600 používaly vesměs jako služební vozy státních, stranických a podnikových činitelů. Ta "větší zvířata" však nadále dávala přednost luxusnější Tatře 87. Pro obyčejné motoristy byl tatraplan prakticky nedostupný. Ostatně v té době byl problém u nás sehnat jakékoliv nové auto.
|