Pondělí 27. září 2021, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. září 2021 Jonáš

ZLIN Z-43

5. 02. 2014 18:30:59
/ Kapitoly z historie československého letectví /                                 

ZLIN Z-43, v 70. letech se tyto letouny vyráběly nejčastěji ve standardním bílém zbarvení s modrými a černými doplňky. V tomto kabátě můžete mnohé z provozovaných třiačtyřicítek spatřit i dnes.

 

 

První prototyp čtyřmístného letadla Z-43 byl vzlétl na konci roku 1968. Z-43 byl určen pro pokračovací a navigační výcvik, sportovní létání (hojně byl užíván při leteckých soutěžích v navigaci a přesnosti přistání) a v případě vybavení vlečným zařízením sloužil také pro vlekání kluzáků. Dnes se často využívá ke komerčním vyhlídkovým letům.

Technický popis

Z-43 je jednomotorový dolnoplošník s pevným podvozkem. Čtyřmístná kabina má konfiguraci sedadel 2+2. Řízení je zpravidla dvojité, hlavní (instruktorské) pilotní sedadlo je přední levé, pravé řízení lze dle potřeb demontovat.

Konstrukce Z-43 přímo vycházela z dvoumístného cvičného a sportovního typu Z-42, který poprvé vzlétl o rok dříve a s touto metamorfózou bylo již od počátku projekčních prací počítáno. Konstruktérům tak vývoj třiačtyřicítky moc práce nedal. Na obou strojích je výhodně použito mnoho společných dílů. Hlavní rozdíly jsou ve střední části trupu, křídle a výkonnějším motoru. Z-43 má za pilotními sedadly navíc průběžné sedadlo pro další dva lidi a tím se i zvětšila celková délka letadla. I díky tomu se použilo přímé křídlo (u Z-42 má mírnou zápornou šípovitost), které má navíc zvětšené rozpětí o další palivové nádrže v jeho koncích.

Drak letounu je celokovový až na sklolaminátovou karoserii střední části trupu. Pevný podvozek je příďového typu, dle přání mohou být použity aerodynamické kryty kol. Motor je vzduchem chlazený pístový řadový šestiválec Avia M-337A o maximálním výkonu 154 kW. Dvoulistá kovová vrtule má automaticky stavitelný úhel náběhu.

Výroba a uživatelé

Po odzkoušení dvou prototypů běžela od roku 1972 sériová výroba, která s přestávkami dala do roku 1981 celkem 84 letadel ve třech sériích. Hlavním uživatelem byl tehdejší Aeroklub Svazarmu, 3 stroje dostala Vysoká škola dopravní v Žilině a 1 SlovAir. Asi dvě desítky strojů šly do NDR, kde část létala u GST (Gesellschaft für Sport und Technik, obdoba Svazarmu) a ostatní v kamuflážním nátěru u vojenského letectva. Na druhou stranu jeden šťastný letoun byl prodán do Německa západního (1974, D-EDNP). Šest kusů odebralo Maďarsko a jeden Polsko.

Jeden stroj byl v roce 1974 přestavěn na sanitní Z-43S určený k přepravě pacienta na nosítkách. Na pravém boku byly pro možnost nakládky a vykládky obsazených nosítek zhotoveny větší dveře otvírané vzhůru. Doprovodný zdravotník měl místo na sedadle za pilotem. K sériové výrobě typu Z-43S nedošlo.

Výroba původních Z-43 byla ještě na nějaký čas obnovena počátkem devadesátých let, kdy se u nás objevily jako houby po dešti nové malé firmy s předmětem leteckého podnikání lačnící po malých letadlech. Několik těchto letadel bylo také dodáno "v rozsypu" do Alžírska, kde se je domorodci učili sestavovat. Nakonec to dopadlo až tak, že se tam začala vyrábět kopie označená Safir-43.

Vývoj pokračoval typem Z 143 L vyráběným v devadesátých letech s americkým motorem Lycoming. Od roku 2004 je nabízen výrazně modernizovaný typ Z 143 LSi.

 


Z-43, OK-EOA, výr. č. 0045, byl vyroben v roce 1974.

 


 Skupina Z-43 na mladoboleslavském letišti před leteckým dnem.

 


Tankování paliva. Z-43 má hlavní palivové nádrže v náběžných částech křídel (2 x 65 litrů) + vedlejší v koncových částech křídel (2 x 50 litrů). Koncové nádrže se oficiálně nazývají přídavné, neznamená to však, jak by mohl někdo očekávat, že by letadlo mohlo létat bez nich, či je dokonce odhazovat za letu. Celkem tedy může letoun natankovat až 230 litrů paliva a při hospodárném letu pak činí dolet kolem 1000 km.

 


Palubní deska a řízení.

 


Pohled do motorového prostoru z levé strany. Na požární přepážce je uchycena olejová nádrž (momentálně otevřená). Za pozornost také stojí výfuky motoru, které prochází tepelným výměníkem, kde se ohřívá vzduch pro vytápění kabiny. Ve výměníku jsou našim očím ukryty dva výfukové sběrače, jeden pro první tři válce a druhý pro zbývající tři válce, z letounu pak tedy ústí pouze dvě výfukové trubky.

 


Start na vyhlídkový let.

 


Let ve formaci diamant.

 


Let ve formaci diamant.

 


Z-43, OK-COD, výr. č. 0005, byl vyroben na konci roku 1972.

 

 
 

Z-43, OK-FOL, výr. č. 0070, byl vyroben v roce 1975. Po roce 1989 bylo při obnově laku nahrazeno původní bílo-modré "svazarmovské" zbarvení modernějším. Fotografie je z roku 2010. Na posledních dvou fotografiích je stejný stroj v roce 2012, lze si všimnout, že mezitím došlo k výměně vrtule.

 


Z-43 přistává, vztlakové klapky jsou v poloze 37° (při startu jsou v poloze 14°).

 


ZLIN Z-43

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Radek Folprecht | středa 5.2.2014 18:30 | karma článku: 21.69 | přečteno: 3138x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Fotoblogy

Zdeněk Hosman

Cedulové a jiné kratochvilky

Vážně i nevážně několikero foto-ilustrací zpodobujících informační tabulky, směrovky a také pokyny. Zakončeno protistresovou svépomocí.

27.9.2021 v 10:52 | Karma článku: 16.45 | Přečteno: 206 | Diskuse

Veronika Foglová

Ze služební cesty...

Tak se mi v pátek opět poštěstilo podívat se do Neratova. Byla jsem tam sice i minulý týden a prohlédla jsem si přitom nový společenský dům a bistro U Proroka, ale až na pár snímků jsem toho víc nafotit nestihla.

26.9.2021 v 19:59 | Karma článku: 16.39 | Přečteno: 244 | Diskuse

Tomáš Čmuchálek

Devět měsíců s foťákem a zvířaty

Je to už devět měsíců co jsem poprvé psal o focení zvířat. Za tuto dobu jsem zažil neuvěřitelné chvíle, kdy jsem skoro nedýchal a snažil se zachytit a nepokazit situaci, kterou jsem sledoval přes hledáček fotoaparátu.

26.9.2021 v 14:11 | Karma článku: 15.51 | Přečteno: 168 | Diskuse

Milan Vít

179| (Orlová)- Krakov - Helsinky - Osaka (Kansai) - Kjoto - (Joyo)

Pokračování: Rozdíl v čase tam a tady +8 hodin. Odjezd v pondělí 9 hodin ZSEČ / příjezd v úterý 13 hodin JPN času. Po odečtu časů trvala cesta 21 hodin. Pravdu měla bába v íčku, není to za rohem, do Brna je to blíž a to podstatně.

24.9.2021 v 7:07 | Karma článku: 13.43 | Přečteno: 196 | Diskuse

Milan Vít

178| Osobo, ptám se vás ... kudyma do Japonska?

Ojoj, Japonsko - to je dálka panáčku, nechceš raději do Brna? Hm, nechceš ... taky co tam? Jenom nuda, pivo - darmo mluvit a na náměstí? Prý hodiny! ... Zkus letadlo, ale ne z Ostravy, by ses načekal. Letos frčí Krakov. Tak leť!

24.9.2021 v 6:06 | Karma článku: 13.23 | Přečteno: 209 | Diskuse

Najdete na iDNES.cz