Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řikali jí stejšna

23. 07. 2013 18:30:59
Vozila lidi do nemocnice, vozila lidi na hřbitov, vozila příslušníky ve službě, vozila pytle s cementem, vozila pytle s brambory, zkrátka vozila všechno, co uvezla. A byla dokonce rychlejší než Porsche. Teda minimálně jednou...
Škoda 1202 sanita, touto variantou dvanáctsetdvojky se svezlo mnoho našich tehdejších spoluobčanů. A někteří o tom ani nevěděli, když se například vezli s maminkou do porodnice.

 Škoda 1202 sanita, touto variantou dvanáctsetdvojky se svezlo mnoho našich tehdejších spoluobčanů. A někteří o tom ani nevěděli, když jeli teprve do porodnice.

 

Říkali jí stejšna

Ve druhé polovině padesátých let, když se rozeběhla výroba dvoudveřových osobních Spartaků a navazujících Octavií, omezovala Škodovka postupně výrobu větších osobních vozů Škoda 1201 verze sedan a tyto se dodávaly se stále vzrůstajícím zastoupením ve variantách užitkových. S o to větší nadějí někteří zástupci tuzemské automobilové veřejnosti čekali na nástupce dvanáctistovkové řady. Realita tyto optimisty z jejich snů o novém velkém sedanu brzy vyléčila. V roce 1961 Škoda 1202 sice přišla, ale kromě osobních kombi STW se vyráběly pouze verze vyloženě užitkové.

Hotové Škody 1202 vyjížděly ze závodu Vrchlabí, podvozky se vyráběly v Mladé Boleslavi. Páteřový podvozek s centrálním mazáním byl v podstatě převzat ze Škody 1201, ale vůz dostal novou modernější a hlavně širší a vyšší karoserii. V kabině byly díly použité předtím v Octavii (mezi nejviditelnější patřila trojice palubních přístrojů). Pro řadu typů a subtypů škodovek neustále mírně upravovaný čtyřválec OHV o objemu 1221 cm3 měl v dvanáctsetdvojce oproti dvanáctsetjedničce zvýšený kompresní poměr na 7,5 a výkon 34,6 kW. Od roku 1969 došlo k dalšímu vyladění motoru, kompresní poměr 7,8 a výkon 37,5 kW. Sériová výroba běžela do roku 1971 a menší počet vozů byl zkompletován ještě v následujících dvou letech.

Základní verzí byl velký kombík, tehdy dle amerických "vzorů" značený STW (station wagon, z toho ostatně pochází rozšířená přezdívka dvanáctsetdvojky, které u nás nikdo neřekl jinak než stejšna nebo stejšn). Tato základní modifikace sloužila k přepravě pěti osob, vzadu byl objemný zavazadlový prostor. Stejně jako u svého předchůdce (1201 STW) měla u druhé řady sedadel dveře pouze za spolujezdcem, případná trojice cestujících se tak soukala na zadní sedadla vozu za hlasitého klení jednou stranou. Zadní dveře se otevíraly vzhůru (u 1201 do strany), takže se případně nemusely při nakládání zavazadel (také pacienta u sanitky nebo převáženého tovaru u dodávky) nešikovně obíhat.

Vedle provedení standard se od roku 1963 vyráběla také Škoda 1202 STW de Luxe. Tato "luxusní" stejšna měla mírně bohatší vnitřní výbavu (kobercem pokrytý zavazadlový prostor, čalounění zadní části karoserie, atd.) a zvenčí byla nápadná podélnou boční lištou z eloxovaného hliníku.

Přestože se verze kombi (STW) řadí mezi osobní automobily, tak v Československu býval často prvotním uživatelem některý z národních podniků nebo jiná státní instituce. Do vlastnictví prostých občanů se tak tento vůz mnohdy dostával už jako ojetý.

 

Škoda 1202 STW de Luxe, "luxusní" verze měla ozdobnou lištu z eloxovaného hliníku.

Škoda 1202 STW de Luxe, "luxusní" verze měla ozdobnou lištu z eloxovaného hliníku.

 

Snad nejznámější stejšnou byla sanitka, protože byla nejnápadnější (a to kolikrát ještě houkala). Sanitní 1202 dostala vylepšené odpružení zadních kol, přesto jízda s ní nebyla zdaleka komfortní. Posádky se dokonce vyjadřovaly na adresu konstruktérů v tom smyslu... teda ne, že by jim chtěly přát nějaké neštěstí..., ale prostě měly sto chutí je tou sanitkou svézt. Ale pravděpodobně k tomu nakonec nedošlo, čehož důkazem je její následovník, sanitka Škoda 1203.

Dnes nejvzácnější karosářskou variantou dvanáctsetdvojky je dodávka (furgon), jak to bylo tehdy, nevím. Oproti STW jí chyběla zadní sedadla. A boční okna nákladového prostoru, ve kterém se navíc šetřilo čalouněním a koženkou, byla zaplechována. Za kabinou byla dělící přepážka s okénkem. Dle dobových fotografií zůstaly dodávkám za spolujezdcem boční dveře do nákladového prostoru, ale některé byly i bez nich.

Nejodlišnější verzí byl pickup. Za dvoumístnou kabinou byla otevřená korba přístupná vzadu dvoukřídlými dvířky. Korba se dala zakrýt plachtou. V prototypu se zkoušel lehký návěs, který byl tažen standardním pickupem s přimontovanou jednoduchou konstrukcí pro jeho zavěšení.

Celková produkce vozů Škoda 1202 se pohybovala okolo 60 tis. kusů, z toho sanitních prý bylo úctyhodných asi 12 tis.

Stáhnout článek v PDFStejšny byly také předmětem exportu a nejen do tehdejších spřátelených zemí (třeba s pravostranným řízením do Velká Británie). A v Turecku vznikl na dovážených podvozcích hranatý pickup označený Skoda 1202 Kamyonetleri, vyráběný místní firmou.

I když se to může zdát přitažené za vlasy, tak stejšna se objevila i ve startovním poli automobilových soutěží. Tovární tým, falešně povzbuzen relativními úspěchy ve slavném lokálním závodu do vrchu Zbraslav - Jíloviště, se pln optimismu vrhl do Alpské soutěže. Ona v podstatě stejšna nebyla špatný vůz, hlavně co se tedy týče rozvozu různého zboží, příslušníků VB a nakonec i těch pacientů. Závodit s ní ve velehorách byl však vyložený nerozum. Jeden vůz havaroval, což se ostatně může stát každému, ale jezdci dalších dvou se dostali mimo klasifikaci kvůli hromadě trestných bodů, které ani nestačili sbírat. Některá stoupání museli snad i vyjet na zpátečku, prostě nejlehčí převod. Jako malou náplast za touto nevydařenou akcí můžeme považovat nejlepší čas v rychlostní zkoušce při sjezdu z Turachu dosažený Miroslavem Fouskem, kdy jeho těžké stejšně selhaly brzdy.

 

Škoda 1202 STW.

 Škoda 1202 STW.

 

Škoda 1202 STW de Luxe.

Škoda 1202 STW de Luxe.

 

Škoda 1202 STW de Luxe.

Škoda 1202 STW de Luxe.

 

Škoda 1202, přístrojová deska.

Škoda 1202, přístrojová deska.

 

Škoda 1202, pohled do motorového prostoru.

Škoda 1202, pohled do motorového prostoru.

 

Škoda 1202 sanita, zprvu dostávaly sanitky jedno mlhové světlo žluté barvy, později už měly tato světla dvě.

Škoda 1202 sanita, zprvu dostávaly sanitky jedno mlhové světlo žluté barvy, později už měly tato světla dvě.

 

Škoda 1202, tyto automobily používala také Veřejná bezpečnost.

Škoda 1202, tyto automobily používala také Veřejná bezpečnost.

 

Ještě jednou dvanáctsetdvojka tehdejší bezpečnostní složky státu.

Ještě jednou dvanáctsetdvojka tehdejší bezpečnostní složky státu.

 

Škoda 1202, pohotovostní vůz pražského dopravního podniku.

Škoda 1202, pohotovostní vůz pražského dopravního podniku.

 

Škoda 1202 pickup s plachtou.

Škoda 1202 pickup s plachtou.

 

Škoda 1202 STW.

Škoda 1202 STW.

 

Škoda 1202 STW v Rovensku pod Troskami.

Škoda 1202 STW v Rovensku pod Troskami.

 

Škoda 1202 STW v Rovensku pod Troskami.

Škoda 1202 STW v Rovensku pod Troskami.

 

Škoda 1202 STW v Jičíně.

Škoda 1202 STW v Jičíně.

 

Škoda 1202 STW v Jičíně.

Škoda 1202 STW v Jičíně.

 

(V minulém díle věnovaném Škodě 1101/1102 byly provedeny dne 21.7.2013 drobné opravy.)
Autor: Radek Folprecht | úterý 23.7.2013 18:30 | karma článku: 31.19 | přečteno: 8508x

Další články blogera

Radek Folprecht

Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu

První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.

11.7.2015 v 21:00 | Karma článku: 24.99 | Přečteno: 3213 | Diskuse

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.

26.6.2015 v 6:00 | Karma článku: 33.16 | Přečteno: 4297 | Diskuse

Radek Folprecht

Zásadka

/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /

21.5.2015 v 19:30 | Karma článku: 17.08 | Přečteno: 655 | Diskuse

Další články z rubriky Fotoblogy

Zdeněk Hosman

Sólo grácie

Vzájemný soulad různých částí ve vztahu k celku, který má v sobě jistou podivuhodnost, náleží jak přírodě, tak uměleckým dílům.

17.1.2018 v 14:48 | Karma článku: 14.17 | Přečteno: 323 | Diskuse

Ladislav Vinš

Nejlepší čerstvá zelenina byla vždy z Braníka

trhovnkyně vyráželi pěšky s nůší na zádech a vrchovatě naložené trakaře čerstvou zeleninou, vypranou a svázanou do vjejíře. Cíl cesty Havelák nebo Uhelný trh.

17.1.2018 v 13:01 | Karma článku: 15.14 | Přečteno: 291 | Diskuse

Jan Pražák

Mezivolební šílenství

První kolo prezidentských voleb je za námi, druhé se kvapem blíží a stav společnosti je na bodu varu. Hladina adrenalinu stoupá k závratných výšinám ve štábech kandidátů, v médiích a pochopitelně i v článcích zde na blogu.

15.1.2018 v 21:29 | Karma článku: 18.08 | Přečteno: 466 | Diskuse

Libor Čermák

Skalní hrad Sloup

Skalní hrad Sloup je nezapomenutelné místo nedaleko Nového Boru. Já jsem zde byl v roce 2012. A tak jsem si v tomto fotoblogu na tuto úžasnou památku v pískovcových skalách zavzpomínal.

15.1.2018 v 10:30 | Karma článku: 20.62 | Přečteno: 595 |

Ladislav Vinš

Jaké počasí bude příští čtyři roky ............

Samozřejmě - jaro, léto, podzim zima. V tom máme jistotu, ale ostatní jistota zůstává v oblacích slibů ....

11.1.2018 v 12:15 | Karma článku: 13.65 | Přečteno: 240 | Diskuse




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.