Neděle 11. června 2023, svátek má Bruno
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 11. června 2023 Bruno

Žehličky Tatra se staly legendou

28. 11. 2013 19:30:59
V roce 1923 představila kopřivnická Tatrovka na XV. pražském autosalonu malý osobní vůz znamenající doslova revoluci v automobilismu. Tatra 11, jak znělo typové označení, měla páteřový rám, vzduchem chlazený dvouválcový boxer OHV o objemu 1057 ccm a zadní výkyvné polonápravy. Tak se zrodila legendární Tatrovácká koncepce, bližší informace o vzniku tohoto řešení a o vítězství malé Tatry 11 ve velké jízdě divokým Ruskem si můžete přečíst v tomto článku. Ale jedenáctka nebyla zajímavá jen očím skrytým technickým řešením, zajímavá byla i kapota, která svým tvarem připomínala žehličku. A řada žehliček pokračovala typy Tatra 12, 13, 30, 52, 54 a 57. Jako zajímavost ještě můžeme uvést, že stejný tvar kapoty používal u některých svých vozů i Renault, a to dokonce dříve. Tím však veškerá podobnost končí, jinak byly ty Renaulty zcela obyčejné vozy s žebřinovým rámem a s vodou chlazenými motory se spodovým rozvodem, takže oproti tatrovkám prostě nuda, nuda, šeď, šeď.

 

Tatra 11

Tatra 11 stála na počátku celé úspěšné řady automobilů z Kopřivnice. Svojí jednoduchostí a relativně nízkou cenou měla všechny atributy lidového vozu, tedy až na počet vyrobených kusů.

 

 

Tatra 11

Tatra 11 v provedení nástavková limuzína, vrchní díl kabiny cestujících byl připevněn šrouby, jeho sejmutím jste si mohly za teplého a suchého počasí vytvořit otevřený vůz.

 

 

Tatra 12

Tatra 12 byla modernizovaná jedenáctka vyráběná od roku 1926, měla navíc brzdy i na předních kolech. Tatra 13 byl malý užitkový automobil odvozený z jedenáctek a dvanáctek.

 

 

Tatra 30

Tatra 30, produkovaná v letech 1926 až 1930, stála v hierarchii výše, dnes bychom asi řekli, že to byl vůz vyšší střední třídy. Motor už byl čtyřválcový boxer o objemu 1679 ccm. Na fotografii je čtyřdveřová šestimístná verze.

 

 

Tatra 30

Tatra 30, o něco kratší vůz než na předchozí fotografii, místo třetí řady sedadel má za kabinou cestujících menší skříňový zavazadlový prostor.

 

 

Tatra 52

Tatra 52 byla pokračovatelkou Tatry 30, objem motoru se zvýšil na 1911 ccm. Typ se vyráběl v létech 1930 až 1938, od roku 1935 byla kapota - jak bychom řekli dnes - faceliftována a žehlička opuštěna. 

 

 

Tatra 54/30

Tatra 54 byl automobil střední třídy z let 1931 až 1934 s motorem 1463 cm. Tatra 54/30 na fotografii má silnější motor z Tatry 30.

 

 

Tatra 57

Tatra 57, zvaná Hadimrška, byla opět lidovým vozem jako jedenáctka a dvanáctka a byla poslední kopřivnickou žehličkou. U modernizovaných hadimršek 57a a 57b byl již specifický tvar kapoty opuštěn.

 

 

Tatra 57

Tatra 57 se často vyráběla jako tzv. polokabriolet s rámem kolem dveří, tato jede s nataženou střechou.

 

 

Tatra 57 valník

Za první republiky se řada osobních automobilů vyráběla i ve verzi valník, ať už je dodávaly přímo velké automobilky, nebo upravovaly menší specializované karosárny. Tyto malé užitkové vozy byly určeny pro drobné živnostníky. Na fotografii je Tatra 57. Ostatně všechny zde představené Tatry se vyráběly v několika karosářsvých variantách, v tomto článku jsme viděli pouze zlomek toho, co u každého typu existovalo.

 

 

Fotografie byly pořízeny při veteránských akcích Veteránem Českým rájem (Jičín a okolí) a Svatováclavské jízdě v Mladé Boleslavi.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Radek Folprecht | čtvrtek 28.11.2013 19:30 | karma článku: 25.18 | přečteno: 2872x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Fotoblogy

Jitka Štanclová

Co se všechno skrývá na zahrádce?

Blog jen tak na pohodu. Aby se všem vydařil víkend, rozjasnily se obzory a lidi byli na sebe hodní. Jak říkám, na pohodu, jinak to neumím.

9.6.2023 v 19:47 | Karma článku: 18.63 | Přečteno: 220 | Diskuse

Janka Melišová

Tam okolo Strečna cesta nebezpečná

"Pod zámkom sa skryli v bielych plachtách víly. Na lúkach vo Váhu často sa kúpajú; po poli širokom tancúvajú skokom." Ponúkam Vám snímky z mojich túlačiek touto mocnou prírodou.

9.6.2023 v 18:32 | Karma článku: 21.51 | Přečteno: 465 | Diskuse

Jan Řeháček

Sedm divů jara

Po dlouhém barevném půstu zimní šedi působí návrat jarní kavalerie jako zjevení. V našem parku v tomto období kvete několik dřevin, s jejichž uměleckými kreacemi bych vás v tomto blogu rád seznámil. Matička příroda dokáže kouzlit.

9.6.2023 v 9:09 | Karma článku: 9.08 | Přečteno: 103 | Diskuse

Štěpánka Bergerová

Sejdeme se na klepadle ...

Bývala všude. Na každém dvorku a mezi domy - starými činžáky i paneláky. Nejoblíbenější prolézačka a místo setkávání mých dětských let.

8.6.2023 v 20:00 | Karma článku: 26.55 | Přečteno: 501 | Diskuse

Petr Široký

Jak jsem potkal brouky (Díl XXIII.- Praha - Radotín)

Broučí znalosti většiny z nás plynou z dávné četby Ferdy Mravence a občasného setkání s druhem dostatečně velkým či nápadným, aby si ho člověk povšiml – střevlík, beruška, chroust, zlatohlávek.

8.6.2023 v 8:42 | Karma článku: 21.57 | Přečteno: 277 | Diskuse

Stejně ošklivá jako všechno, co Rusko dělá, komentují vítězku soutěže krásy

V každoroční soutěži krásy pro vdané ženy získala titul Paní Ruska světa 2023 učitelka angličtiny Natalja Oskarová....

Zemřel český e-sportový šampion Twisten, bylo mu teprve 19 let

Ve věku pouhých devatenácti let zemřel český profesionální hráč počítačové střílečky Valorant Karel Ašenbrener, známý...

Jsme unavení úplně jako staří lidé, říkají Mišík a Jirásková

Zpěvák Adam Mišík (26) už rok randí s dcerou Ivy Kubelkové, modelkou Natálií Jiráskovou (18). Nedávno spolu začali...

Miluji tě, ale podvádím tě. A nelituji. Studie nahlédla do hlubin nevěry

Premium Je jedním z nejrozsáhlejších výzkumů svého druhu a přináší víc než paradoxní zjištění. Vyjevuje, že důvody nevěry jsou...

Přehnaným cvičením jsem si zničila tělo, říká Jennifer Anistonová

Hvězda seriálu Přátelé Jennifer Anistonová (54) přiznala, že byla posedlá štíhlostí a cvičila tak intenzivně, že tím...