Žehličky Tatra se staly legendou

28. 11. 2013 19:30:59
V roce 1923 představila kopřivnická Tatrovka na XV. pražském autosalonu malý osobní vůz znamenající doslova revoluci v automobilismu. Tatra 11, jak znělo typové označení, měla páteřový rám, vzduchem chlazený dvouválcový boxer OHV o objemu 1057 ccm a zadní výkyvné polonápravy. Tak se zrodila legendární Tatrovácká koncepce, bližší informace o vzniku tohoto řešení a o vítězství malé Tatry 11 ve velké jízdě divokým Ruskem si můžete přečíst v tomto článku. Ale jedenáctka nebyla zajímavá jen očím skrytým technickým řešením, zajímavá byla i kapota, která svým tvarem připomínala žehličku. A řada žehliček pokračovala typy Tatra 12, 13, 30, 52, 54 a 57. Jako zajímavost ještě můžeme uvést, že stejný tvar kapoty používal u některých svých vozů i Renault, a to dokonce dříve. Tím však veškerá podobnost končí, jinak byly ty Renaulty zcela obyčejné vozy s žebřinovým rámem a s vodou chlazenými motory se spodovým rozvodem, takže oproti tatrovkám prostě nuda, nuda, šeď, šeď.

 

Tatra 11

Tatra 11 stála na počátku celé úspěšné řady automobilů z Kopřivnice. Svojí jednoduchostí a relativně nízkou cenou měla všechny atributy lidového vozu, tedy až na počet vyrobených kusů.

 

 

Tatra 11

Tatra 11 v provedení nástavková limuzína, vrchní díl kabiny cestujících byl připevněn šrouby, jeho sejmutím jste si mohly za teplého a suchého počasí vytvořit otevřený vůz.

 

 

Tatra 12

Tatra 12 byla modernizovaná jedenáctka vyráběná od roku 1926, měla navíc brzdy i na předních kolech. Tatra 13 byl malý užitkový automobil odvozený z jedenáctek a dvanáctek.

 

 

Tatra 30

Tatra 30, produkovaná v letech 1926 až 1930, stála v hierarchii výše, dnes bychom asi řekli, že to byl vůz vyšší střední třídy. Motor už byl čtyřválcový boxer o objemu 1679 ccm. Na fotografii je čtyřdveřová šestimístná verze.

 

 

Tatra 30

Tatra 30, o něco kratší vůz než na předchozí fotografii, místo třetí řady sedadel má za kabinou cestujících menší skříňový zavazadlový prostor.

 

 

Tatra 52

Tatra 52 byla pokračovatelkou Tatry 30, objem motoru se zvýšil na 1911 ccm. Typ se vyráběl v létech 1930 až 1938, od roku 1935 byla kapota - jak bychom řekli dnes - faceliftována a žehlička opuštěna. 

 

 

Tatra 54/30

Tatra 54 byl automobil střední třídy z let 1931 až 1934 s motorem 1463 cm. Tatra 54/30 na fotografii má silnější motor z Tatry 30.

 

 

Tatra 57

Tatra 57, zvaná Hadimrška, byla opět lidovým vozem jako jedenáctka a dvanáctka a byla poslední kopřivnickou žehličkou. U modernizovaných hadimršek 57a a 57b byl již specifický tvar kapoty opuštěn.

 

 

Tatra 57

Tatra 57 se často vyráběla jako tzv. polokabriolet s rámem kolem dveří, tato jede s nataženou střechou.

 

 

Tatra 57 valník

Za první republiky se řada osobních automobilů vyráběla i ve verzi valník, ať už je dodávaly přímo velké automobilky, nebo upravovaly menší specializované karosárny. Tyto malé užitkové vozy byly určeny pro drobné živnostníky. Na fotografii je Tatra 57. Ostatně všechny zde představené Tatry se vyráběly v několika karosářsvých variantách, v tomto článku jsme viděli pouze zlomek toho, co u každého typu existovalo.

 

 

Fotografie byly pořízeny při veteránských akcích Veteránem Českým rájem (Jičín a okolí) a Svatováclavské jízdě v Mladé Boleslavi.

Autor: Radek Folprecht | čtvrtek 28.11.2013 19:30 | karma článku: 24.89 | přečteno: 2079x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Fotoblogy

Pavel Kynčil

Žumberk - středověká opevněná vesnice

Žumberk - v Jižních Čechách je opravdu krásné místo. Má svoji radnici,kostel, tvrz a faru. Co si vlastně přát více.

12.11.2018 v 9:51 | Karma článku: 12.40 | Přečteno: 216 | Diskuse

Otakar Vagner

Nejmilejší Martine, aneb husička a víno na Jiřáku

Svatý Martin z Tours (latinsky Martinus), (316 či 317 v Savarii– 8. listopadu 397 v Candes; 11. listopadu pohřben v Tours) římský voják, poustevník a biskup v Tours. Křesťanská legenda praví, jak se rozdělil s žebrákem o plášť.

12.11.2018 v 8:00 | Karma článku: 6.69 | Přečteno: 115 | Diskuse

Marcus Wang

Erotika Bratislava

10.11.2018 se v Bratislavě konal druhý ročník Erofest, výstava erotiky. Kvůli různým "radikálním" odpůrcům se musel konat ve staré průmylové hale na Petržalce, což akci dodalo výjimečnou atmosféru. Posuďte sami.

11.11.2018 v 17:50 | Karma článku: 16.87 | Přečteno: 1663 | Diskuse

Veronika Foglová

Oslavy 100 let od ukončení 1. světové války na Studeném

V sousední obci Studené dnes probíhaly, tak jako na mnoha jiných místech u nás i ve světě, oslavy 100 let od ukončení Velké války, nazvané později 1. světová.

11.11.2018 v 17:47 | Karma článku: 10.49 | Přečteno: 195 | Diskuse

Pavel Vrba

Na chvíli přenesen do minulosti

hledající dávno ztracené lidské stopy. Do sebe zapadající ozubená kolečka pomyslného stroje času spravedlivě ukrajují odměřený čas. Všem a všemu. Ale jak může člověk onen plynoucí čas zachytit. Třeba zrovna tam, kde to má rád.

11.11.2018 v 16:15 | Karma článku: 12.64 | Přečteno: 270 | Diskuse

Najdete na iDNES.cz