Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žehličky Tatra se staly legendou

28. 11. 2013 19:30:59
V roce 1923 představila kopřivnická Tatrovka na XV. pražském autosalonu malý osobní vůz znamenající doslova revoluci v automobilismu. Tatra 11, jak znělo typové označení, měla páteřový rám, vzduchem chlazený dvouválcový boxer OHV o objemu 1057 ccm a zadní výkyvné polonápravy. Tak se zrodila legendární Tatrovácká koncepce, bližší informace o vzniku tohoto řešení a o vítězství malé Tatry 11 ve velké jízdě divokým Ruskem si můžete přečíst v tomto článku. Ale jedenáctka nebyla zajímavá jen očím skrytým technickým řešením, zajímavá byla i kapota, která svým tvarem připomínala žehličku. A řada žehliček pokračovala typy Tatra 12, 13, 30, 52, 54 a 57. Jako zajímavost ještě můžeme uvést, že stejný tvar kapoty používal u některých svých vozů i Renault, a to dokonce dříve. Tím však veškerá podobnost končí, jinak byly ty Renaulty zcela obyčejné vozy s žebřinovým rámem a s vodou chlazenými motory se spodovým rozvodem, takže oproti tatrovkám prostě nuda, nuda, šeď, šeď.

 

Tatra 11

Tatra 11 stála na počátku celé úspěšné řady automobilů z Kopřivnice. Svojí jednoduchostí a relativně nízkou cenou měla všechny atributy lidového vozu, tedy až na počet vyrobených kusů.

 

 

Tatra 11

Tatra 11 v provedení nástavková limuzína, vrchní díl kabiny cestujících byl připevněn šrouby, jeho sejmutím jste si mohly za teplého a suchého počasí vytvořit otevřený vůz.

 

 

Tatra 12

Tatra 12 byla modernizovaná jedenáctka vyráběná od roku 1926, měla navíc brzdy i na předních kolech. Tatra 13 byl malý užitkový automobil odvozený z jedenáctek a dvanáctek.

 

 

Tatra 30

Tatra 30, produkovaná v letech 1926 až 1930, stála v hierarchii výše, dnes bychom asi řekli, že to byl vůz vyšší střední třídy. Motor už byl čtyřválcový boxer o objemu 1679 ccm. Na fotografii je čtyřdveřová šestimístná verze.

 

 

Tatra 30

Tatra 30, o něco kratší vůz než na předchozí fotografii, místo třetí řady sedadel má za kabinou cestujících menší skříňový zavazadlový prostor.

 

 

Tatra 52

Tatra 52 byla pokračovatelkou Tatry 30, objem motoru se zvýšil na 1911 ccm. Typ se vyráběl v létech 1930 až 1938, od roku 1935 byla kapota - jak bychom řekli dnes - faceliftována a žehlička opuštěna. 

 

 

Tatra 54/30

Tatra 54 byl automobil střední třídy z let 1931 až 1934 s motorem 1463 cm. Tatra 54/30 na fotografii má silnější motor z Tatry 30.

 

 

Tatra 57

Tatra 57, zvaná Hadimrška, byla opět lidovým vozem jako jedenáctka a dvanáctka a byla poslední kopřivnickou žehličkou. U modernizovaných hadimršek 57a a 57b byl již specifický tvar kapoty opuštěn.

 

 

Tatra 57

Tatra 57 se často vyráběla jako tzv. polokabriolet s rámem kolem dveří, tato jede s nataženou střechou.

 

 

Tatra 57 valník

Za první republiky se řada osobních automobilů vyráběla i ve verzi valník, ať už je dodávaly přímo velké automobilky, nebo upravovaly menší specializované karosárny. Tyto malé užitkové vozy byly určeny pro drobné živnostníky. Na fotografii je Tatra 57. Ostatně všechny zde představené Tatry se vyráběly v několika karosářsvých variantách, v tomto článku jsme viděli pouze zlomek toho, co u každého typu existovalo.

 

 

Fotografie byly pořízeny při veteránských akcích Veteránem Českým rájem (Jičín a okolí) a Svatováclavské jízdě v Mladé Boleslavi.

Autor: Radek Folprecht | čtvrtek 28.11.2013 19:30 | karma článku: 24.89 | přečteno: 1990x


Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Fotoblogy

Lucie Plicová

Olešná 24 aneb den a noc na in-line bruslích

V Olešné se jel populární maraton, letošní podmínky byly drsné. Deštivé počasí udělalo z 24hodinového maratonu na in-line bruslích mimořádně těžkou zkoušku vůle.

16.7.2018 v 21:32 | Karma článku: 10.13 | Přečteno: 119 | Diskuse

Zuzana Zajícová

Zpráva o počátku léta

Tentokrát se vykašlu na politiku. Tentokrát zabrousím do mnohem příjemnějších a laskavějších vod. Do kultury.

16.7.2018 v 9:02 | Karma článku: 16.03 | Přečteno: 347 | Diskuse

Mirek Matyáš

Prasata a elektromobilisti

Zase jedna povedená akce. Minulý fotoblog byl o vydařeném setkání na Bouzově. Tam bylo prase na rožni. Nyní to bude o srazu v Prčicích. Tam bylo prasat víc. Obě dvě byla elektromobilní.

16.7.2018 v 8:37 | Karma článku: 12.38 | Přečteno: 589 | Diskuse

Veronika Foglová

Duchovní obnova v La Salette, den sedmý

Nastala sobota, den, kdy jsme se museli rozloučit s tímto kouzelným místem. Ráno jsme se rozloučili s druhou skupinou, která odjížděla dříve než my. Pokud si dobře pamatuji, vyjížděli jsme kolem jedenácté dopoledne.

14.7.2018 v 17:36 | Karma článku: 6.80 | Přečteno: 161 | Diskuse

Martina Moudrá

K vodopádu Pisciadu (Dolomity, Gruppo di Sella)

Další fototip na nenáročný výlet ve snadno dosažitelných severoitalských horách, samozřejmě nejen s fotografiemi, ale i s mapou a užitečnými odkazy.

14.7.2018 v 15:38 | Karma článku: 22.20 | Přečteno: 396 | Diskuse




Najdete na iDNES.cz