Škoda Rapid (+foto)

19. 06. 2012 14:14:59
Vznik typové řady Rapid, popis a fotografie automobilu Škoda Rapid (typ 901), velké africké dobrodružství a na závěr jeden zajímavý unikát.

Škoda 420 StandardV letech 1933-34 vyráběla mladoboleslavská automobilka "revoluční" osobní vůz Škoda 420 Standard. Tou hlavní změnou oproti dosavadní škodovácké produkci bylo použití páteřového rámu podvozku, namísto žebřinového, a zadní dělené kyvné nápravy, namísto tuhé. Ze Škody 420 Standard přímo vycházely dvě nižší základní typové řady, a to Popular a jeho o málo větší (a dražší) bratr - Rapid. Prvním "čistokrevným" Rapidem byl typ 901, jehož podvozek byl ještě o krok modernizován (centrální ocelová roura nahradila dva svařené U-profily použité u Škody 420, a dělená byla i přední náprava).

Následující tabulka udává přehled výroby typové řady Rapid:

  Model Typ Vyráběn v letech Vyrobeno kusů
  420 Rapid   1934-1935 480
  Rapid 901, 914 1935-1938 3900
  Rapid Six 910 1935 4
  Rapid 914OHV 1938 600
  Rapid OHV 922, 939R 1938-1942? 1804
  Rapid 2200 953 1945-1947 20

Jednotlivé modely se také lišily typem, objemem a výkonem použitého motoru. Vzhled masky a kapoty motoru se mohl měnit v průběhu výroby i u stejného typu. Provedení karoserie bylo v mnoha variantách: sedan, tudor, cabriolet, různé malé dodávkové vozy a v neposlední řadě sportovní coupé (4ks typu 910 pro závod 1000 mil československých).

 


 

ŠKODA RAPID (typ 901)

Škoda Rapid typ 901 byl malý čtyřmístný cestovní vůz s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Vyráběl se v letech 1935-1937 a společně s prakticky shodným typem 914, vyráběným od roku 1937, bylo vyrobeno celkem 3900 kusů. Rám podvozku s centrální ocelovou rourou, ve které byl ukryt spojovací hnací hřídel, byl vpředu rozvidlený pro umístění motoru s převodovkou. Motor, řadový čtyřválec SV, měl objem 1386 ccm a výkon 31 k. Převodovka měla tři rychlostní stupně plus jeden vzad. Obě nápravy byly dělené. Karoserie měla dřevěnou kostru pokrytou plechovými výlisky.

Automobil dosahoval maximální rychlosti 100 km/h. Udávaná průměrná spotřeba byla 9 až 10 litrů na 100 km.

Z hlediska typu karoserie byl hlavní variantou čtyřdveřový sedan. Dále byl v nabídce tudor, cabriolet a malá dodávka.

Škoda Rapid (typ 901)

Škoda Rapid (typ 901), ŠKODA Muzeum.

 

Škoda Rapid (typ 901)

Okřídlený šíp a nápis ŠKODA.

 

Škoda Rapid (typ 901)

Přední světlomet.

 

Škoda Rapid (typ 901)

Palubní deska. Volant je na pravé straně pro jízdu v levém pruhu, jízda vpravo se u nás plánovala až od roku 1939.

 

Škoda Rapid (typ 901)

Zvýrazněný svislý proužek na potahu opěradla a vnitřku dveří opticky zvyšuje vnitřní prostor automobilu, takže za volantem se pohodlně cítí i řidiči vyššího vzrůstu. Obdobným způsobem pomáhá vzor na sedadle - opět rafinovaně orientovaný - dlouhonohým řidičkám.

 


Africká expedice

V létě roku 1936 se vydali manželé Stanislav a Marie Škulinovi se sériovým Rapidem na velkou výpravu napříč Afrikou směrem západ - východ. Snad pod návalem adrenalinu, či ovlivněni horkým sluníčkem, se naši cestovatelé rozhodli cestu prodloužit a vrhli se opět do divočiny, tentokrát směrem jih - sever. Když dorazili po dvou letech na pobřeží Středozemního moře, měl jejich Rapid v kolech 52 000 km. Výprava nebyla samoúčelná, Stanislav Škulina byl externím spolupracovníkem Národního muzea.

  Škoda Rapid v Africe  

 

Manželé Škulinovi se i s Rapidem vylodili v Dakaru a přes rovníkovou Afriku se vydali na východní pobřeží. Přestože bylo období tropických dešťů, neměli se svým lehkým a hbitým vozem výraznější problémy na rozbahněných cestách, a vlastně i necestách. Občas potkali silný americký vůz, který právě díky své hmotnosti týdny a týdny trčel v bahně, neschopen pohybu a obklopen bivakující posádkou, která s sebou navíc neměla míč proti trudomyslnosti. A tak jednoho dne, navzdory bahnu (lopata, lano), navzdory dravé zvěři (zavřené dveře a okna) a navzdory některým divokým domorodým kmenům praktikujícím krvavé rituály (vlídné slovo), dorazili naši hrdinové na pobřeží tehdejší Britské východní Afriky. Lodí pokračovali na Madagaskar, a nedbaje nebezpečí číhajícího ze strany lidožravých stromů, tento ostrov s divokou přírodou také úspěšně projeli. Po madagaskarském intermezzu pokračovali na nejjižnější cíp Afriky, k Mysu Dobré Naděje. A zde, jak už jsme si řekli, se rozhodli vrátit místo lodí opět napříč černým kontinentem. Expedice manželů Škulinových byla nejtěžší dálkovou jízdou podniknutou na československém automobilu v době mezi světovými válkami.

 

Škoda Rapid v AfricePřes vodní toky se Rapid dostával na vorech domorodců.

 

 
 

Škoda Rapid v AfriceCesta napříč Afrikou nebyla jednoduchá.

 

Dálniční Rapid

Těsně před druhou světovou válkou byl připravován Rapid OHV s proudnicovou karosérií pro plánované dálnice. Plány však zhatila válka, přesto bylo několik málo těchto dálničních Rapidů v letech 1938 - 1940 vyrobeno.

Škoda Rapid 1500 OHV dálniční

Škoda Rapid OHV dálniční.

Autor: Radek Folprecht | úterý 19.6.2012 14:14 | karma článku: 21.06 | přečteno: 5454x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Věda

Jan Fikáček

Kterak zařídit, aby zítra nevyšlo Slunce

Že nepochybujete o tom, že zítra vyjde Slunce? Že je to naprostá jistota? Ano! Je dobré si uvědomit, že je to tak extrémně jisté, že o tom nikdo trochu při smyslech vůbec nebude pochybovat. Nicméně...

12.11.2018 v 9:21 | Karma článku: 18.72 | Přečteno: 658 | Diskuse

Dana Tenzler

Fyzika na jezírku … co o ní víme my a co vodoměrky?

Vypadá to, jako by běhaly po tenké fólii, napnuté na vodní hladině. Nikdy ji neprošlápnou a nenamočí se. Jak se hmyz (vodoměrka nebo bruslařka) udrží na hladině, vysvětluje (jak jinak) fyzika. (délka blogu 3 min.)

12.11.2018 v 8:00 | Karma článku: 20.41 | Přečteno: 447 | Diskuse

Rostislav Szeruda

Tajemství svobodné vůle

Celý vesmír i život má být jeden řetězec příčin a následků. S tímto tvrze­ním se nedá nesouhlasit. Při pohledu zpět zjistíme, že vše, co se nám v životě přihodilo, co jsme udělali i neudělali, bylo nějak podmíněno.

11.11.2018 v 17:30 | Karma článku: 9.96 | Přečteno: 463 | Diskuse

Jan Mestan

Vidět Zemi růst

Chile je zemí, kde jsou častá zemětřesení. Dokonce tam nastalo to nejsilnější naměřené v roce 1960 o síle 9.5. Takové zemětřesení pak vede k vertikálním zdvihům. A to dost značným. Jednorázově se jedná o decimetry až metry.

10.11.2018 v 14:08 | Karma článku: 16.18 | Přečteno: 318 | Diskuse

Ladislav Dvořák

Evoluce v otázkách a odpovědích

Tento článek měl být původně odpovědí tří vědců na moje otázky (ateista, evoluční biolog; kreacionista; věřící, který ale respektuje Darwinovu evoluční teorii). Záměr byl kontaktovat, mimo jiné, pana Grygara.

10.11.2018 v 7:30 | Karma článku: 13.63 | Přečteno: 434 | Diskuse

Najdete na iDNES.cz