Motorové vozy M262.0 a M262.1

20. 12. 2011 18:47:59
Motorový vůz řady M262.0 byl určen pro přepravu cestujících na hlavních tratích a měl obnovit poválečný vozový park Československých drah, který se tou dobou nacházel v neutěšené situaci, jak z hlediska typové roztříštěnosti, tak špatným technickým stavem.

Motorové vozy M262.0 se vyráběly ve třech sériích, které byly postupně vylepšovány:

Série Roky výroby Dodáno vozů Čísla dodaných vozů
I. 1949 - 1950 52 M262.001 - M262.052
II. 1952 - 1953 38 M262.053 - M262.090
III. 1958 - 1960 148 M262.091 - M262.238

 

M262.0 rozdíly jednotlivých sériíA jak rozlišíme dle exteriéru vozy jednotlivých výrobních sérií? Na obrázku vpravo (autor a zdroj nevypátrán) vidíme levé boky přídě vozů: přední stanoviště strojvedoucího se strojovnou, a dále částečně dvoukřídlé dveře do zavazadlového prostoru. U I. série byl vstup do předního stanoviště strojvedoucího a do strojovny řešen přes zavazadlový prostor, vozy II. a III. série mají pro tyto prostory již vlastní dveře (pouze na levé straně). Dalším znakem jsou dveře na obou čelech pro přecházení do připojených vozů, I. a II. série má před těmito dveřmi nápadné shrnovací zábradlí, u III. série jsou sklopná dvířka. A nakonec u III. série je stejnoměrně po celé ploše zvýšená střecha, kde jsou umístěny větrací odsávače.

(Bližší technické detaily, jako že vozová skříň je samonosná, svařované ocelové konstrukce, a tvoří s pevným rámem jeden celek uložený na dvou dvounápravových podvozcích, nejsou pro většinu čtenářů důležité, tak je v tomto článku snad ani nebudeme uvádět. Taktéž s tím, že vůz byl poháněn dieselovým motorem o výkonu kolem 300 kW s elektrickým přenosem na hnací nápravy, se zde asi nebudeme zatěžovat. To už je možná zajímavější informace, kolik se tam vešlo cestujících - míst k sezení je 56 a k stání 24.)

V letech 1981 - 1991 provedly ŽOS Šumperk u některých M262.0 výměnu motoru za jiný typ, tak vznikl motorový vůz M262.1.

V roce 1988 provedly ČSD přeznačení svých vozů dle předpisu Mezinárodní železniční unie z roku 1971. Z řady M262.0 se stala řada 830 a z řady M262.1 je řada 831. My se však budeme držet starého značení, které ve svých alfanumerických znacích skrývá pro zasvěcenější veřejnost více informací (detaily např. zde). V našem případě M262.0/M262.1 značí M - motorový vůz, první číslice - 2 hnací nápravy, druhá číslice - (6+3)x10 znamená 90 km/h maximální rychlost, třetí číslice 2+10 znamená hmotnost 12 tun na nápravu, první číslice za tečkou je verze typu a následuje pořadové číslo.

Tyto motorové vozy si vysloužily mezi zaměstnanci drah přezdívky "Kraksna", "Ponorka" nebo "Žhavé trubky". Ta s novým motorem ještě navíc "Loďák", protože dostala lodní motor používaný v tlačných říčních remorkérech.

motorový vůz M262.056

M262.0 II. výrobní série. Na boku vidíme, případně tušíme dle madel, postupně zleva doprava dveře do předního stanoviště strojvedoucího, dveře zavazadlového prostoru, dveře na nástupní plošinu  pro cestující a dveře na druhou nástupní plošinu pro cestující, ze které byl přístup též do zadního stanoviště strojvedoucího. Na čele je přechodový můstek, se shrnovacím zábradlím, pro přechod mezi vozy. Až na první dveře na levém boku vypadaly vozy I. série stejně jako tento ze série II.

 

 

motorový vůz M262.1168

M262.1, remotorizovaný vůz původní řady M262.0 III. série na nádraží v Mladějovi v Českém ráji. Vidíme zvýšenou střechu a na čele sklopná dvířka pro přechod mezi vozy.

 

 

vlak tažený M262.056 přijíždí do Dolního Bousova od Sobotky

Vlak tažený M262.0 přijíždí do Dolního Bousova od Sobotky.

 

 

vlak tažený M262.056 odjíždí z Dolního Bousova směrem Mladá Boleslav

Stejný vlak, jako na předchozím obrázku, odjíždí z Dolního Bousova směrem Mladá Boleslav. Řazeny jsou (odpředu): M262.0 (II. série), dva přípojné vozy Bix a M262.1 (upgradovaná M262.0 III. série).

 

 

M262.1117, na pozadí zámeček Mladějov

M262.1 u obce Mladějov. Bílá stavba, která vypadá jako malý zámek, je malý zámek.

Zámek Mladějov
Z historických pramenů je v polovině 14. století doložena tvrz stojící na severním, nejvýše položeném, okraji vsi Mladějov. Mezi majitele tvrze, kteří se zde v průběhu věků vystřídali, patřil i Albrecht z Valdštejna. Ale neznaná to pro Mladějov nic zásadního, prostě to byla jedna z  mnoha Albrechtových nemovitostí. Mnohem více se zde zapsala svobodná paní Anna Terezie Unwertová, která tvrz vlastnila od roku 1738 a nechala středověké sídlo kompletně přestavět na klasicistní zámeček.
Během tzv. bramborové války, války mezi Pruskem a Rakouskem o bavorské dědictví, měl na zámečku v roce 1778 svůj hlavní stan Josef II., velitel rakouského vojska a budoucí císař.
Roku 1832 zde zemřel František Josef Gerstner, významný technik, profesor a průkopník koněspřežné železnice v Čechách, který před svou smrtí v Mladějovi krátce pobýval.
K další přestavbě, tentokrát v neobarokním stylu, došlo roku 1913 za Anny Bláhové.  A té byl zámek po únorovém puči znárodněn. Nový majitel ho využíval jako zemědělské učiliště a později internát, takže si zajisté dokážete představit ten bugr. Počátkem devadesátých let byl zámek v rámci restitucí vrácen rodině původní majitelky.

Zámek Mladějov, před rokem 1910Zámek Mladějov na počátku 20. století před neobarokní úpravou.

 

 

Zámek Mladějov, 1983Zámek Mladějov počátkem 80. let 20. století.

Velká rána přišla jedné lednové mrazivé noci roku 2002, kdy zámek postihl ničivý požár, kterému se ubránily pouze obvodové zdi. Následná nákladná rekonstrukce byla dokončena na konci roku 2005. Zámek je veřejnosti běžně nepřístupný, je využíván ke komerčním účelům.

Tak, a mezitím, co jsme se zakecali u zámku, nám ujel vlak:

motorový vůz M262.1117 s přípojným vozem řady Bix
Motorový vůz M262.1 s přípojným vozem řady Bix.
Autor: Radek Folprecht | úterý 20.12.2011 18:47 | karma článku: 32.70 | přečteno: 7956x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Fotoblogy

Pavel Kynčil

Žumberk - středověká opevněná vesnice

Žumberk - v Jižních Čechách je opravdu krásné místo. Má svoji radnici,kostel, tvrz a faru. Co si vlastně přát více.

12.11.2018 v 9:51 | Karma článku: 12.10 | Přečteno: 210 | Diskuse

Otakar Vagner

Nejmilejší Martine, aneb husička a víno na Jiřáku

Svatý Martin z Tours (latinsky Martinus), (316 či 317 v Savarii– 8. listopadu 397 v Candes; 11. listopadu pohřben v Tours) římský voják, poustevník a biskup v Tours. Křesťanská legenda praví, jak se rozdělil s žebrákem o plášť.

12.11.2018 v 8:00 | Karma článku: 6.69 | Přečteno: 113 | Diskuse

Marcus Wang

Erotika Bratislava

10.11.2018 se v Bratislavě konal druhý ročník Erofest, výstava erotiky. Kvůli různým "radikálním" odpůrcům se musel konat ve staré průmylové hale na Petržalce, což akci dodalo výjimečnou atmosféru. Posuďte sami.

11.11.2018 v 17:50 | Karma článku: 16.87 | Přečteno: 1660 | Diskuse

Veronika Foglová

Oslavy 100 let od ukončení 1. světové války na Studeném

V sousední obci Studené dnes probíhaly, tak jako na mnoha jiných místech u nás i ve světě, oslavy 100 let od ukončení Velké války, nazvané později 1. světová.

11.11.2018 v 17:47 | Karma článku: 10.49 | Přečteno: 195 | Diskuse

Pavel Vrba

Na chvíli přenesen do minulosti

hledající dávno ztracené lidské stopy. Do sebe zapadající ozubená kolečka pomyslného stroje času spravedlivě ukrajují odměřený čas. Všem a všemu. Ale jak může člověk onen plynoucí čas zachytit. Třeba zrovna tam, kde to má rád.

11.11.2018 v 16:15 | Karma článku: 12.64 | Přečteno: 270 | Diskuse

Najdete na iDNES.cz