Kde udělali soudruzi z NDR chybu?

28. 12. 2011 16:28:59
Pamětníci zažili doby, kdy se po československých silnicích proháněly v hojných - tedy relativně hojných - počtech Trabanty, Wartburgy, Barkasy, Robury a další východoněmecké automobily. Většina těchto vozů byla poháněna dvoudobými benzínovými motory, které za sebou zanechávaly významnou pachovou stopu. Jejich hrdým majitelům to bylo buďto jedno, nebo se s tím naučili žít. A my ostatní se za to na ně už dávno nezlobíme.

Automobilový průmysl NDR vykazoval jistou anomálii i vůči automobilkám v ostatních sovětských satelitech. Všechny východoněmecké podniky vyrábějící dopravní prostředky byly totiž uměle sdruženy v megapodniku IFA (Industrial Fahrzeugbau).

Nejznámějším východoněmeckým vozem je Trabant 601. Ať už ho nazveme dvoutaktním divočákem, nebo použijeme ještě jadrnější výrazy, byl to na dobu svého vzniku a vzhledem ke kladeným požadavkům vlastně geniální vůz. Takový malý zázrak z duroplastu.

Trabant 601

Trabant 601. Podobné obrázky jste mohli často spatřit v sedmdesátých a osmdesátých letech dvacátého století u českých rybníků, když přijela o prázdninách východoněmecká motorizovaná divize. Vůz byl poháněn dvoudobým dvouválcem o objemu 595 cm3 a výkonu 19 kW.

V oboru automobilismu není snad nic tak vzdáleno pravdě, jako rčení o Trabantu, že tohle auto nerezaví. Duroplastové panely karoserie samozřejmě nerezavěly, ale pro ocelový podvozkový rám, kostru karoserie a další části, jako jsou například podlahy nebo prahy, je trabantí koroze problémem vpravdě zásadním.

 

 

Trabant 601 kombi

Trabant 601 Universal (kombi) byla po Limusine druhá verze karoserie tohoto vozu. Ještě existovala třetí, otevřená, varianta Tramp s odnímatelnou plátěnou střechou, nebo Kübel, což byl militarizovaný Tramp.

 

 

přívěs z trabanta

A pokud vám upadl motor, mohli jste si z tohoto nesmrtelného vozu postavit obytný přívěs.

 

 

Trabant 601 rally

Trabanty bylo možné spatřit i na různých automobilových soutěžích. Například při Rallye Škoda v 70.  a 80. letech se některé posádky dokázaly s těmito divočáky umisťovat ve druhé desítce absolutního pořadí.

 

 

Trabant 600

Trabant 600 byl přímým předchůdcem Trabantu 601.

 

Na následujících třech fotografiích je další legenda, Wartburg řady 311. Tohle už byla jiná třída, uznejte sami: dvoudobý tříválec, 900 cm3, 27 kW. A kdo se chtěl plácnout přes kapsu, tak si počkal na vylepšenou 311/1000 s výkonnějším motorem, 991 cm3 a 33 kW.

Wartburg 311/1000
Wartburg 311/1000
Wartburg 311/1000 camping

Zajímavá varianta litrového Wartburga s bohatě prosklenou zádí měla označení Camping.  Ta červená věc, co vykukuje vzadu, je Wartburg 353.

 

 

V NDR se kromě osobních automobilů vyráběly samozřejmě také vozy užitkové:

Garant 32

Robur Garant 32, zde jedna ze skříňových verzí lehkého nákladního automobilu z 50. let. Přesněji tedy nejdříve Phänomen Granit 32, od roku 1956 IFA Garant 32 a od roku 1957 Robur Garant 32. Tato auta se vyráběla buď s dieselovým čtyřválcem (Garant 32) nebo s čtyřdobým benzínovým čtyřválcem (Garant 30 K), oba chlazené vzduchem. Existovaly dvě základní varianty karoserie, a to otevřený valník a již zmiňovaná skříňová karoserie. Na skříňovou verzi navazovaly varianty autobus a sanitka.

 

 

FGL LF 16

Automobilová stříkačka FGL LF 16 ze šedesátých let na podvozku nákladního automobilu Sachsenring S-4000. Posádku tvořilo 9 hasičů a vůz mohl uhánět k požáru rychlostí až 85 km/h (max. rychlost v technickém průkazu: 75 km/h), ke které mu dopomáhal vodou chlazený dieselový 4-válec (6024 cm3, 66,2 kW).

 

 

Barkas B1000

Barkas B 1000, sériová výroba tohoto malého nákladního vozu s trambusovou kabinou běžela od roku 1961 do roku 1990(!). Barkas B 1000 byl vyprojektován jako rychlý nákladní automobil, německy Schnelltransporter, poháněný dvoudobým tříválcem. Ke konci výroby běžela ještě krátce (1990/91) výroba verze se čtyřdobým motorem, podobně jako u Trabantů a Wartburgů.

Před Barkasem B1000 se vyráběl Barkas Framo V 901. Ještě poznámka k názvům: původní podnik Framo byl v roce 1958 přejmenován na Barkas.

Barkas Framo 901 minibus

Barkas 901 Framo minibus, rok výroby 1961.

 

 

Barkas Framo valník

Barkas Framo valník, lehký nákladní vůz poháněný opět dvoudobým tříválcem. Majitel s ním sváží z lesa pařezy.

 

Auta byla fotografována při akcích: Sraz Trabantů v Jinolicích, Rally Bohemia, Svatováclavská jízda v Mladé Boleslavi, Dobový letecký den v Mladé Boleslavi a Velká cena Prachovských skal.

 

Autor: Radek Folprecht | středa 28.12.2011 16:28 | karma článku: 42.11 | přečteno: 18278x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Fotoblogy

Pavel Kynčil

Žumberk - středověká opevněná vesnice

Žumberk - v Jižních Čechách je opravdu krásné místo. Má svoji radnici,kostel, tvrz a faru. Co si vlastně přát více.

12.11.2018 v 9:51 | Karma článku: 12.70 | Přečteno: 218 | Diskuse

Otakar Vagner

Nejmilejší Martine, aneb husička a víno na Jiřáku

Svatý Martin z Tours (latinsky Martinus), (316 či 317 v Savarii– 8. listopadu 397 v Candes; 11. listopadu pohřben v Tours) římský voják, poustevník a biskup v Tours. Křesťanská legenda praví, jak se rozdělil s žebrákem o plášť.

12.11.2018 v 8:00 | Karma článku: 6.69 | Přečteno: 116 | Diskuse

Marcus Wang

Erotika Bratislava

10.11.2018 se v Bratislavě konal druhý ročník Erofest, výstava erotiky. Kvůli různým "radikálním" odpůrcům se musel konat ve staré průmylové hale na Petržalce, což akci dodalo výjimečnou atmosféru. Posuďte sami.

11.11.2018 v 17:50 | Karma článku: 16.87 | Přečteno: 1667 | Diskuse

Veronika Foglová

Oslavy 100 let od ukončení 1. světové války na Studeném

V sousední obci Studené dnes probíhaly, tak jako na mnoha jiných místech u nás i ve světě, oslavy 100 let od ukončení Velké války, nazvané později 1. světová.

11.11.2018 v 17:47 | Karma článku: 10.49 | Přečteno: 195 | Diskuse

Pavel Vrba

Na chvíli přenesen do minulosti

hledající dávno ztracené lidské stopy. Do sebe zapadající ozubená kolečka pomyslného stroje času spravedlivě ukrajují odměřený čas. Všem a všemu. Ale jak může člověk onen plynoucí čas zachytit. Třeba zrovna tam, kde to má rád.

11.11.2018 v 16:15 | Karma článku: 12.64 | Přečteno: 270 | Diskuse

Najdete na iDNES.cz