Kde udělali soudruzi z NDR chybu?

28. 12. 2011 16:28:59
Pamětníci zažili doby, kdy se po československých silnicích proháněly v hojných - tedy relativně hojných - počtech Trabanty, Wartburgy, Barkasy, Robury a další východoněmecké automobily. Většina těchto vozů byla poháněna dvoudobými benzínovými motory, které za sebou zanechávaly významnou pachovou stopu. Jejich hrdým majitelům to bylo buďto jedno, nebo se s tím naučili žít. A my ostatní se za to na ně už dávno nezlobíme.

Automobilový průmysl NDR vykazoval jistou anomálii i vůči automobilkám v ostatních sovětských satelitech. Všechny východoněmecké podniky vyrábějící dopravní prostředky byly totiž uměle sdruženy v megapodniku IFA (Industrial Fahrzeugbau).

Nejznámějším východoněmeckým vozem je Trabant 601. Ať už ho nazveme dvoutaktním divočákem, nebo použijeme ještě jadrnější výrazy, byl to na dobu svého vzniku a vzhledem ke kladeným požadavkům vlastně geniální vůz. Takový malý zázrak z duroplastu.

Trabant 601

Trabant 601. Podobné obrázky jste mohli často spatřit v sedmdesátých a osmdesátých letech dvacátého století u českých rybníků, když přijela o prázdninách východoněmecká motorizovaná divize. Vůz byl poháněn dvoudobým dvouválcem o objemu 595 cm3 a výkonu 19 kW.

V oboru automobilismu není snad nic tak vzdáleno pravdě, jako rčení o Trabantu, že tohle auto nerezaví. Duroplastové panely karoserie samozřejmě nerezavěly, ale pro ocelový podvozkový rám, kostru karoserie a další části, jako jsou například podlahy nebo prahy, je trabantí koroze problémem vpravdě zásadním.

 

 

Trabant 601 kombi

Trabant 601 Universal (kombi) byla po Limusine druhá verze karoserie tohoto vozu. Ještě existovala třetí, otevřená, varianta Tramp s odnímatelnou plátěnou střechou, nebo Kübel, což byl militarizovaný Tramp.

 

 

přívěs z trabanta

A pokud vám upadl motor, mohli jste si z tohoto nesmrtelného vozu postavit obytný přívěs.

 

 

Trabant 601 rally

Trabanty bylo možné spatřit i na různých automobilových soutěžích. Například při Rallye Škoda v 70.  a 80. letech se některé posádky dokázaly s těmito divočáky umisťovat ve druhé desítce absolutního pořadí.

 

 

Trabant 600

Trabant 600 byl přímým předchůdcem Trabantu 601.

 

Na následujících třech fotografiích je další legenda, Wartburg řady 311. Tohle už byla jiná třída, uznejte sami: dvoudobý tříválec, 900 cm3, 27 kW. A kdo se chtěl plácnout přes kapsu, tak si počkal na vylepšenou 311/1000 s výkonnějším motorem, 991 cm3 a 33 kW.

Wartburg 311/1000
Wartburg 311/1000
Wartburg 311/1000 camping

Zajímavá varianta litrového Wartburga s bohatě prosklenou zádí měla označení Camping.  Ta červená věc, co vykukuje vzadu, je Wartburg 353.

 

 

V NDR se kromě osobních automobilů vyráběly samozřejmě také vozy užitkové:

Garant 32

Robur Garant 32, zde jedna ze skříňových verzí lehkého nákladního automobilu z 50. let. Přesněji tedy nejdříve Phänomen Granit 32, od roku 1956 IFA Garant 32 a od roku 1957 Robur Garant 32. Tato auta se vyráběla buď s dieselovým čtyřválcem (Garant 32) nebo s čtyřdobým benzínovým čtyřválcem (Garant 30 K), oba chlazené vzduchem. Existovaly dvě základní varianty karoserie, a to otevřený valník a již zmiňovaná skříňová karoserie. Na skříňovou verzi navazovaly varianty autobus a sanitka.

 

 

FGL LF 16

Automobilová stříkačka FGL LF 16 ze šedesátých let na podvozku nákladního automobilu Sachsenring S-4000. Posádku tvořilo 9 hasičů a vůz mohl uhánět k požáru rychlostí až 85 km/h (max. rychlost v technickém průkazu: 75 km/h), ke které mu dopomáhal vodou chlazený dieselový 4-válec (6024 cm3, 66,2 kW).

 

 

Barkas B1000

Barkas B 1000, sériová výroba tohoto malého nákladního vozu s trambusovou kabinou běžela od roku 1961 do roku 1990(!). Barkas B 1000 byl vyprojektován jako rychlý nákladní automobil, německy Schnelltransporter, poháněný dvoudobým tříválcem. Ke konci výroby běžela ještě krátce (1990/91) výroba verze se čtyřdobým motorem, podobně jako u Trabantů a Wartburgů.

Před Barkasem B1000 se vyráběl Barkas Framo V 901. Ještě poznámka k názvům: původní podnik Framo byl v roce 1958 přejmenován na Barkas.

Barkas Framo 901 minibus

Barkas 901 Framo minibus, rok výroby 1961.

 

 

Barkas Framo valník

Barkas Framo valník, lehký nákladní vůz poháněný opět dvoudobým tříválcem. Majitel s ním sváží z lesa pařezy.

 

Auta byla fotografována při akcích: Sraz Trabantů v Jinolicích, Rally Bohemia, Svatováclavská jízda v Mladé Boleslavi, Dobový letecký den v Mladé Boleslavi a Velká cena Prachovských skal.

 

Autor: Radek Folprecht | středa 28.12.2011 16:28 | karma článku: 42.19 | přečteno: 19817x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Fotoblogy

Veronika Foglová

Od Šerlišského Mlýna k Sedloňovskému Černému Kříži

V polovině července 2015 jsem si udělala krásný výlet na hlavní hřeben Orlických hor. Byl to jeden z těch, kdy mi úplně nevyšlo počasí, přesto mám na něj moc krásné vzpomínky, protože jsem nakonec stihla víc než jsem plánovala.

25.2.2024 v 21:28 | Karma článku: 13.56 | Přečteno: 139 | Diskuse

Martina Mičková

Poodří - krajina vody

Naše dnešní procházka směřovala do CHKO Poodří - do rybníkářské oblasti a lužních lesů, mezi nimiž prochází v mnoha meandrech řeka Odra. Nádherná krajina vody, vítejte v Poodří!

24.2.2024 v 21:15 | Karma článku: 11.84 | Přečteno: 217 | Diskuse

Marek Trizuljak

Hladiny, únorové tání

Jaro či předjaří, fotoblog obrazový, obrazivý... Netuším, zda poetický, snivý... snad, snad ... ...

23.2.2024 v 19:47 | Karma článku: 14.77 | Přečteno: 163 | Diskuse

Jan Pražák

Tohle je moje území a já nehodlám tolerovat, abys mi sem lezl!

Už toho mám dost, to si jako vážně myslíš, že se tě budu bát? Tak to teda ani náhodou, koukej mazat, odkud jsi přišel nebo si to s tebou pěkně zostra vyřídím, jakože se Magdaléna jmenuju!

23.2.2024 v 14:34 | Karma článku: 23.41 | Přečteno: 772 | Diskuse

Petr Široký

Jak jsem potkal brouky (Díl LVIII. - Horní Bříza)

Broučí znalosti většiny z nás plynou z dávné četby Ferdy Mravence a občasného setkání s druhem dostatečně velkým či nápadným, aby si ho člověk povšiml – střevlík, beruška, chroust, zlatohlávek.

23.2.2024 v 8:42 | Karma článku: 19.54 | Přečteno: 483 | Diskuse

Útok moukou byl podvod. Bendigovi hrozí trest, že úřady zaměstnal zbytečně

Zpěvák Jan Bendig se nestal obětí útoku moukou, jak sám všude rozhlašoval. Celou událost s „pachatelem“ ve skutečnosti...

Zemřela slovenská moderátorka, oblíbený byl její pořad, který pomáhal dětem

Zemřela moderátorka a logopedka slovenské dětské televizní stanice JOJko Lucia Palugyayová. Bylo jí 47 let. Na...

Bufet v Českém Krumlově se stal přes noc hitem. Zaujal řízkovým chlebíčkem

Fotografie chlebíčku na řízku obletěla na sociálních sítích během středečního dne téměř všechny skupiny. Tuto...

Jak uspokojit ženu? Odborníci vědí, jak na to. A za pokus to rozhodně stojí

„Přestože jsem po třicet let zkoumal ženskou psychiku, nejsem s to odpovědět na velkou, dosud nezodpovězenou otázku, co...

Prý vypadám jako chlap. Kritika na sítích mě ranila, přiznává Julia Robertsová

Julia Robertsová (56) je americká herečka a bývalá modelka, jejíž jméno a filmové role zná celý svět. Navzdory slávě se...