
Technika
Radek Folprecht
Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu

První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.
Radek Folprecht
Nejznámější Tatra stále žije!

/ Jednostranný sklápěč Tatra 148 ve fotografii /
Radek Folprecht
OBRAZEM: Ford model T - automobil, který změnil historii

Ford model T byl první velkosériově vyráběný automobil na světě. V letech 1908 až 1927 jich bylo vyrobeno přes 15 milionů kusů a proslavil se tím, že postavil Ameriku na kola a stál tak na počátku změny životního stylu obyvatelstva. Jestli lze tuto zásluhu hodnotit vyloženě kladně, není tak jednoznačné, jak by se mohlo na první pohled zdát...
Radek Folprecht
Žehličky Tatra se staly legendou

V roce 1923 představila kopřivnická Tatrovka na XV. pražském autosalonu malý osobní vůz znamenající doslova revoluci v automobilismu. Tatra 11, jak znělo typové označení, měla páteřový rám, vzduchem chlazený dvouválcový boxer OHV o objemu 1057 ccm a zadní výkyvné polonápravy. Tak se zrodila legendární Tatrovácká koncepce, bližší informace o vzniku tohoto řešení a o vítězství malé Tatry 11 ve velké jízdě divokým Ruskem si můžete přečíst v tomto článku. Ale jedenáctka nebyla zajímavá jen očím skrytým technickým řešením, zajímavá byla i kapota, která svým tvarem připomínala žehličku. A řada žehliček pokračovala typy Tatra 12, 13, 30, 52, 54 a 57. Jako zajímavost ještě můžeme uvést, že stejný tvar kapoty používal u některých svých vozů i Renault, a to dokonce dříve. Tím však veškerá podobnost končí, jinak byly ty Renaulty zcela obyčejné vozy s žebřinovým rámem a s vodou chlazenými motory se spodovým rozvodem, takže oproti tatrovkám prostě nuda, nuda, šeď, šeď.
Radek Folprecht
Oldtimer Bohemia Rally 2013 (obrazem)

Více než pět desítek historických automobilů a motocyklů se o tomto víkendu zúčastnilo prestižního veteránského klání Oldtimer Bohemia Rally - FIVA. Soutěž letos vstoupila již do čtvrtého ročníku a oproti minulým rokům se termínově přesunula ze začátku září na konec května. Tím organizátoři dostali výhodně OBR, končící v sobotu, do časového průniku se snad ještě prestižnější veteránskou akcí Concours d'Elegance na Zámku Loučeň, která ten den právě začínala. A tak se Loučeň stala etapovou obcí OBR. Fotografie jsou z Mladé Boleslavi a blízkého okolí.
Radek Folprecht
Ještěrka aneb obrněná vejtřaska

Nesmrtelná Praga V3S se stala legendou. Tento terénní nákladní automobil se vyráběl v mnoha variantách dle úkolu použití. Původně byl určen pro armádu, ale postupně si našel cestu i do civilního sektoru. Nejzajímavější vojenskou variantou vétřiesky je samohybný opancéřovaný protiletadlový dvojkanon známý pod názvem Ještěrka.
Radek Folprecht
Škoda Rapid (+foto)

Vznik typové řady Rapid, popis a fotografie automobilu Škoda Rapid (typ 901), velké africké dobrodružství a na závěr jeden zajímavý unikát.
Radek Folprecht
Staré nákladní automobily (fotoblog)

Tento článek je pouze strohá obrazová dokumentace z IX. srazu historických nákladních automobilů, který se konal ve dnech 24.-27.5.2012 nedaleko Kolína. I když tyto srazy pořádá Tatra historik klub Česká republika, není účast zapovězena ani automobilům jiných značek, ba naopak.
Radek Folprecht
Kde udělali soudruzi z NDR chybu?

Pamětníci zažili doby, kdy se po československých silnicích proháněly v hojných - tedy relativně hojných - počtech Trabanty, Wartburgy, Barkasy, Robury a další východoněmecké automobily. Většina těchto vozů byla poháněna dvoudobými benzínovými motory, které za sebou zanechávaly významnou pachovou stopu. Jejich hrdým majitelům to bylo buďto jedno, nebo se s tím naučili žít. A my ostatní se za to na ně už dávno nezlobíme.
Radek Folprecht
Motorové vozy M262.0 a M262.1

Motorový vůz řady M262.0 byl určen pro přepravu cestujících na hlavních tratích a měl obnovit poválečný vozový park Československých drah, který se tou dobou nacházel v neutěšené situaci, jak z hlediska typové roztříštěnosti, tak špatným technickým stavem.
Radek Folprecht
Závodní speciál Laurin & Klement 300 (fotoblog)

Běhen roku lze spatřit na různých jízdách a závodech veteránů závodní speciál Laurin & Klement 300. I když je tedy pravda, že označení závodní speciál by mělo být spíše v uvozovkách, neboť v době svého vzniku se tento automobil žádných závodů neúčastnil. O to více ho ale při této činnosti nachytáme dnes.
Počet článků 87 | Celková karma 0.00 | Průměrná čtenost 4554 |