Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tudor - první poválečná škodovka

Tudor, první poválečná škodovka, byl vlastně vyvrcholením typově bohaté řady Popularů. Nový vůz dostal modernější elegantní karoserii, ve zmenšeném měřítku ne nepodobnou tehdejším americkým Fordům, a výrobce ho z marketingových důvodů uváděl jako zcela nový typ.

 

Tudor - první poválečná škodovka

9. května 1945 byla mladoboleslavská automobilka silně poškozena náletem sovětského letectva během operace namířené proti Němcům ustupujícím na západ. Již 24. května obnovili nadšení zaměstnanci výrobu automobilů v provizorně opravené továrně. Jako první vyjíždějí nákladní Škody 256, které se vyráběly celou válku, následované osobními předválečnými Populary 995 "Liduška" a Populary 1100, montovanými z uskladněných dílů z dob války. Na podzim roku 1945 byla automobilka znárodněna (AZNP), což přineslo nemalé problémy při zdejší výrobě automobilů v dalších desetiletích.

První poválečný typ přišel na trh v květnu 1946, rok po skončení války v Evropě. Byla to inovovaná Škoda Popular 1101 z roku 1940 s modernější karosérií. Vůz dostal označení Škoda 1101. Od jména Popular výrobce upustil, čímž chtěl zdůraznit, že jde o novinku. Zde též vidíme důsledek znárodnění, kdy ministerským nařízením byla Škoda 1101 jediným typem mladoboleslavské automobilky povoleným k výrobě. Konfrontovat můžeme s předválečnými řadami Popularů, Rapidů, Favoritů a Superbů pro různé cílové skupiny uživatelů.

Nový automobil si záhy vysloužil od motoristů přezdívku Tudor podle čtyřmístné dvoudveřové karoserie (z angl. Two door), se kterou se zpočátku nejčastěji vyráběl. Jméno Tudor se s tímto automobilem spojilo nesmazatelně a používalo se pro všechny jeho karosářské varianty, takže Tudor není jenom tudor, ale také třeba sedan, polokabriolet, STW či dodávka.

Podvozek  zůstal  z Popularu 1101  prakticky  nezměněný, měl páteřový rám s centrální ocelovou rourou, vpředu rozvidlený pro umístění motoru. Stejně tak praxí osvědčený motor, čtyřdobý čtyřválec OHV, nebylo třeba měnit. Převodovka, čtyřstupňová se zpátečkou, tvořila s motorem jeden montážní celek. Řadící páka byla na víku převodovky na středním tunelu.

Karoserie měla smíšenou konstrukci, částečně měla ještě dřevěnou kostru opatřenou plechovými výlisky. Předek po přepážku motorového prostoru byl celokovový. Charakteristická je maska chladiče s osmi vodorovnými žebry.

V roce 1949 se začala vyrábět nepatrně modernizovaná Škoda 1102. Změny zahrnovaly novou masku chladiče s pěti mohutnějšími vodorovnými žebry (ta se však používala už nějakou dobu také u 1101) a líbivější nárazník pevně sešroubovaný s blatníky a maskou, nárazník byl v barvě karoserie s vyleštěnou lištou z lehkého kovu (1101 měl klasický: chromovaný a předsunutý, uchycený na karoserii vidlicí z pásové oceli). Na bocích vozu, před směrovkami, přibyly nově větrací klapky. Páka řazení se u 1102 přesunula pod volant, jak bylo v té době dobrým zvykem. Poslední změny se týkaly palubní desky, ale to již nestojí snad ani za řeč. Škoda 1102 se častěji vyráběla jako čtyřmístný čtyřdveřový sedan než dvoudveřový tudor, přesto ji lidové jméno Tudor zůstalo.

Zde je třeba upozornit, že nejjistější rozpoznávací znak mezi Škodou 1101 a Škodou 1102 je výrobní štítek. Existují jedenáctsejedničky, ve verzích roadster a všech užitkových, s novějšími nárazníky a řadící pákou pod volantem. Je také pravdou, že 1101 se vyráběla déle (užitkové verze) a poslední takovýto vůz byl vyroben v květnu 1952, zatímco výroba 1102 skončila v říjnu 1951.

ŠKODA Muzea 

Vedle tudorů a sedanů vyjížděly z mladoboleslavské továrny Škody 1101/1102 s karosérií polokabriolet s pevným rámem až nade dveře a stahovací střechou. Oficiálně se označovaly tudor - kabriolet. Snad jen v prototypu existoval také čtyřdveřový sedan - kabriolet.

Několik dalších variant karoserií s montáží na šasi se produkovalo ve znárodněných karosárnách,  především Petera ve Vrchlabí a Janeček ve Kvasinách, ale také Sodomka ve Vysokém Mýtě, Brožík v Plzni a dalších. Podvozky se sem vozily z Ml. Boleslavi se zakapotovaným motorem a s předními blatníky.

Nejhezčí byly sportovně střižené roadstery (oficiálně roadster - kabriolet). Ty byly dvousedadlové, volný prostor za sedadly se dal využít pro umístění dvou nouzových sedátek (značení 2+2) nebo jako další zavazadlový prostor. Čelní sklo měly na rozdíl od ostatních verzí dělené. A jestli si většina zájemců o novém Tudoru mohla nechat pouze zdát, tak na roadster mohli rovnou zapomenout. Až na pár kusů (3 ?) byly určeny pro export.

U užitkových vozů byla zvětšena tuhost odpružení přidáním jednoho nebo dvou plátů zadnímu listovému peru, diferenciál měl pomalejší převod a používaly se širší pneumatiky. Vyráběly se dodávky s volným ložným prostorem za předními sedadly a STW - dnes  bychom řekli kombi. Některé dodávky a STW byly zhotoveny v tzv. woody stylu, kdy byla zvenčí vidět dřevěná kostra karoserie. Nejmenší početní zastoupení měly užitkové Tudory ve verzi valník (pickup).

 

Významnou modifikací Tudora byly sanitky. Jejich karoserie se vyráběly a konečná montáž na podvozky se prováděla v bývalé karosárně Petera ve Vrchlabí, direktivně přičleněné k AZNP. Tyto sanitní vozy byly u nás hojně rozšířené, též se s úspěchem ve větších počtech vyvážely, ale pacient se do nich sotva vešel. Což se může zdát u sanitky jako dost podstatná závada. Dokonce musela být vyboulena mezistěna do prostoru posádky v místech vedle řidiče, aby se nosítka do vozu vůbec vešla. Místo pro spolujezdce tím bylo minimalizováno a k sezení sloužil jakýsi dekl položený navíc ještě na rezervním kole. Svou práci si však tyto sanitky odsloužily, a že to byly tehdy vozy nové, tak byly spolehlivé a relativně rychlé.

Pro ozbrojené složky se vyráběla speciální varianta Tudora, Škoda 1101 VO/P, které bude věnován samostatný článek.

Jak již bylo zmíněno, získat nový vůz nebylo jednoduché. Dychtivý zájemce, ať už chtěl auto osobní či užitkové, musel zažádat o poukaz na koupi vozu na národním výboru a poté byl zařazen do pořadníku ministerstva dopravy. V květnu 1946 stál Tudor okolo 68 000 Kčs, za rok už to bylo asi o 20 tisíc více.  Ale bez pneumatik, ty prostě u nás z jakéhosi důvodu nebyly a záleželo na kupci, kde si je obstará. Ve volném prodeji bez úřednických veletočů prý přišla 1101 na 400 tisíc Kčs. Ta však už byla s pneumatikami! Pro srovnání, tehdejší průměrný plat činil necelé 4 tisíce Kčs.

Celková produkce vozů Škoda 1101/1102 čítala kolem 70 tisíc kusů včetně užitkových a speciálních. Většina Tudorů byla exportována do zahraničí z důvodu získání deviz do státní pokladny. S úspěchem se vyvážely do západní Evropy a Skandinávie, ale například i do USA či Austrálie. Zkrátka se prodávaly na všech kontinentech (samozřejmě kromě Antarktidy).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Radek Folprecht | pondělí 22.4.2013 15:15 | karma článku: 27,44 | přečteno: 8207x
  • Další články autora

Radek Folprecht

Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu

První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.

11.7.2015 v 21:00 | Karma: 25,92 | Přečteno: 3618x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.

26.6.2015 v 6:00 | Karma: 33,59 | Přečteno: 4898x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Zásadka

/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /

21.5.2015 v 19:30 | Karma: 18,14 | Přečteno: 997x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Nejznámější Tatra stále žije!

/ Jednostranný sklápěč Tatra 148 ve fotografii /

21.4.2015 v 18:59 | Karma: 26,65 | Přečteno: 3413x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Hrádek nad Zámostím

/ zříceniny České republiky

8.4.2015 v 17:56 | Karma: 18,17 | Přečteno: 764x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

OBRAZEM: Ford model T - automobil, který změnil historii

Ford model T byl první velkosériově vyráběný automobil na světě. V letech 1908 až 1927 jich bylo vyrobeno přes 15 milionů kusů a proslavil se tím, že postavil Ameriku na kola a stál tak na počátku změny životního stylu obyvatelstva. Jestli lze tuto zásluhu hodnotit vyloženě kladně, není tak jednoznačné, jak by se mohlo na první pohled zdát...

5.3.2015 v 18:30 | Karma: 21,10 | Přečteno: 738x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Zahrádecký letohrádek aneb místo, kde tekla krev bažantů

Oblast bývalého zahrádeckého (nebo chcete-li novozámeckého) panství u České Lípy a jeho širšího okolí je poseta větším množstvím zajímavých historických stavebních objektů, ve velké míře už tedy ve formě jejich torz. 

3.2.2015 v 18:30 | Karma: 19,19 | Přečteno: 1147x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Jiljov - "tvrz" plná otazníků

Jiljov se nachází u obce Holany, přibližně 8 km jiho-jihozápadně od centra České Lípy. Jedná se o skalní rezidua stavby plné otazníků, na tamním turistickém směrovníku označené jako bývalá skalní tvrz ze 14. století. Prezentovaná informace je však poněkud zavádějící, neboť ty markantní stopy lidské činnosti v pískovcových blocích, které na místě můžeme spatřit, jsou s velkou pravděpodobností původu novověkého a existence středověké tvrze zde dosud nebyla prokázána (ale ani vyloučena).

14.1.2015 v 18:30 | Karma: 21,18 | Přečteno: 1479x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Jenštejn - hrad arcibiskupa, pijana i chudých bezzemků

Zřícenina gotického hradu Jenštejn se nachází ve stejnojmenné obci ležící mezi Prahou a Brandýsem nad Labem. Stanoviště hradu uprostřed rozlehlých rovinatých plání se může zdát jako krajně nevýhodné. Když si však uvědomíme všechny aspekty přizpůsobení stavby dané lokalizaci, pak tento negativistický názor opustíme. Stavitelé dovedně využili pískovcovou skalku v mikroúdolíčku zdejšího potoka, kolem hradu vytvořili hluboké příkopy a ty zaplavili vodou. Vodní dílo bylo ještě umocněno rybníkem.

22.10.2014 v 13:00 | Karma: 29,97 | Přečteno: 2469x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Kunětická hora

Pět kilometrů severo-severovýchodně od historického centra Pardubic nečekaně vystupuje z georeliéfně fádní roviny do výše 80 metrů nad okolní terén solitérní znělcový vrch Kunětická hora. A na jeho horní části se nalézá hrad stejného jména.

13.5.2014 v 18:30 | Karma: 21,08 | Přečteno: 1051x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Píčův statek

Ruiny Píčova statku se nachází nedaleko Drábských světniček, při červené turistické trase směrem na Valečov. Pro mnohé z turistů je tento objekt zcela neznámý, nemají tušení, kdo zde žil a hospodařil. Chcete-li se dozvědět více, pokračujte v četbě dále...

16.4.2014 v 18:30 | Karma: 32,95 | Přečteno: 6912x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Střehom

Seznamte se se vsí, kde se zastavil čas, a která si vystačí s jedinou informativní dopravní značkou IS 12a Obec.

21.1.2014 v 18:30 | Karma: 25,83 | Přečteno: 2068x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Stará vodárenská věž v Mladé Boleslavi

"Vodárny jsou klenot města nejušlechtilejší a nejpotřebnější", řekl moudrý Václav Krocín z Drahobejle (1532-1605).

19.11.2013 v 19:30 | Karma: 15,88 | Přečteno: 944x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Oldtimer Bohemia Rally 2013 (obrazem)

Více než pět desítek historických automobilů a motocyklů se o tomto víkendu zúčastnilo prestižního veteránského klání Oldtimer Bohemia Rally - FIVA. Soutěž letos vstoupila již do čtvrtého ročníku a oproti minulým rokům se termínově přesunula ze začátku září na konec května. Tím organizátoři dostali výhodně OBR, končící v sobotu, do časového průniku se snad ještě prestižnější veteránskou akcí  Concours d'Elegance na Zámku Loučeň, která ten den právě začínala. A tak se Loučeň stala etapovou obcí OBR. Fotografie jsou z Mladé Boleslavi a blízkého okolí.

26.5.2013 v 8:00 | Karma: 28,90 | Přečteno: 7262x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Mnichovo Hradiště - kapucínský klášter a kaple sv. Anny

V roce 1690 byla na popud majitele mnichovohradišťského panství, hraběte Arnošta Josefa z Valdštejna, při severním okraji zámeckého parku započata stavba kapucínského kláštera s kostelem sv. Tří králů. Stavitelem strohých funkčních budov, odpovídajících zvyklostem tohoto řádu, byl kapucínský páter Jiří z Mnichova. Nejprve byl dokončen roku 1693 kostel a o pár let později celý klášter.

10.4.2013 v 12:50 | Karma: 19,42 | Přečteno: 3147x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Zámek Mnichovo Hradiště

Rozsáhlý areál barokního valdštejnského zámku nalezneme v severní části Mnichova Hradiště. Státní zámek Mnichovo Hradiště je dnes Národní kulturní památkou a patří k němu i bývalý kapucínský klášter s kostelem sv. Tří králů a kaplí sv. Anny v sousedství.

2.4.2013 v 16:23 | Karma: 20,93 | Přečteno: 1223x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Československé bunkry (fotoblog)

V lednu a únoru vyšly na Technetu první dva články ze série k pětasedmdesátiletému výročí mobilizace Československé armády v roce 1938. První díl se věnoval těžkému a druhý díl lehkému opevnění, které se u nás budovalo od poloviny třicátých let po vzoru francouzské Maginotovy linie. I když obrana kladoucí důraz na linie železobetonových bunkrů byla pro nadcházející válku v principu překonaná a navíc výstavba čs. opevnění nebyla zdaleka dokončena, zůstávají tyto bunkry památkou odhodlání našich vojáků bránit první republiku. Dva avizované články jsou protkány názornými ilustracemi, zde si můžete prohlédnout některé objekty na fotografiích. Ještě zbývá dodat, že projekt československého opevnění byl z evropských meziválečných fortifikačních systémů tím nejlepším a nejpropracovanějším.

4.3.2013 v 16:24 | Karma: 21,81 | Přečteno: 2299x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Hliníkův Humpolec

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Město Humpolec  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

12.2.2013 v 16:17 | Karma: 34,43 | Přečteno: 4881x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Boleslavský hrad

Boleslavský hrad se nachází na konci skalní ostrožny nad soutokem Jizery a Klenice. Tato ostrožna, z hlediska obrany výhodné místo, byla svědkem lidské činnosti mnohem dříve, než zde vznikl středověký hrad a město. Archeologické výzkumy dokládají osídlení s použitím opevnění již v mladší době bronzové.

7.1.2013 v 15:33 | Karma: 23,93 | Přečteno: 2326x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Ještěrka aneb obrněná vejtřaska

Nesmrtelná Praga V3S se stala legendou. Tento terénní nákladní automobil se vyráběl v mnoha variantách dle úkolu použití. Původně byl určen pro armádu, ale postupně si našel cestu i do civilního sektoru. Nejzajímavější vojenskou variantou vétřiesky je samohybný opancéřovaný protiletadlový dvojkanon známý pod názvem Ještěrka.

2.1.2013 v 16:07 | Karma: 25,56 | Přečteno: 4388x | Diskuse| Věda
  • Počet článků 81
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 10930x
 

Články publikované na Technet.cz a auto.idnes.cz