Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Větrné elektrárny a Čmeláci

V této stati poodkryjeme vztahy mezi větrnými elektrárnami a piloty práškovacích letadel. V žádném případě není záměrem autora pomlouvat větrné elektrárny, ani si dělat legraci z vojenských pilotů, ať už se zúčastnili jakékoliv války za jakoukoliv stranu na jakékoliv planetě.

 

Není to náhoda ani tajemství, že otrlí jedinci, kteří přes nesčetnou hysterii médií, prochází při svých zdravotních procházkách kolem větrných elektráren, vidí, to co vidí. Na polích a lukách, pod svištícími rotory větrných elektráren, rostou hromady usekaných motorů, částí křídel a ocasů žlutých práškovacích letadel LET Z-37 Čmelák. Občas lze nalézti i kusy letounů PZL M-18, L-60B a jiných. Ale všechno to jsou vesměs práškovací letadla, na které mají větrníky zvláště spadeno. Zkrátka Čmeláci doplácí na svou letovou hladinu.

Prvního Čmeláka sejmula dne 15.5.1992 naše první větší novodobá VTE v Kuželově. Pilot agromajor ve výslužbě Evžen Ptáček o tom dneska vypráví : „Byla to pěkná prda!!!“ Co se tehdy vlastně stalo? Ráno, po vydatné snídani tvořené vajíčky na slanině a odehrávající se v družstevní jídelně, proběhl krátký předletový brífing u předsedy JZD. Na brífingu byl Ptáček seznámen s rozkazem zničit mandelinky bramborové, které napadly pole (s brambory). Dostal mapy s vyznačeným cílem a čokoládu. Po té byl pilot převezen traktorem na vzletovou a přistávací plochu nedaleko za vsí. Pozemní personál mezitím připravil Ptáčkův stroj ke vzletu. Palivová nádrž byla po okraj naplněná leteckým benzínem a ta druhá sajrajtem proti mandelinkám. Co víc si může práškovací pilot přát?

Ptáček nahodil motor a mechanici uvolnily špalky, jimiž byl zaklíněn podvozek. Motor běžel na plné otáčky a přetížený letoun pomalu nabíral rychlost. V momentu, kdy vztlaková síla vyhrála svůj nemilosrdný souboj s tíhou startujícího stroje, začal se tento, k radosti přihlížejících družstevníků, vzdalovat povrchu Země. Nemenší nadšení projevoval též samotný Ptáček. Létání byla jeho vášeň. Oblétl polní letiště, zamával křídly a nabral kurz na bramborové pole. Nad polem otevřel vypouštěcí ventil té správné nádrže a práškoval a práškoval a práškoval. Když dopráškoval, tak protože už neměl co dělat, rozhodl se, že se vrátí na letiště. Navíc to chtěl stihnout, než mu dojde palivo. Provedl vítězný oblet popráškovaného pole, škodolibě zamával křídly v křečích se svíjejícím mandelinkám a nabral kurz domů. Protože byl v euforii z dobře splněného úkolu, a také byl už pátek, nevykazovala jeho pozornost 100 procentní nasazení. Velkého rotujícího větrníku přímo před sebou si všiml až na poslední chvíli, kdy se už nedalo nic dělat. Rotující list vrtule elektrárny uřízl v mžiku motor Čmeláka. Zkušenému pilotovi se podařilo doklouzat se svým raněným duralovým ptákem na louku za elektrárnou. Ptáček byl zdrcený, ale přežil!!! Z posledních sil vystřelil červenou signální raketu, takže ho traktorista Karel brzy našel. Kdo si chce přečíst o této události více v podání samotného aktéra příběhu, nechť nepohrdne knižním zpracováním autobiografické románové bilogie. První díl se jmenuje „Větrník na dvanácti hodinách!!!“, a druhý, neméně napínavý, nese jednoslovný vše říkající název : „Sestřelen“.

Osudy práškovacích pilotů, sejmutých zuřivými větrníky, nenechaly chladným pana režiséra Trošku. Jeho trojdílný epos „Sytěžlutý svět“, s jednotlivými díly „Slunce, žito, insekticidy“, „Slunce, žito, pesticidy“ a „Slunce, žito, herbicidy“, bude zajisté průkopnickým dílem v této oblasti. Natáčení zatím brzdí jenom polský lobbista Spyra svým požadavkem, aby ve filmu byla též zakomponována postava Jožina z bažin. Nezbývá než doufat v brzké vyřešení problému a poté už se budeme moci těšit na velkolepou podívanou, kde se to bude větrníky, Čmeláky, mandelinkami a družstevníky jenom hemžit. Snad ještě více potěšíme fanynky začínajícího herce Marka Dalíka. Byla mu totiž nabídnuta epizodní role mandelinky v prvním díle. A před chvílí mi právě volal Zdeněk Troška a potvrdil, že pan Dalík tento návrh bez nároku na honorář přijal.

Na závěr mi dovolte pár osobních řádků : článek bych chtěl věnovat všem pilotům práškovacích letadel, chtěl bych jim popřát šťastné oblety větrníků, a ať se celková suma šťastných přistání rovná výsledku stejné matematické operace provedené s jejich starty. Milí čtenáři, až někdy na výletě spatříte ve vzduchu žlutý práškovací letoun, vzpomeňte na hrdinu, který sedí v jeho kokpitu a pozvedněte pravici k přátelskámu pozdravu.....Jo, a pak se rychle běžte schovat pod strom, protože ten sajrajt se z vlasů špatně dostává.

Obrazová příloha

Zdroje fotografií:
planes.bestfoto.info, autor : Jan Žeravík (Foto 1, 2, 3, 6, 8)
airliners.net, airliners.net - Daniel Rybka, autor : Daniel Rybka (Foto 4, 5)
LPS, letecké práce a služby, s.r.o., autor : archiv LPS (Foto 7)

Fotografie jsou použity se souhlasem autorů a jsou oproti originálu zmenšeny.

Foto 1. Z-37 Čmelák vyrazil ze svého úlu jako pilná včelka. V pozadí čeká na svou příležitost PZL M-18.

 

Foto 2. Start z polního letiště za novým dobrodružstvím. Všiměte si účinků bočního větru na starující stroj.

 

 

Foto 4. Celkový pohled na stroj, jehož ocasní plochy vidíme výše. Stroj je z výzbroje elitní 310. práškovací (tygří) perutě / No. 310 Cropduster (Tiger) Squadron, která je často nasazována na ty nejobtížnější, mnohdy tajné, mise. Protože byl náhodou v době fotografování v kokpitu pilot, požádal nás tento z důvodu utajení své identity, abychom přes kryt kabiny přehodili hadr. Pilotovu přání asistent fotografa bez odmlouvání vyhověl.

 

Foto 5. Smutný obrázek, Čmelák s useknutým motorem byl přivlečen traktorem z místa nouzového přistání. Chmurnou náladu zátiší podtrhuje umístění Čmeláka na odlehlém místě letištního komplexu (před sklady vybitých baterii).

 

Foto 6. Bořek a Šimon, dva dobrovolníci, kteří na to mají žaludek, míří na odlehlé místo letištního komplexu.

 

Foto 7. Pozemní personál, hrdinové bezesných nocí, muži bez kterých by to nešlo. V době, kdy organismus pilota čerpá nové síly, tito veřejností nedocenění pracovníci připravují stroje k novým misím.

 

Foto 8. Lahůdka na závěr, která nemá přímou souvislost s VTE, ale byla by škoda se o ni nepodělit. Podařilo se nám získat snímek tzv. trychtýře, zatím tajného zařízení ve stadiu prototypových zkoušek. Stává se, že při poplachu kdy je třeba urychleně vzlétnout proti mandelinkám, adrenalinem nalití piloti skáčí do letadel způsobem více než neopatrným a při této činnosti občas urazí některý z ovládacích prvků v kokpitu. Aby se zabránilo zbytečnému poškozování drahých strojů, je vyvíjeno ve Skunk Works v rámci přidružené výroby toto zařízení. Pilot Čmeláka je spuštěn z vrtulníku do svého stroje trychtýřem tak, aby si sedl na své místo přesně dle přání konstruktéra práškovacího letadla.

 

Tento článek nepropaguje fašismus, komunismus ani tepelné elektrárny.

 

Autor: Radek Folprecht | středa 12.3.2008 13:05 | karma článku: 35,76 | přečteno: 11054x
  • Další články autora

Radek Folprecht

Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu

První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.

11.7.2015 v 21:00 | Karma: 25,92 | Přečteno: 3618x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.

26.6.2015 v 6:00 | Karma: 33,59 | Přečteno: 4901x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Zásadka

/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /

21.5.2015 v 19:30 | Karma: 18,14 | Přečteno: 997x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Nejznámější Tatra stále žije!

/ Jednostranný sklápěč Tatra 148 ve fotografii /

21.4.2015 v 18:59 | Karma: 26,65 | Přečteno: 3414x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Hrádek nad Zámostím

/ zříceniny České republiky

8.4.2015 v 17:56 | Karma: 18,17 | Přečteno: 764x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti

26. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  11:58

Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  11:26

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

  • Počet článků 81
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 10930x
 

Články publikované na Technet.cz a auto.idnes.cz