Schulgleiter SG 38 - legenda bez motoru
Schulgleiter SG 38 byl nejmasověji vyráběným školním kluzákem všech dob, k čemuž mu dopomohla druhá světová válka. Zalétán byl v roce 1938 a stal se základním typem užívaným německou polovojenskou leteckou organizací NSFK (nationalsozialistisches Fliegerkorps). Vedle toho sloužily Schulgleitery také přímo v pilotních školách Luftwaffe (Flugzeugführerschule). Celkem bylo vyrobeno kolem 10 000 SG 38, což je na školní kluzák úctyhodné množství. Výroba během války probíhala nejen v Německu, ale také na území dalších, Německem okupovaných, států, jmenovitě Rakouska, Holandska a části Československa (v Sudetech u firmy Petera Flugzeugbau ve Vrchlabí a v protektorátu Böhmen und Mähren ve Flugtechnische Fertigungsgemeinschaft Prag v Praze Letňanech). V menším množství, někdy s menšími úpravami, byly tyto kluzáky vyráběny i po válce (DDR, GB, ČSR, ...). Další kusy vznikaly svépomocí v plachtařských klubech. Přesný počet postavených SG 38 nelze tedy určit.
SG 38 (SG značí Schneider Grunau) byl společným dílem konstruktérů Rehbergera, Schneidera a Hofmanna. Kluzák měl celodřevěnou konstrukci s rámovým trupem, křídlo a ocasní plochy byly potaženy plátnem. Přistávací zařízení tvořila lyže odpružená dvěma tlumiči. Pilot seděl na zcela otevřené překližkové sedačce, řízení bylo klasické, výškovka a křidélka ruční pákou, směrovka nožními šlapkami. Verze označená SG 38A měla pilotní prostor symbolicky ukrytý v trupové gondole, která měla opět dřevěnou kostru a byla potažena v přední části překližkou a v zadní plátnem.
Replika SG 38 z Rané u Loun
Věrnou repliku kluzáku SG 38 postavil Jiří Leník s pomocí Jana Krejčího, Josefa Mezery a dalších nadšenců z Aeroklubu Raná. Stavba podle původní německé výrobní dokumentace započala v únoru 1998 a hotový kluzák byl zalétán v květnu 1999. Dle odhadů pana Leníka si stavba této repliky vyžádala 4 tisíce člověkohodin. Repliku z Rané mohou zájemci z řad veřejnosti spatřit na různých leteckých dnech a plachtařských akcích. Oblíbená je i u pilotů, kteří se rádi ke kluzáku přichomýtnou a využijí příležitosti si s ním skočit. Počet těchto šťastlivců se již počítá řádově ve stovkách, včetně nezanedbatelného procenta zahraničních zájemců.
Britský Vintage Glider Club udělil Jiřímu Leníkovi za stavbu repliky SG 38 jednu z výročních cen za rok 1999.
.
22
Přistání.
Schulgleiter SG 38 (SG v typovém označení značí Schneider Grunau) je nejslavnější školní kluzák v historii světového letetví. Zároveň byl nejmasověji vyráběným kluzákem všech dob, k čemuž mu dopomohla druhá světová válka. Zalétán byl v roce 1938 a stal se základním typem užívaným německou leteckou organizací NSFK (nationalsozialistisches Fliegerkorps), kde začínali se svými prvními lety mnozí němečtí váleční piloti. Dále SG 38 sloužily také přímo v leteckých školách Luftwaffe (Fliegerschule der Luftwaffe).
Radek Folprecht
Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu
První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.
Radek Folprecht
Zapomenuté automobily Wikov
Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.
Radek Folprecht
Zásadka
/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /
Radek Folprecht
OBRAZEM: Ford model T - automobil, který změnil historii
Ford model T byl první velkosériově vyráběný automobil na světě. V letech 1908 až 1927 jich bylo vyrobeno přes 15 milionů kusů a proslavil se tím, že postavil Ameriku na kola a stál tak na počátku změny životního stylu obyvatelstva. Jestli lze tuto zásluhu hodnotit vyloženě kladně, není tak jednoznačné, jak by se mohlo na první pohled zdát...
Radek Folprecht
Zahrádecký letohrádek aneb místo, kde tekla krev bažantů
Oblast bývalého zahrádeckého (nebo chcete-li novozámeckého) panství u České Lípy a jeho širšího okolí je poseta větším množstvím zajímavých historických stavebních objektů, ve velké míře už tedy ve formě jejich torz.
Radek Folprecht
Jiljov - "tvrz" plná otazníků
Jiljov se nachází u obce Holany, přibližně 8 km jiho-jihozápadně od centra České Lípy. Jedná se o skalní rezidua stavby plné otazníků, na tamním turistickém směrovníku označené jako bývalá skalní tvrz ze 14. století. Prezentovaná informace je však poněkud zavádějící, neboť ty markantní stopy lidské činnosti v pískovcových blocích, které na místě můžeme spatřit, jsou s velkou pravděpodobností původu novověkého a existence středověké tvrze zde dosud nebyla prokázána (ale ani vyloučena).
Radek Folprecht
Jenštejn - hrad arcibiskupa, pijana i chudých bezzemků
Zřícenina gotického hradu Jenštejn se nachází ve stejnojmenné obci ležící mezi Prahou a Brandýsem nad Labem. Stanoviště hradu uprostřed rozlehlých rovinatých plání se může zdát jako krajně nevýhodné. Když si však uvědomíme všechny aspekty přizpůsobení stavby dané lokalizaci, pak tento negativistický názor opustíme. Stavitelé dovedně využili pískovcovou skalku v mikroúdolíčku zdejšího potoka, kolem hradu vytvořili hluboké příkopy a ty zaplavili vodou. Vodní dílo bylo ještě umocněno rybníkem.
Radek Folprecht
Kunětická hora
Pět kilometrů severo-severovýchodně od historického centra Pardubic nečekaně vystupuje z georeliéfně fádní roviny do výše 80 metrů nad okolní terén solitérní znělcový vrch Kunětická hora. A na jeho horní části se nalézá hrad stejného jména.
Radek Folprecht
Píčův statek
Ruiny Píčova statku se nachází nedaleko Drábských světniček, při červené turistické trase směrem na Valečov. Pro mnohé z turistů je tento objekt zcela neznámý, nemají tušení, kdo zde žil a hospodařil. Chcete-li se dozvědět více, pokračujte v četbě dále...
Radek Folprecht
Střehom
Seznamte se se vsí, kde se zastavil čas, a která si vystačí s jedinou informativní dopravní značkou IS 12a Obec.
Radek Folprecht
Stará vodárenská věž v Mladé Boleslavi
"Vodárny jsou klenot města nejušlechtilejší a nejpotřebnější", řekl moudrý Václav Krocín z Drahobejle (1532-1605).
Radek Folprecht
Oldtimer Bohemia Rally 2013 (obrazem)
Více než pět desítek historických automobilů a motocyklů se o tomto víkendu zúčastnilo prestižního veteránského klání Oldtimer Bohemia Rally - FIVA. Soutěž letos vstoupila již do čtvrtého ročníku a oproti minulým rokům se termínově přesunula ze začátku září na konec května. Tím organizátoři dostali výhodně OBR, končící v sobotu, do časového průniku se snad ještě prestižnější veteránskou akcí Concours d'Elegance na Zámku Loučeň, která ten den právě začínala. A tak se Loučeň stala etapovou obcí OBR. Fotografie jsou z Mladé Boleslavi a blízkého okolí.
Radek Folprecht
Tudor - první poválečná škodovka
Tudor, první poválečná škodovka, byl vlastně vyvrcholením typově bohaté řady Popularů. Nový vůz dostal modernější elegantní karoserii, ve zmenšeném měřítku ne nepodobnou tehdejším americkým Fordům, a výrobce ho z marketingových důvodů uváděl jako zcela nový typ.
Radek Folprecht
Mnichovo Hradiště - kapucínský klášter a kaple sv. Anny
V roce 1690 byla na popud majitele mnichovohradišťského panství, hraběte Arnošta Josefa z Valdštejna, při severním okraji zámeckého parku započata stavba kapucínského kláštera s kostelem sv. Tří králů. Stavitelem strohých funkčních budov, odpovídajících zvyklostem tohoto řádu, byl kapucínský páter Jiří z Mnichova. Nejprve byl dokončen roku 1693 kostel a o pár let později celý klášter.
Radek Folprecht
Zámek Mnichovo Hradiště
Rozsáhlý areál barokního valdštejnského zámku nalezneme v severní části Mnichova Hradiště. Státní zámek Mnichovo Hradiště je dnes Národní kulturní památkou a patří k němu i bývalý kapucínský klášter s kostelem sv. Tří králů a kaplí sv. Anny v sousedství.
Radek Folprecht
Československé bunkry (fotoblog)
V lednu a únoru vyšly na Technetu první dva články ze série k pětasedmdesátiletému výročí mobilizace Československé armády v roce 1938. První díl se věnoval těžkému a druhý díl lehkému opevnění, které se u nás budovalo od poloviny třicátých let po vzoru francouzské Maginotovy linie. I když obrana kladoucí důraz na linie železobetonových bunkrů byla pro nadcházející válku v principu překonaná a navíc výstavba čs. opevnění nebyla zdaleka dokončena, zůstávají tyto bunkry památkou odhodlání našich vojáků bránit první republiku. Dva avizované články jsou protkány názornými ilustracemi, zde si můžete prohlédnout některé objekty na fotografiích. Ještě zbývá dodat, že projekt československého opevnění byl z evropských meziválečných fortifikačních systémů tím nejlepším a nejpropracovanějším.
Radek Folprecht
Hliníkův Humpolec
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Město Humpolec - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Radek Folprecht
Boleslavský hrad
Boleslavský hrad se nachází na konci skalní ostrožny nad soutokem Jizery a Klenice. Tato ostrožna, z hlediska obrany výhodné místo, byla svědkem lidské činnosti mnohem dříve, než zde vznikl středověký hrad a město. Archeologické výzkumy dokládají osídlení s použitím opevnění již v mladší době bronzové.
předchozí | 1 2 3 4 | další |
- Počet článků 81
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 10930x
Články publikované na Technet.cz a auto.idnes.cz