Nesložili zbraně
15. března 1939 obsadila německá vojska zbývající území Čech a Moravy. Bylo to území, které zbylo z Československé republiky po záboru pohraničí na konci října 1938 a odtržení Slovenska a Podkarpatské Rusi dne 14. března 1939.
Při obsazování našeho pohraničí německou armádou na podzim roku 1938 si přišlo na své i beckovské Polsko, které obsadilo Těšínsko.
15. března 1939 plánoval Hitler donutit prezidenta Háchu, aby podepsal souhlas se vstupem německých vojsk, což se mu nakonec podařilo. Protože měli Němci obavu, že se na kořisti opět přiživí Poláci, začali obsazovat zbytek českého Slezska již večer 14. března.
V úterý 14. března 1939 prožívali obyvatelé Místku běžný pracovní den. Nikoho z nich by nenapadlo, že se tento den zapíše do historie Československé armády. V pět hodin odpoledne překročily jednotky VIII. armádního sboru a pluku SS "Leibstandarte Adolf Hitler" státní hranice s cílem obsadit Moravskou Ostravu a Místek. Vše probíhalo, dle předpokladu agresora, hladce, ovšem než dorazila německá motorizovaná kolona 84. pěšího pluku 8. pěší divize k Czajankově továrně na okraji Místku, která byla využívána jako kasárna. V objektu se nacházel III. prapor pěšího pluku 8 "Slezský". Z osobního automobilu na čele kolony vystoupili dva němečtí důstojníci a vydali se ke vchodu do objektu. Když nereagovali na výzvy našeho strážného, zahájil na ně palbu z pušky. Výsledkem byl jeden mrtvý a jeden zraněný německý důstojník.
Tak začal jediný boj mezi Wehrmachtem a Československou armádou během obsazování ČSR. Němečtí pěšáci zaujali pozice a zasypali objekt továrny palbou z ručních zbraní. Obranu čs jednotky rychle zorganizoval kapitán Karel Pavlík, velitel 12. kulometné roty. Ten večer navíc velel v zastoupení celé jednotce v Czajankově továrně, protože velitel III. praporu byl toho času na posádkovém velitelství ve městě. K obraně mohl kapitán Pavlík nasadit asi 250 vojáků, z nichž však většinu tvořili nováčci. Obranu navíc ztěžoval fakt, že byly z objektu na konci roku odvezeny všechny granáty a munice do těžkých kulometů. Obránci tak měli k dispozici pouze omezený počet pušek a dva lehké kulomety vz.26. Snad ještě větší nevýhodou byl nedostatek munice. Boj trval necelou hodinu, během níž byly odraženy tři německé útoky. Němci použili také obrněný automobil a lehké protitankové dělo PaK36 ráže 3,7cm. Obrněný automobil, který poškodili obránci průbojnými střelami z lehkého kulometu, se musel kouřící stáhnout z boje. Když začala docházet našim vojákům munice, byli nuceni kapitulovat. Ztráty na naši straně byly minimální, pouze dva lehce ranění. Na německé straně byli mrtví i těžce ranění. Počet padlých německých vojáků se uvádí mezi 6 až 18, přesný počet by se snad dal zjistit v německých archívech. Později německá strana uvedla, že při obsazování Moravy a Slezska zemřelo 21 jejich vojáků. Dá se usuzovat, že většinu ztratila před Czajankovou továrnou.Naši zajatí vojáci nebyli naštěstí za tento boj nijak perzekuováni a byli propuštěni.
V době okupace se kapitán Karel Pavlík zapojil do protifašistického odboje. Působil v organizacích Za vlast a Obrana národa. Na podzim roku 1942 byl zatčen gestapem a 26. ledna následujícího roku popraven v koncentračním táboře Mauthausen.
Zdroje : www.vojenstvi.cz, www.army.cz, www.valka.cz, www.fronta.cz (informace v uvedených zdrojích nejsou jednotné, v článku je nastíněn pravděpodobný průběh boje o Czajankovu továrnu)
Radek Folprecht
Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu
První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.
Radek Folprecht
Zapomenuté automobily Wikov
Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.
Radek Folprecht
Zásadka
/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /
Radek Folprecht
OBRAZEM: Ford model T - automobil, který změnil historii
Ford model T byl první velkosériově vyráběný automobil na světě. V letech 1908 až 1927 jich bylo vyrobeno přes 15 milionů kusů a proslavil se tím, že postavil Ameriku na kola a stál tak na počátku změny životního stylu obyvatelstva. Jestli lze tuto zásluhu hodnotit vyloženě kladně, není tak jednoznačné, jak by se mohlo na první pohled zdát...
Radek Folprecht
Zahrádecký letohrádek aneb místo, kde tekla krev bažantů
Oblast bývalého zahrádeckého (nebo chcete-li novozámeckého) panství u České Lípy a jeho širšího okolí je poseta větším množstvím zajímavých historických stavebních objektů, ve velké míře už tedy ve formě jejich torz.
Radek Folprecht
Jiljov - "tvrz" plná otazníků
Jiljov se nachází u obce Holany, přibližně 8 km jiho-jihozápadně od centra České Lípy. Jedná se o skalní rezidua stavby plné otazníků, na tamním turistickém směrovníku označené jako bývalá skalní tvrz ze 14. století. Prezentovaná informace je však poněkud zavádějící, neboť ty markantní stopy lidské činnosti v pískovcových blocích, které na místě můžeme spatřit, jsou s velkou pravděpodobností původu novověkého a existence středověké tvrze zde dosud nebyla prokázána (ale ani vyloučena).
Radek Folprecht
Jenštejn - hrad arcibiskupa, pijana i chudých bezzemků
Zřícenina gotického hradu Jenštejn se nachází ve stejnojmenné obci ležící mezi Prahou a Brandýsem nad Labem. Stanoviště hradu uprostřed rozlehlých rovinatých plání se může zdát jako krajně nevýhodné. Když si však uvědomíme všechny aspekty přizpůsobení stavby dané lokalizaci, pak tento negativistický názor opustíme. Stavitelé dovedně využili pískovcovou skalku v mikroúdolíčku zdejšího potoka, kolem hradu vytvořili hluboké příkopy a ty zaplavili vodou. Vodní dílo bylo ještě umocněno rybníkem.
Radek Folprecht
Kunětická hora
Pět kilometrů severo-severovýchodně od historického centra Pardubic nečekaně vystupuje z georeliéfně fádní roviny do výše 80 metrů nad okolní terén solitérní znělcový vrch Kunětická hora. A na jeho horní části se nalézá hrad stejného jména.
Radek Folprecht
Píčův statek
Ruiny Píčova statku se nachází nedaleko Drábských světniček, při červené turistické trase směrem na Valečov. Pro mnohé z turistů je tento objekt zcela neznámý, nemají tušení, kdo zde žil a hospodařil. Chcete-li se dozvědět více, pokračujte v četbě dále...
Radek Folprecht
Střehom
Seznamte se se vsí, kde se zastavil čas, a která si vystačí s jedinou informativní dopravní značkou IS 12a Obec.
Radek Folprecht
Stará vodárenská věž v Mladé Boleslavi
"Vodárny jsou klenot města nejušlechtilejší a nejpotřebnější", řekl moudrý Václav Krocín z Drahobejle (1532-1605).
Radek Folprecht
Oldtimer Bohemia Rally 2013 (obrazem)
Více než pět desítek historických automobilů a motocyklů se o tomto víkendu zúčastnilo prestižního veteránského klání Oldtimer Bohemia Rally - FIVA. Soutěž letos vstoupila již do čtvrtého ročníku a oproti minulým rokům se termínově přesunula ze začátku září na konec května. Tím organizátoři dostali výhodně OBR, končící v sobotu, do časového průniku se snad ještě prestižnější veteránskou akcí Concours d'Elegance na Zámku Loučeň, která ten den právě začínala. A tak se Loučeň stala etapovou obcí OBR. Fotografie jsou z Mladé Boleslavi a blízkého okolí.
Radek Folprecht
Tudor - první poválečná škodovka
Tudor, první poválečná škodovka, byl vlastně vyvrcholením typově bohaté řady Popularů. Nový vůz dostal modernější elegantní karoserii, ve zmenšeném měřítku ne nepodobnou tehdejším americkým Fordům, a výrobce ho z marketingových důvodů uváděl jako zcela nový typ.
Radek Folprecht
Mnichovo Hradiště - kapucínský klášter a kaple sv. Anny
V roce 1690 byla na popud majitele mnichovohradišťského panství, hraběte Arnošta Josefa z Valdštejna, při severním okraji zámeckého parku započata stavba kapucínského kláštera s kostelem sv. Tří králů. Stavitelem strohých funkčních budov, odpovídajících zvyklostem tohoto řádu, byl kapucínský páter Jiří z Mnichova. Nejprve byl dokončen roku 1693 kostel a o pár let později celý klášter.
Radek Folprecht
Zámek Mnichovo Hradiště
Rozsáhlý areál barokního valdštejnského zámku nalezneme v severní části Mnichova Hradiště. Státní zámek Mnichovo Hradiště je dnes Národní kulturní památkou a patří k němu i bývalý kapucínský klášter s kostelem sv. Tří králů a kaplí sv. Anny v sousedství.
Radek Folprecht
Československé bunkry (fotoblog)
V lednu a únoru vyšly na Technetu první dva články ze série k pětasedmdesátiletému výročí mobilizace Československé armády v roce 1938. První díl se věnoval těžkému a druhý díl lehkému opevnění, které se u nás budovalo od poloviny třicátých let po vzoru francouzské Maginotovy linie. I když obrana kladoucí důraz na linie železobetonových bunkrů byla pro nadcházející válku v principu překonaná a navíc výstavba čs. opevnění nebyla zdaleka dokončena, zůstávají tyto bunkry památkou odhodlání našich vojáků bránit první republiku. Dva avizované články jsou protkány názornými ilustracemi, zde si můžete prohlédnout některé objekty na fotografiích. Ještě zbývá dodat, že projekt československého opevnění byl z evropských meziválečných fortifikačních systémů tím nejlepším a nejpropracovanějším.
Radek Folprecht
Hliníkův Humpolec
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Město Humpolec - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Radek Folprecht
Boleslavský hrad
Boleslavský hrad se nachází na konci skalní ostrožny nad soutokem Jizery a Klenice. Tato ostrožna, z hlediska obrany výhodné místo, byla svědkem lidské činnosti mnohem dříve, než zde vznikl středověký hrad a město. Archeologické výzkumy dokládají osídlení s použitím opevnění již v mladší době bronzové.
předchozí | 1 2 3 4 | další |
- Počet článků 81
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 10930x
Články publikované na Technet.cz a auto.idnes.cz