/ z historie světového letectví / .
V dubnu 1934 byl zalétán prototyp malého dvoumotorového dopravního letadla firmy de Havilland. Stroj DH.89, pojmenovaný Dragon Rapide, byl určen pro krátké tratě, v základní dopravní verzi tvořil posádku 1 pilot, v trupu bylo místo pro 8 cestujících a dolet činil 920 km. Rapide, jak byl zkráceně nazýván, se vyznačoval spolehlivostí a ekonomickým provozem. S oblibou ho používali menší letečtí dopravci, bez problémů létal jak v tropech, tak v arktických oblastech. Do vypuknutí druhé světové války bylo postaveno kolem 200 těchto letadel.
Pod názvem Diminie používalo letoun Královské letectvo. Hlavně po vypuknutí války se výroba DH.89 markantně navýšila. V RAF byl používán jako malý dopravní, ambulantní a pro výcvik navigátorů a radistů.
Celkem bylo vyrobeno 731 DH.89 všech verzí.
Dnes ještě létá více než čtyřicet DH.89. Často bývají prezentovány na leteckých dnech a jsou využívány k vyhlídkovým letům.
|
|
|
|
DH.89 a čs. letci
V souvislosti s působením Čechů a Slováků, v řadách RAF za druhé světové války, si většina čtenářů vybaví letouny Hurricane a Spitfire, případně Wellington a Liberator. Výčet typů letadel, se kterými naši letci u RAF létali, je však několikanásobně delší. Několik čs. letců sloužilo u 24. perutě, kde létali, mimo jiné, i na letounech Dominie. Tato peruť, s přívlastkem dopravní, měla za úkol přepravu osob, včetně důležitých politických a armádních činitelů, přepravovala raněné a nemocné, také poštu a prováděla spojovací lety.
Na obrázku je dvojice létajících ambulancí DH-89A 24. perutě, často řízených čs. piloty.
Mezi naše piloty 24. perutě usedajících do kokpitů DH.89 patřili například František Altman, Josef Hubáček, Václav Pánek nebo Rajmund Půda. (J. Hubáček a R. Půda měli na svém kontě i nějaký ten sestřelený německý letoun ze svého předchozího působení u stíhacích jednotek, ať už ve Francii nebo při Bitvě o Británii.)
|
|
|
|
|
Jeden DH.89 provozuje Historická letka Josefa Kocha v Grossenhainu, letoun vidíte na následujících fotografiích.
Tento DH.89 byl vyroben v roce 1945 pro RAF, kde sloužil k radionavigačnímu výcviku. Po válce létal u soukromých společností jako dopravní, nejprve ve Velké Británii (G-AMAI) a potom krátce ve Španělsku (EC-AGP). V roce 1952 byl umístěn do leteckého muzeu v Madridu a v polovině osmdesátých byl vystaven na letišti ve Frankfurtu jako statický exponát neschopný letu. Josef Koch letadlo koupil roku 1987, letadlo bylo zrestaurováno a schváleno k provozu (D-ILIT) a je používáno k vyhlídkovým letům.
|
DH.89 startuje z mladoboleslavského letiště.
|
Průlet nad letištěm
|
V přídi má přistávací reflektor.
|
DH.89 je dvoumotorový vzpěrový dvouplošník, motory jsou řadové šestiválce Gipsy Six o výkonu 149kW, hlavní podvozek má aerodynamické kryty.
|
|