Avia BH-1 (+fotoblog)
V srpnu roku 1919 založili Pavel Beneš a Václav Malý společnost na výrobu letadel, kterou nazvali AVIA. Brzy nato se k nim přidali Miroslav Hajn a Jaroslav František Koch (pozdější významný konstruktér motocyklů). Ing. P. Beneš a ing. M. Hajn byli letečtí konstruktéři, J. F. Koch měl na starosti přípravu a ladění motorů a V. Malý byl obchodníkem. Společnost sídlila v Praze Vysočanech v bývalém cukrovaru a zpočátku zaměstnávala pět truhlářů a tři zámečníky.
První letadlo vyrobené touto společností byla Avia BH-1 exp. (exp.=experimental, pilot B. Munzar, zřejmě veselá kopa, mu dal později přezdívku exprevít), postaven byl pouze pokusný prototyp. BH-1 byla zalétána krátce před První mezinárodní leteckou výstavou v Praze, která se konala koncem října 1920 v Průmyslovém paláci. Na výstavě budila svou konstrukcí (dolnoplošník s tlustým profilem křídla) zaslouženou pozornost leteckých odborníků a prezident T. G. Masaryk obdaroval společnost Avia grantem 100 tis. Kč na podporu dalšího rozvoje mladé firmy. Jedinou slabinou letadla byl starý, již značně opotřebovaný motor z války, řadový čtyřválec Austro-Daimler o výkonu pouhých 30 až 35 k. Proto ani nemohl být využíván přední prostor pro cestujícího.
Kvůli zvýšení letových výkonů bylo letadlo na jaře 1921 přestavěno. Přestavba spočívala hlavně v instalaci výkonnějšího motoru. Byl jím francouzský rotační sedmiválec Gnôme Omega. I když také nebyl nejnovější, dával výkon alespoň 44-48 k, což bylo dostačující a BH-1 mohla létat s dvoučlennou posádkou. Letadlo bylo přejmenováno na Avia BH-1.bis. V září 1921 se s ní pilot B. Munzar úspěšně zúčastnil 1. národního leteckého mítinku, na kterém vyhrál, po přepočítání výkonů, okružní let republikou na trati Praha - Olomouc - Nitra - Vajnory - Olomouc - Praha.
V roce 1922 byl letoun během vojenského cvičení poškozen při nouzovém přistání a následně zrušen.
Na pokrokovou BH-1 navazovala celá řada dalších Avií konstruktérů Beneše a Hajna: BH-3, BH-5, BH-9, BH-10, BH-11.
Replika letadla Avia BH-1
Repliku postavil Marcel Sezemský, který letoun také vlastní a při různých leteckých dnech či jiných příležitostech pilotuje. Pan Sezemský je členem neziskové organizace "Historická letka republiky Československé".
Replika představuje původní verzi s řadovým motorem a je postavena v měřítku 1:1. Oproti originálu má jiný motor (Walter Mikron), dvojí řízení a bohatší přístrojové vybavení. Je registrována v kategorii ultralehkých letadel pod imatrikulační značkou OK-GUU 25.
Avia BH-1 na mladoboleslavském letišti. Na trupu je namalován tehdejší tovární znak Avia.
Původní letoun měl jen jedno řízení, pilot seděl vzadu, vpředu bylo místo pro cestujícího. Replika má řízení dvojí, ale vpředu jen jako nouzové.
Při čelním pohledu vynikne "tlusté" křídlo, v místě uchycení vzpěr je profil nejtlustší.
Při tomto pohledu je vidět, kudy proudí vzduch za chladičem.
Průlet nad letištěm.
Pojíždění po přistání.
Radek Folprecht
Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu
První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.
Radek Folprecht
Zapomenuté automobily Wikov
Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.
Radek Folprecht
Zásadka
/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar
Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...
Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste
Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...
Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump
Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...
USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek
USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...
Prodej bytu 3+1, 72 m2, Kadaň, ul. Husova
Husova, Kadaň, okres Chomutov
2 399 000 Kč
- Počet článků 81
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 10930x
Články publikované na Technet.cz a auto.idnes.cz