Olds Curved Dash

Průkopníkem masového automobilismu je Ford model T, ale ještě před ním zde byl vůz pana Oldse, který měl také své zásluhy v tomto směru, byť menší. Neměl však volant a dnes je mezi širokou veřejností téměř zapomenut.

Automobil, nebo lépe řečeno motorový vozík, Olds Curved Dash vyráběla americká firma Oldsmobile, kterou založil roku 1897 automobilový pionýr Ransom Eli Olds spolu se společníky oplývajícími potřebným kapitálem. Název firmy je pro náš případ zjednodušen, při založení se jmenovala Olds Motor Vehicle Company, to se však zanedlouho měnilo, stejně jako vlastnické vztahy. Ještě než si řekneme pár slov k samotnému vozu, tak musíme zmínit, že pan Olds z firmy v roce 1904 odešel kvůli názorovým neshodám s jedním společníkem ve věci dalšího směřování výrobního programu (Olds chtěl vyrábět levné a jednoduché vozy pro širší klientelu, jeho oponent, jakýsi Frederic Smith, chtě dát přednost lepším a dražším vozům) a krátce na to založil automobilku REO.

Olds na přelomu století experimentoval s automobily na elektrický pohon. Dokonce to už vypadalo, že se v té době stane takový vůz hlavním produktem firmy, ale pravděpodobně požár závodu roku 1900, zaviněný neopatrným dělníkem, vše změnil. Za oběť plamenům padlo asi deset prototypů, včetně těch s elektropohonem pro zamýšlenou sériovou výrobu. Jako zázrakem se podařilo vytlačit do bezpečí pouze jeden prototyp s benzínovým motorem. Po znovuobnovení firmy ho začala tato vyrábět.

Podle zaoblené přídě dostal později automobil jméno Curved Dash. V roce 1901 opustilo bránu továrny 425 vozů. Objem výroby rostl, kulminoval v roce 1905 a do roku 1907 jich bylo vyrobeno celkem asi 19.000 kusů. Tato čísla mohl výrobce dosáhnout díky použití jakési výrobní pseudolinky. Nejednalo se o klasickou pohyblivou montážní linku, jakou později zavedli u Fordů, ale rozpracovaný automobil byl posunován na jednoduchém vozíku mezi jednotlivými montážními pracovišti. A například vlastní výrobou motorů pro Curved Dash se nezatěžovali, ty jim dodával Leland. V malém množství vozy Curved Dash pak licenčně vyrábělo několik firem v Evropě.

Olds Curved Dash je někdy označován jako první masově vyráběný automobil. S pozdějším Fordem T, také tak označovaným, se to však nedá vůbec srovnat. Takže i když ta výrobní linka byla pouze pseudolinkou a ty masy nebyly takové, jaké si dnes představujeme, můžeme tohoto oldse nazvat právoplatným předskokanem legendární fordky. Pravdou pravdoucí pak zůstává, že ve své době byl nejpočetněji vyráběným vozem na světě.

Technický popis: Olds Curved Dash byl dvoumístný osobní automobil s otevřenou karosérií, některé vozy měly skládací plátěnou střechu, existovaly i nákladní verze. K pohonu sloužil vodou chlazený benzínový jednoválec o objemu 1560 ccm a maximálním výkonu 5 k, dvoustupňová převodovka byla planetová. Spotřeba byla 12 l benzínu / 100 km, ještě více pak bylo potřeba dolévat vody do otevřeného chladícího okruhu. Max. rychlost byla 32 km/h.

 

 

 

 

 

 

(fotografováno v roce 2014 v Jičíně a okolí)

Autor: Radek Folprecht | středa 5.8.2015 19:00 | karma článku: 14,74 | přečteno: 562x
  • Další články autora

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

26.6.2015 v 6:00 | Karma: 33,59

Radek Folprecht

Zásadka

21.5.2015 v 19:30 | Karma: 18,14

Radek Folprecht

Hrádek nad Zámostím

8.4.2015 v 17:56 | Karma: 18,17

Radek Folprecht

Jiljov - "tvrz" plná otazníků

14.1.2015 v 18:30 | Karma: 21,18

Radek Folprecht

Kunětická hora

13.5.2014 v 18:30 | Karma: 21,08

Radek Folprecht

Píčův statek

16.4.2014 v 18:30 | Karma: 32,95

Radek Folprecht

Střehom

21.1.2014 v 18:30 | Karma: 25,83

Radek Folprecht

Zámek Mnichovo Hradiště

2.4.2013 v 16:23 | Karma: 20,93

Radek Folprecht

Hliníkův Humpolec

12.2.2013 v 16:17 | Karma: 34,43

Radek Folprecht

Boleslavský hrad

7.1.2013 v 15:33 | Karma: 23,93
  • Počet článků 81
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 10930x
 

Články publikované na Technet.cz a auto.idnes.cz