Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olds Curved Dash

5. 08. 2015 19:00:59
Průkopníkem masového automobilismu je Ford model T, ale ještě před ním zde byl vůz pana Oldse, který měl také své zásluhy v tomto směru, byť menší. Neměl však volant a dnes je mezi širokou veřejností téměř zapomenut.

Automobil, nebo lépe řečeno motorový vozík, Olds Curved Dash vyráběla americká firma Oldsmobile, kterou založil roku 1897 automobilový pionýr Ransom Eli Olds spolu se společníky oplývajícími potřebným kapitálem. Název firmy je pro náš případ zjednodušen, při založení se jmenovala Olds Motor Vehicle Company, to se však zanedlouho měnilo, stejně jako vlastnické vztahy. Ještě než si řekneme pár slov k samotnému vozu, tak musíme zmínit, že pan Olds z firmy v roce 1904 odešel kvůli názorovým neshodám s jedním společníkem ve věci dalšího směřování výrobního programu (Olds chtěl vyrábět levné a jednoduché vozy pro širší klientelu, jeho oponent, jakýsi Frederic Smith, chtě dát přednost lepším a dražším vozům) a krátce na to založil automobilku REO.

Olds na přelomu století experimentoval s automobily na elektrický pohon. Dokonce to už vypadalo, že se v té době stane takový vůz hlavním produktem firmy, ale pravděpodobně požár závodu roku 1900, zaviněný neopatrným dělníkem, vše změnil. Za oběť plamenům padlo asi deset prototypů, včetně těch s elektropohonem pro zamýšlenou sériovou výrobu. Jako zázrakem se podařilo vytlačit do bezpečí pouze jeden prototyp s benzínovým motorem. Po znovuobnovení firmy ho začala tato vyrábět.

Podle zaoblené přídě dostal později automobil jméno Curved Dash. V roce 1901 opustilo bránu továrny 425 vozů. Objem výroby rostl, kulminoval v roce 1905 a do roku 1907 jich bylo vyrobeno celkem asi 19.000 kusů. Tato čísla mohl výrobce dosáhnout díky použití jakési výrobní pseudolinky. Nejednalo se o klasickou pohyblivou montážní linku, jakou později zavedli u Fordů, ale rozpracovaný automobil byl posunován na jednoduchém vozíku mezi jednotlivými montážními pracovišti. A například vlastní výrobou motorů pro Curved Dash se nezatěžovali, ty jim dodával Leland. V malém množství vozy Curved Dash pak licenčně vyrábělo několik firem v Evropě.

Olds Curved Dash je někdy označován jako první masově vyráběný automobil. S pozdějším Fordem T, také tak označovaným, se to však nedá vůbec srovnat. Takže i když ta výrobní linka byla pouze pseudolinkou a ty masy nebyly takové, jaké si dnes představujeme, můžeme tohoto oldse nazvat právoplatným předskokanem legendární fordky. Pravdou pravdoucí pak zůstává, že ve své době byl nejpočetněji vyráběným vozem na světě.

Technický popis: Olds Curved Dash byl dvoumístný osobní automobil s otevřenou karosérií, některé vozy měly skládací plátěnou střechu, existovaly i nákladní verze. K pohonu sloužil vodou chlazený benzínový jednoválec o objemu 1560 ccm a maximálním výkonu 5 k, dvoustupňová převodovka byla planetová. Spotřeba byla 12 l benzínu / 100 km, ještě více pak bylo potřeba dolévat vody do otevřeného chladícího okruhu. Max. rychlost byla 32 km/h.

(fotografováno v roce 2014 v Jičíně a okolí)

Autor: Radek Folprecht | středa 5.8.2015 19:00 | karma článku: 14.74 | přečteno: 460x

Další články blogera

Radek Folprecht

Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu

První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.

11.7.2015 v 21:00 | Karma článku: 24.71 | Přečteno: 3131 | Diskuse

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.

26.6.2015 v 6:00 | Karma článku: 33.02 | Přečteno: 3958 | Diskuse

Radek Folprecht

Zásadka

/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /

21.5.2015 v 19:30 | Karma článku: 17.08 | Přečteno: 559 | Diskuse

Další články z rubriky Fotoblogy

Karel Ábelovský

Woknoviny - moje nová rubrika

... woknoviny přinesou nový a jiný pohled na svět a možná i události - pohledem shůry, zprava, zleva, a taky zespodu - nevěříte? Děláte dobře ... protože to bude zase jen úhel pohledu, třeba z "brlohu". Jak taky jinak.

26.3.2017 v 14:14 | Karma článku: 7.99 | Přečteno: 151 | Diskuse

Stanislav Salvet

Hračky a jejich osudy

Co se děje s hračkami, když už si s nimi děti nehrají? Když je někde pohodí, ztratí, opustí, zapomenou? Podařilo se mi zdokumentovat osudy několika hraček, které již neslouží svému původnímu účelu. Nejsou to pěkné obrázky....

26.3.2017 v 14:04 | Karma článku: 4.93 | Přečteno: 108 | Diskuse

Ivana Pavlisková

Punťa cestovatel

Uvědomila jsem si, že dnes píšu 250. článek. Za 3,5 roku mého pobytu na blogu. Je to málo? Nechci ale život prosedět u klávesnice, chci ho mít pestrý a různorodý, jako moje články. A o čem by měl být? Samozřejmě o psech v útulku.

25.3.2017 v 19:03 | Karma článku: 19.66 | Přečteno: 283 | Diskuse

Klára Tůmová

Čtvero ročních období

Tak o čem to bude? Pizza? Hudba? Kalendář? Nejspíš bude třeba pomyslné dveře otevřít a na vlastní oči se podívat...

25.3.2017 v 16:48 | Karma článku: 10.26 | Přečteno: 162 | Diskuse

Jiří Stratil

Záhada - vysvětlení

V minulém článku jsem popsal zvláštní jev s odraženým okenním slunečním světlem na protější hladké bílé stěně mého pokoje.

25.3.2017 v 10:04 | Karma článku: 6.01 | Přečteno: 342 | Diskuse
VIP
Počet článků 91 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3905

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.