Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejznámější Tatra stále žije!

21. 04. 2015 18:59:59
/ Jednostranný sklápěč Tatra 148 ve fotografii /

Triáda legendárních tatrovek s motorem před kabinou řidiče začínala typem Tatra 111, pokračovala Tatrou 138 a vyvrcholila Tatrou 148. Pravda, i dnes mají jmenované svoji nástupkyni, zatím však Sibiř nedobyla, též šíře zvládaných úkolů byla už zadáním projektu oproti předchůdkyním pouze parciální, proto si ji k legendám řadit nedovolíme.

Tatra 148 byla vyráběna v řadě modifikací, na zobrazených fotografiích se však budeme věnovat pouze jedné, a to pravděpodobně z jednoho prozaického důvodu té nejznámější. S velkou plastovou hračkou v její podobě si totiž na Husákových pískovištích hrály houfy Husákových dětí (a nedávno, po mnoha letech, se tato hračka s velkým úspěchem opět objevila). Jedná se o jednostranný sklápěč Tatra 148 S1.

Prototypy Tatry 148 byly představeny na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v roce 1968. V následujících letech opouštěly továrnu vozy ověřovací série. Na základě zkušeností z jejich provozu se připravovala velkosériová výroba. Ta se naplno rozeběhla v roce 1972, kdy byla zároveň ukončena výroba Tatry 138, a běžela plných deset let. Celkem se vyrobilo téměř 114 tisíc Tater 148 všech možných i nemožných modifikací a z tohoto úctyhodného počtu jich bylo asi 20 tisíc jednostranných sklápěčů Tatra 148 S1. Korba s mohutným ochranným převisem nad kabinou se montovala ve slovenských Bánovcích nad Bebravou na podvozky dodané z Kopřivnice.

Tatra 148, strohý technický popis: Nákladní automobil vyráběný v mnoha civilních i vojenských verzích pro plnění širokého rozsahu úkolů. Podvozek je klasické tatrovácké koncepce s centrální ocelovou rourou, konfigurace náprav 6x6 (vzácně 4x4 u asi dvou variant tahačů návěsů), pohon zajišťuje vzduchem chlazený dieselový osmiválec.

Ještě poznámka na závěr: modrý a žlutomodrý vůz na fotografiích jsou vyrobeny po modernizaci (začátek sériové výroby medernizovaných 148: leden 1979) a značily se Tatra 2-148. Došlo především k úpravám na motoru, podvozku a kabině. Na první pohled poznáte ty modernizované podle masky kapoty, kdy otvory vstupu vzduchu nejsou protaženy až do jejich krajů, a podle bočních blinkrů, které mají vodorovnou orientaci.

Autor: Radek Folprecht | úterý 21.4.2015 18:59 | karma článku: 24.56 | přečteno: 1721x

Další články blogera

Radek Folprecht

Olds Curved Dash

Průkopníkem masového automobilismu je Ford model T, ale ještě před ním zde byl vůz pana Oldse, který měl také své zásluhy v tomto směru, byť menší. Neměl však volant a dnes je mezi širokou veřejností téměř zapomenut.

5.8.2015 v 19:00 | Karma článku: 14.74 | Přečteno: 488 | Diskuse

Radek Folprecht

Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu

První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.

11.7.2015 v 21:00 | Karma článku: 24.71 | Přečteno: 3177 | Diskuse

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.

26.6.2015 v 6:00 | Karma článku: 33.02 | Přečteno: 4175 | Diskuse

Radek Folprecht

Zásadka

/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /

21.5.2015 v 19:30 | Karma článku: 17.08 | Přečteno: 607 | Diskuse

Další články z rubriky Fotoblogy

Jiří Stratil

Méně je méně a více více?

Někdy "méně" může být "méně" (jak se říká) nebo také "více", nebo naopak "více" může být "více" nebo i "méně".

17.8.2017 v 8:17 | Karma článku: 9.63 | Přečteno: 306 | Diskuse

Ladislav Vinš

To tu ještě nebylo

Tento odvážný pán si usmyslel, že vychová býčka k poslušnosti tak aby byl domácí mazlíčkem a zároveň poslouchal svého pána jako cvičený pejsek

16.8.2017 v 12:12 | Karma článku: 18.20 | Přečteno: 816 | Diskuse

Karel Boháček

Když zaútočí bobr...

Dříve byl bobr klasika. Pak začal mizet, až skoro vymizel. A dnes? Dnes není až takový problém na něj zase narazit...v mokřinách...

16.8.2017 v 12:00 | Karma článku: 23.78 | Přečteno: 1277 | Diskuse

Jiří Stratil

Bomba nad Prahou

Všichni jsme zvyklí na typické panoráma Hradčan s katedrálou sv.Víta, kde nebyla goticky dostavěna hlavní věž, neboť stavbu přerušily jiné zájmy panovníků doby husitské.

16.8.2017 v 8:11 | Karma článku: 11.89 | Přečteno: 719 | Diskuse

Jan Pražák

Haló, haló, není tu nějaký kočkomil?

Jmenuji se Mikeš a mí předkové pocházejí až z daleké Británie, ale mě osud zavál daleko od jejich domoviny. Už sedm let šéfuji rodince dvounožců kdesi v horách v samém srdci Evropy.

15.8.2017 v 20:39 | Karma článku: 26.56 | Přečteno: 738 | Diskuse
VIP
Počet článků 91 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3970

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.