Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zásadka

21. 05. 2015 19:30:59
/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /

Necelé čtyři kilometry severně od Mnichova Hradiště se nalézá zřícenina Zásadka. Musíme si však dát pozor, neboť v přibližně stejné vzdálenosti od Hradiště, ale úplně jiným směrem, najdete ves stejného jména. A tam právě ta zřícenina není. Najdete ji ve vsi Sychrov. A to je zase zcela jiný Sychrov, než známá stejnojmenná obec s velkým zámkem a parkem o kousek dál. Na Zásadku moc lidí nechodí a po předchozím popisu polohy jich bude možná ještě méně. Pokud jste se však neztratili, čtěte dál...

Původně stála na nevelkém skalním ostrohu nad soutokem Jizery a Mohelky zemanská tvrz. Ve druhé polovině 14. století ji zde pravděpodobně nechal postavit některý z pánů ze Zásady. Tou Zásadou by ale neměla být obec v podhůří Jizerských hor, ale buď velký hospodářský dvůr nedaleko hradu Frýdštejn, nebo se zde už přímo promítl název nového sídla. Dnes je nejčastěji jako zakladatel uváděn Ješek Ocas nebo jeho bratr Ješek. Toto je velmi zajímavé, byli dva bratři Ješkové, z nichž jeden byl navíc Ocas. Ještě zajímavější pak je, že o nich v souvislosti se Zásadkou nic nevěděl August Sedláček (1843-1926), náš přední historik a hradolog. (Zde můžeme poznamenat, že i Sedláček si občas něco vymyslel, stejně jako autor tohoto článku, a další to pak po něm přebírali.)

Prvním v písemných pramenech zmíněným majitelem byl roku 1406 Matěj Pomazánka ze Zlivi. Zanedlouho se však nemovitost a přilehlé panství vrátilo opět do rukou pánů ze Zásady a (zároveň) z Navarova. Ale už v roce 1452 vše prodala Johanka ze Zásady zemskému správci Jiřímu z Poděbrad kvůli umoření dluhů.

Jiří z Poděbrad tento nový majetek pravděpodobně obratem postoupil dále. Ještě v tom samém století se objevuje modifikovaný název Nová Zásadka v souvislosti s rozšířením tvrze na malý hrad. Za tímto stavebním povýšením mohl stát Markvart Frycek z Daliměřic, anebo někdo zcela jiný.

Minimálně od roku 1520 měl hrad status pustý. Sice byl v majetku různé šlechty, nevelká středověká hradní sídla však už v té době přestávala vyhovovat rezidenčním nárokům. V roce 1560 pak nemovitost s nejistou budoucností a přilehlým panstvím koupil Zikmund Vančura z Řehnic a Valečova, který se nad jejím neutěšeným stavem slitoval. Zásadku nechal přestavět na renesanční zámek a tím ji zase na delší čas zachránil. Informace je opět nejistá, jako strůjce přestavby se nedá vyloučit ani majitel následující.

Během doby se zde vystřídalo několik majitelů. Dlouhé roky plynuly pro zámek ze stavebního hlediska víceméně klidně. Až v roce 1790 vyhořel, byl opouštěn a začal chátrat. To vyhoření bylo možná jenom částečné, protože v roce 1820 se ještě uvádí existence střechy. Velký úbytek stavebního materiálu a tím hmotovou degradaci nemovitosti měli na svědomí obyvatelé z okolí, kteří ho používali na stavbu domů. Posledními majiteli zdejšího panství byli Valdštejnové. Vlastnili zámek, vlastně už zříceninu, do roku 1945.

(poznámka: fotografováno 28.11.2009, 1.5.2012 a 2.5.2015)

Hrad byl částečně chráněn příkrými svahy a řekou, přístup od jihozápadu, jihu a jihovýchodu znesnadňoval vykopaný příkop. Za příkopem byla kamenná hradba zesílená čtyřhrannou věží. Původní tvrz zabírala o něco menší prostor než zobrazený nevelký hrad, později zámek.

Na Zásadce se nacházejí i zajímavé podzemní prostory. Ty bývají většinou návštěvníků neprávem opomíjeny. Momentálně však je relativně snadno přístupný pouze jeden sál. Přístup do něho je dírou v severní zdi původního hradu/tvrze. Z druhé strany této zdi je terén o několik metrů výše.

Autor: Radek Folprecht | čtvrtek 21.5.2015 19:30 | karma článku: 17.08 | přečteno: 607x

Další články blogera

Radek Folprecht

Olds Curved Dash

Průkopníkem masového automobilismu je Ford model T, ale ještě před ním zde byl vůz pana Oldse, který měl také své zásluhy v tomto směru, byť menší. Neměl však volant a dnes je mezi širokou veřejností téměř zapomenut.

5.8.2015 v 19:00 | Karma článku: 14.74 | Přečteno: 488 | Diskuse

Radek Folprecht

Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu

První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.

11.7.2015 v 21:00 | Karma článku: 24.71 | Přečteno: 3177 | Diskuse

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.

26.6.2015 v 6:00 | Karma článku: 33.02 | Přečteno: 4175 | Diskuse

Další články z rubriky Fotoblogy

Jiří Stratil

Méně je méně a více více?

Někdy "méně" může být "méně" (jak se říká) nebo také "více", nebo naopak "více" může být "více" nebo i "méně".

17.8.2017 v 8:17 | Karma článku: 9.63 | Přečteno: 306 | Diskuse

Ladislav Vinš

To tu ještě nebylo

Tento odvážný pán si usmyslel, že vychová býčka k poslušnosti tak aby byl domácí mazlíčkem a zároveň poslouchal svého pána jako cvičený pejsek

16.8.2017 v 12:12 | Karma článku: 18.20 | Přečteno: 816 | Diskuse

Karel Boháček

Když zaútočí bobr...

Dříve byl bobr klasika. Pak začal mizet, až skoro vymizel. A dnes? Dnes není až takový problém na něj zase narazit...v mokřinách...

16.8.2017 v 12:00 | Karma článku: 23.78 | Přečteno: 1278 | Diskuse

Jiří Stratil

Bomba nad Prahou

Všichni jsme zvyklí na typické panoráma Hradčan s katedrálou sv.Víta, kde nebyla goticky dostavěna hlavní věž, neboť stavbu přerušily jiné zájmy panovníků doby husitské.

16.8.2017 v 8:11 | Karma článku: 11.89 | Přečteno: 719 | Diskuse

Jan Pražák

Haló, haló, není tu nějaký kočkomil?

Jmenuji se Mikeš a mí předkové pocházejí až z daleké Británie, ale mě osud zavál daleko od jejich domoviny. Už sedm let šéfuji rodince dvounožců kdesi v horách v samém srdci Evropy.

15.8.2017 v 20:39 | Karma článku: 26.56 | Přečteno: 738 | Diskuse
VIP
Počet článků 91 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3970

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.