Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zásadka

/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /

Necelé čtyři kilometry severně od Mnichova Hradiště se nalézá zřícenina Zásadka. Musíme si však dát pozor, neboť v přibližně stejné vzdálenosti od Hradiště, ale úplně jiným směrem, najdete  ves stejného jména.  A tam právě ta zřícenina není. Najdete ji ve vsi Sychrov. A to je zase zcela jiný Sychrov, než známá stejnojmenná obec s velkým zámkem a parkem o kousek dál. Na Zásadku moc lidí nechodí a po předchozím popisu polohy jich bude možná ještě méně. Pokud jste se však neztratili, čtěte dál...

Původně stála na nevelkém skalním ostrohu nad soutokem Jizery a Mohelky zemanská tvrz. Ve druhé polovině 14. století ji zde pravděpodobně nechal postavit některý z pánů ze Zásady. Tou Zásadou by ale neměla být obec v podhůří Jizerských hor, ale buď velký hospodářský dvůr nedaleko hradu Frýdštejn, nebo se zde už přímo promítl název nového sídla. Dnes je nejčastěji jako zakladatel uváděn Ješek Ocas nebo jeho bratr Ješek. Toto je velmi zajímavé, byli dva bratři Ješkové, z nichž jeden byl navíc Ocas. Ještě zajímavější pak je, že o nich v souvislosti se Zásadkou nic nevěděl August Sedláček (1843-1926), náš přední historik a hradolog. (Zde můžeme poznamenat, že i Sedláček si občas něco vymyslel, stejně jako autor tohoto článku, a další to pak po něm přebírali.)

Prvním v písemných pramenech zmíněným majitelem byl roku 1406 Matěj Pomazánka ze Zlivi. Zanedlouho se však nemovitost a přilehlé panství vrátilo opět do rukou pánů ze Zásady a (zároveň) z Navarova. Ale už v roce 1452 vše prodala Johanka ze Zásady zemskému správci Jiřímu z Poděbrad kvůli umoření dluhů.

Jiří z Poděbrad tento nový majetek pravděpodobně obratem postoupil dále. Ještě v tom samém století se objevuje modifikovaný název Nová Zásadka v souvislosti s rozšířením tvrze na malý hrad. Za tímto stavebním povýšením mohl stát Markvart Frycek z Daliměřic, anebo někdo zcela jiný.

Minimálně od roku 1520 měl hrad status pustý. Sice byl v majetku různé šlechty, nevelká středověká hradní sídla však už v té době přestávala vyhovovat rezidenčním nárokům. V roce 1560 pak nemovitost s nejistou budoucností a přilehlým panstvím koupil Zikmund Vančura z Řehnic a Valečova, který se nad jejím neutěšeným stavem slitoval. Zásadku nechal přestavět na renesanční zámek a tím ji zase na delší čas zachránil. Informace je opět nejistá, jako strůjce přestavby se nedá vyloučit ani majitel následující.

Během doby se zde vystřídalo několik majitelů. Dlouhé roky plynuly pro zámek ze stavebního hlediska víceméně klidně. Až v roce 1790 vyhořel, byl opouštěn a začal chátrat. To vyhoření bylo možná jenom částečné,  protože v roce 1820 se ještě uvádí existence střechy.  Velký úbytek stavebního materiálu a tím hmotovou degradaci nemovitosti měli na svědomí obyvatelé z okolí, kteří ho používali na stavbu domů.  Posledními majiteli zdejšího panství byli Valdštejnové. Vlastnili zámek, vlastně už zříceninu, do roku 1945.

(poznámka: fotografováno 28.11.2009, 1.5.2012 a 2.5.2015)

 

Hrad byl částečně chráněn příkrými svahy a řekou, přístup od jihozápadu, jihu a jihovýchodu znesnadňoval vykopaný příkop. Za příkopem byla kamenná hradba zesílená čtyřhrannou věží. Původní tvrz zabírala o něco menší prostor než zobrazený nevelký hrad, později zámek.

 

 

 

 

 

Na Zásadce se nacházejí i zajímavé podzemní prostory. Ty bývají většinou návštěvníků neprávem opomíjeny. Momentálně však je relativně snadno přístupný pouze jeden sál. Přístup do něho je dírou v severní zdi původního hradu/tvrze. Z druhé strany této zdi je terén o několik metrů výše.

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Radek Folprecht | čtvrtek 21.5.2015 19:30 | karma článku: 18,14 | přečteno: 997x
  • Další články autora

Radek Folprecht

Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu

První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.

11.7.2015 v 21:00 | Karma: 25,92 | Přečteno: 3618x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.

26.6.2015 v 6:00 | Karma: 33,59 | Přečteno: 4898x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Nejznámější Tatra stále žije!

/ Jednostranný sklápěč Tatra 148 ve fotografii /

21.4.2015 v 18:59 | Karma: 26,65 | Přečteno: 3413x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Hrádek nad Zámostím

/ zříceniny České republiky

8.4.2015 v 17:56 | Karma: 18,17 | Přečteno: 764x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

OBRAZEM: Ford model T - automobil, který změnil historii

Ford model T byl první velkosériově vyráběný automobil na světě. V letech 1908 až 1927 jich bylo vyrobeno přes 15 milionů kusů a proslavil se tím, že postavil Ameriku na kola a stál tak na počátku změny životního stylu obyvatelstva. Jestli lze tuto zásluhu hodnotit vyloženě kladně, není tak jednoznačné, jak by se mohlo na první pohled zdát...

5.3.2015 v 18:30 | Karma: 21,10 | Přečteno: 738x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Zahrádecký letohrádek aneb místo, kde tekla krev bažantů

Oblast bývalého zahrádeckého (nebo chcete-li novozámeckého) panství u České Lípy a jeho širšího okolí je poseta větším množstvím zajímavých historických stavebních objektů, ve velké míře už tedy ve formě jejich torz. 

3.2.2015 v 18:30 | Karma: 19,19 | Přečteno: 1147x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Jiljov - "tvrz" plná otazníků

Jiljov se nachází u obce Holany, přibližně 8 km jiho-jihozápadně od centra České Lípy. Jedná se o skalní rezidua stavby plné otazníků, na tamním turistickém směrovníku označené jako bývalá skalní tvrz ze 14. století. Prezentovaná informace je však poněkud zavádějící, neboť ty markantní stopy lidské činnosti v pískovcových blocích, které na místě můžeme spatřit, jsou s velkou pravděpodobností původu novověkého a existence středověké tvrze zde dosud nebyla prokázána (ale ani vyloučena).

14.1.2015 v 18:30 | Karma: 21,18 | Přečteno: 1479x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Jenštejn - hrad arcibiskupa, pijana i chudých bezzemků

Zřícenina gotického hradu Jenštejn se nachází ve stejnojmenné obci ležící mezi Prahou a Brandýsem nad Labem. Stanoviště hradu uprostřed rozlehlých rovinatých plání se může zdát jako krajně nevýhodné. Když si však uvědomíme všechny aspekty přizpůsobení stavby dané lokalizaci, pak tento negativistický názor opustíme. Stavitelé dovedně využili pískovcovou skalku v mikroúdolíčku zdejšího potoka, kolem hradu vytvořili hluboké příkopy a ty zaplavili vodou. Vodní dílo bylo ještě umocněno rybníkem.

22.10.2014 v 13:00 | Karma: 29,97 | Přečteno: 2469x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Kunětická hora

Pět kilometrů severo-severovýchodně od historického centra Pardubic nečekaně vystupuje z georeliéfně fádní roviny do výše 80 metrů nad okolní terén solitérní znělcový vrch Kunětická hora. A na jeho horní části se nalézá hrad stejného jména.

13.5.2014 v 18:30 | Karma: 21,08 | Přečteno: 1051x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Píčův statek

Ruiny Píčova statku se nachází nedaleko Drábských světniček, při červené turistické trase směrem na Valečov. Pro mnohé z turistů je tento objekt zcela neznámý, nemají tušení, kdo zde žil a hospodařil. Chcete-li se dozvědět více, pokračujte v četbě dále...

16.4.2014 v 18:30 | Karma: 32,95 | Přečteno: 6912x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Střehom

Seznamte se se vsí, kde se zastavil čas, a která si vystačí s jedinou informativní dopravní značkou IS 12a Obec.

21.1.2014 v 18:30 | Karma: 25,83 | Přečteno: 2068x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Stará vodárenská věž v Mladé Boleslavi

"Vodárny jsou klenot města nejušlechtilejší a nejpotřebnější", řekl moudrý Václav Krocín z Drahobejle (1532-1605).

19.11.2013 v 19:30 | Karma: 15,88 | Přečteno: 944x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Oldtimer Bohemia Rally 2013 (obrazem)

Více než pět desítek historických automobilů a motocyklů se o tomto víkendu zúčastnilo prestižního veteránského klání Oldtimer Bohemia Rally - FIVA. Soutěž letos vstoupila již do čtvrtého ročníku a oproti minulým rokům se termínově přesunula ze začátku září na konec května. Tím organizátoři dostali výhodně OBR, končící v sobotu, do časového průniku se snad ještě prestižnější veteránskou akcí  Concours d'Elegance na Zámku Loučeň, která ten den právě začínala. A tak se Loučeň stala etapovou obcí OBR. Fotografie jsou z Mladé Boleslavi a blízkého okolí.

26.5.2013 v 8:00 | Karma: 28,90 | Přečteno: 7262x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Tudor - první poválečná škodovka

Tudor, první poválečná škodovka, byl vlastně vyvrcholením typově bohaté řady Popularů. Nový vůz dostal modernější elegantní karoserii, ve zmenšeném měřítku ne nepodobnou tehdejším americkým Fordům, a výrobce ho z marketingových důvodů uváděl jako zcela nový typ.

22.4.2013 v 15:15 | Karma: 27,44 | Přečteno: 8207x | Diskuse| Věda

Radek Folprecht

Mnichovo Hradiště - kapucínský klášter a kaple sv. Anny

V roce 1690 byla na popud majitele mnichovohradišťského panství, hraběte Arnošta Josefa z Valdštejna, při severním okraji zámeckého parku započata stavba kapucínského kláštera s kostelem sv. Tří králů. Stavitelem strohých funkčních budov, odpovídajících zvyklostem tohoto řádu, byl kapucínský páter Jiří z Mnichova. Nejprve byl dokončen roku 1693 kostel a o pár let později celý klášter.

10.4.2013 v 12:50 | Karma: 19,42 | Přečteno: 3147x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Zámek Mnichovo Hradiště

Rozsáhlý areál barokního valdštejnského zámku nalezneme v severní části Mnichova Hradiště. Státní zámek Mnichovo Hradiště je dnes Národní kulturní památkou a patří k němu i bývalý kapucínský klášter s kostelem sv. Tří králů a kaplí sv. Anny v sousedství.

2.4.2013 v 16:23 | Karma: 20,93 | Přečteno: 1223x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Československé bunkry (fotoblog)

V lednu a únoru vyšly na Technetu první dva články ze série k pětasedmdesátiletému výročí mobilizace Československé armády v roce 1938. První díl se věnoval těžkému a druhý díl lehkému opevnění, které se u nás budovalo od poloviny třicátých let po vzoru francouzské Maginotovy linie. I když obrana kladoucí důraz na linie železobetonových bunkrů byla pro nadcházející válku v principu překonaná a navíc výstavba čs. opevnění nebyla zdaleka dokončena, zůstávají tyto bunkry památkou odhodlání našich vojáků bránit první republiku. Dva avizované články jsou protkány názornými ilustracemi, zde si můžete prohlédnout některé objekty na fotografiích. Ještě zbývá dodat, že projekt československého opevnění byl z evropských meziválečných fortifikačních systémů tím nejlepším a nejpropracovanějším.

4.3.2013 v 16:24 | Karma: 21,81 | Přečteno: 2299x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Hliníkův Humpolec

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Město Humpolec  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

12.2.2013 v 16:17 | Karma: 34,43 | Přečteno: 4881x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Boleslavský hrad

Boleslavský hrad se nachází na konci skalní ostrožny nad soutokem Jizery a Klenice. Tato ostrožna, z hlediska obrany výhodné místo, byla svědkem lidské činnosti mnohem dříve, než zde vznikl středověký hrad a město. Archeologické výzkumy dokládají osídlení s použitím opevnění již v mladší době bronzové.

7.1.2013 v 15:33 | Karma: 23,93 | Přečteno: 2326x | Diskuse| Fotoblogy

Radek Folprecht

Ještěrka aneb obrněná vejtřaska

Nesmrtelná Praga V3S se stala legendou. Tento terénní nákladní automobil se vyráběl v mnoha variantách dle úkolu použití. Původně byl určen pro armádu, ale postupně si našel cestu i do civilního sektoru. Nejzajímavější vojenskou variantou vétřiesky je samohybný opancéřovaný protiletadlový dvojkanon známý pod názvem Ještěrka.

2.1.2013 v 16:07 | Karma: 25,56 | Přečteno: 4388x | Diskuse| Věda
  • Počet článků 81
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 10930x
 

Články publikované na Technet.cz a auto.idnes.cz