Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

OBRAZEM: Ford model T - automobil, který změnil historii

5. 03. 2015 18:30:59
Ford model T byl první velkosériově vyráběný automobil na světě. V letech 1908 až 1927 jich bylo vyrobeno přes 15 milionů kusů a proslavil se tím, že postavil Ameriku na kola a stál tak na počátku změny životního stylu obyvatelstva. Jestli lze tuto zásluhu hodnotit vyloženě kladně, není tak jednoznačné, jak by se mohlo na první pohled zdát...
Ford model T, rok výroby 1919Ford model T, rok výroby 1919

Ten výrazný přelom v historii výroby automobilů nastal roku 1913, kdy byla ve Fordově továrně zprovozněna první pohyblivá montážní linka na montáž modelu T, jehož výroba tou dobou běžela už pátým rokem. Tím se skokově zvýšil objem výroby a mohla být snížena již tak příznivá cena vozu. Ta se snižovala ostatně v průběhu celého období výroby. V absolutních číslech to vypadalo takto: Cena základní čtyřmístné varianty bez střechy klesla z 850 $ v roce 1909 na hodnotu menší než 300 $ ke konci výroby. Automobil byl výrazně cenově dostupnější oproti srovnatelným produktům ostatních značek. Kromě USA probíhala výroba či montáž také v Kanadě, Velké Británii, Německu, Argentině, Francii, Španělsku, Dánsku, Norsku, Belgii, Brazílii, Mexiku a Japonsku.

V letech 1915 až 1925 bylo Téčko vyráběno pouze v černé barvě Japan Black Enamel (jen v USA?), což opět zlevnilo výrobu (jak cenou samotné barvy, tak zjednodušením logistiky a práce v lakovně). Zároveň měla z celé palety nejlepší kryvost a trvanlivost. Někdy se také uvádí, že nejkratší dobu zasychala a tím se výroba ještě urychlila. Ale než to někdo dokáže, tak to považujme za nepodložené obvinění.

K pohonu sloužil čtyřválcový benzínový motor o objemu 2,9 litru, výkon měl 20 koní. Automobil s ním dokázal za příznivých podmínek jet maximální rychlostí mírně převyšující hodnotu 70 km/h. Průměrná spotřeba byla z dnešního pohledu závratných 15 l / 100 km. Jako alternativní palivo jste mohli použít petrolej nebo etanol. Etanol byl však časem z této funkce diskvalifikován klesající cenou benzínu a nástupem prohibice v USA.

Plechovou Lízu, jak byla tato Fordka také familiérně přezdívána, jste si prý mohli sami opravit pomocí šroubováku, kousku drátu a použité žvýkačky a navíc k tomu stačila pouze jedna ruka. Ta druhá mohla tleskat. Tedy v případě, že se to povedlo. Automobil se vyznačoval vysokou spolehlivostí a hravě si poradil s tehdejšími nekvalitními komunikacemi.

Ford model T se vyráběl v mnoha variantách: dvou až šesti- či sedmimístné osobní vozy, bez střechy nebo se střechou, se střechou plátěnou nebo plechovou, dále také malé nákladní vozy, sanitní a hasičské vozy a v neposlední řadě mikrobusy . Během velké války a někdy i po ní (Polsko při bojích s Rudou armádou) vznikaly v Evropě v malém množství přestavby ve formě obrněných vozů vyzbrojených kulomety a někdy jen kulometné vozy bez pancéřové ochrany. Ford model TFord model T

Ford model T, pohled do motorového prostoruFord model T, pohled do motorového prostoru

Ford model TFord model T

Ford model T se v letech 1915 až 1925 vyráběl v USA pouze v černé barvě.Ford model T se v letech 1915 až 1925 vyráběl v USA pouze v černé barvě.

Ford model T vyrobený v KanaděFord model T vyrobený v Kanadě

Ford model T v třímístné verzi se vyráběl pouze v roce 1911.Ford model T v třímístné verzi se vyráběl pouze v roce 1911.

Ford model T označovaný jako Town Car byl využíván například v taxislužbě. Tento šesti- až sedmimístný vůz měl mezi první a druhou řadou sedadel vložena dvě sklopná sedátka, na nichž se sedělo proti směru jízdy. Tyto vozy jezdily nejčastěji v černé a tmavě modré barvě.Ford model T označovaný jako Town Car byl využíván například v taxislužbě. Tento šesti- až sedmimístný vůz měl mezi první a druhou řadou sedadel vložena dvě sklopná sedátka, na nichž se sedělo proti směru jízdy. Tyto vozy jezdily nejčastěji v černé a tmavě modré barvě.

Ford model T byl vyráběn v mnoha užitkových verzích, zde ho vidíme jako jednoduchý valníček.Ford model T byl vyráběn v mnoha užitkových verzích, zde ho vidíme jako jednoduchý valníček.

Sportovní vůz Ford model T Speedster, tento je z roku 1912. Dlouhá léta tahal zobrazený Speedster ve Státech po poli brány. Drobný americký rolník se o něj samozřejmě staral, tedy jako o traktor. Speedster jezdil, fungoval, ale takto rozhodně nevypadal. Pak trávil zasloužený odpočinek na vejminku, kde jeho stav dále degradoval. Současný majitel ho vysvobodil a až náročná renovace vrátila vozu jeho zašlou krásu.Sportovní vůz Ford model T Speedster, tento je z roku 1912. Dlouhá léta tahal zobrazený Speedster ve Státech po poli brány. Drobný americký rolník se o něj samozřejmě staral, tedy jako o traktor. Speedster jezdil, fungoval, ale takto rozhodně nevypadal. Pak trávil zasloužený odpočinek na vejminku, kde jeho stav dále degradoval. Současný majitel ho vysvobodil a až náročná renovace vrátila vozu jeho zašlou krásu.

Ford model T SpeedsterFord model T Speedster

Ford model TFord model T

Autor: Radek Folprecht | čtvrtek 5.3.2015 18:30 | karma článku: 19.38 | přečteno: 512x

Další články blogera

Radek Folprecht

Olds Curved Dash

Průkopníkem masového automobilismu je Ford model T, ale ještě před ním zde byl vůz pana Oldse, který měl také své zásluhy v tomto směru, byť menší. Neměl však volant a dnes je mezi širokou veřejností téměř zapomenut.

5.8.2015 v 19:00 | Karma článku: 14.74 | Přečteno: 460 | Diskuse

Radek Folprecht

Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu

První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.

11.7.2015 v 21:00 | Karma článku: 24.71 | Přečteno: 3131 | Diskuse

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.

26.6.2015 v 6:00 | Karma článku: 33.02 | Přečteno: 3958 | Diskuse

Radek Folprecht

Zásadka

/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /

21.5.2015 v 19:30 | Karma článku: 17.08 | Přečteno: 559 | Diskuse

Další články z rubriky Fotoblogy

Karel Ábelovský

Woknoviny - moje nová rubrika

... woknoviny přinesou nový a jiný pohled na svět a možná i události - pohledem shůry, zprava, zleva, a taky zespodu - nevěříte? Děláte dobře ... protože to bude zase jen úhel pohledu, třeba z "brlohu". Jak taky jinak.

26.3.2017 v 14:14 | Karma článku: 7.99 | Přečteno: 151 | Diskuse

Stanislav Salvet

Hračky a jejich osudy

Co se děje s hračkami, když už si s nimi děti nehrají? Když je někde pohodí, ztratí, opustí, zapomenou? Podařilo se mi zdokumentovat osudy několika hraček, které již neslouží svému původnímu účelu. Nejsou to pěkné obrázky....

26.3.2017 v 14:04 | Karma článku: 4.93 | Přečteno: 108 | Diskuse

Ivana Pavlisková

Punťa cestovatel

Uvědomila jsem si, že dnes píšu 250. článek. Za 3,5 roku mého pobytu na blogu. Je to málo? Nechci ale život prosedět u klávesnice, chci ho mít pestrý a různorodý, jako moje články. A o čem by měl být? Samozřejmě o psech v útulku.

25.3.2017 v 19:03 | Karma článku: 19.66 | Přečteno: 283 | Diskuse

Klára Tůmová

Čtvero ročních období

Tak o čem to bude? Pizza? Hudba? Kalendář? Nejspíš bude třeba pomyslné dveře otevřít a na vlastní oči se podívat...

25.3.2017 v 16:48 | Karma článku: 10.26 | Přečteno: 162 | Diskuse

Jiří Stratil

Záhada - vysvětlení

V minulém článku jsem popsal zvláštní jev s odraženým okenním slunečním světlem na protější hladké bílé stěně mého pokoje.

25.3.2017 v 10:04 | Karma článku: 6.01 | Přečteno: 342 | Diskuse
VIP
Počet článků 91 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3905

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.