Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ZLIN Z-43

5. 02. 2014 18:30:59
/ Kapitoly z historie československého letectví /                                 

ZLIN Z-43, v 70. letech se tyto letouny vyráběly nejčastěji ve standardním bílém zbarvení s modrými a černými doplňky. V tomto kabátě můžete mnohé z provozovaných třiačtyřicítek spatřit i dnes.

 

 

První prototyp čtyřmístného letadla Z-43 byl vzlétl na konci roku 1968. Z-43 byl určen pro pokračovací a navigační výcvik, sportovní létání (hojně byl užíván při leteckých soutěžích v navigaci a přesnosti přistání) a v případě vybavení vlečným zařízením sloužil také pro vlekání kluzáků. Dnes se často využívá ke komerčním vyhlídkovým letům.

Technický popis

Z-43 je jednomotorový dolnoplošník s pevným podvozkem. Čtyřmístná kabina má konfiguraci sedadel 2+2. Řízení je zpravidla dvojité, hlavní (instruktorské) pilotní sedadlo je přední levé, pravé řízení lze dle potřeb demontovat.

Konstrukce Z-43 přímo vycházela z dvoumístného cvičného a sportovního typu Z-42, který poprvé vzlétl o rok dříve a s touto metamorfózou bylo již od počátku projekčních prací počítáno. Konstruktérům tak vývoj třiačtyřicítky moc práce nedal. Na obou strojích je výhodně použito mnoho společných dílů. Hlavní rozdíly jsou ve střední části trupu, křídle a výkonnějším motoru. Z-43 má za pilotními sedadly navíc průběžné sedadlo pro další dva lidi a tím se i zvětšila celková délka letadla. I díky tomu se použilo přímé křídlo (u Z-42 má mírnou zápornou šípovitost), které má navíc zvětšené rozpětí o další palivové nádrže v jeho koncích.

Drak letounu je celokovový až na sklolaminátovou karoserii střední části trupu. Pevný podvozek je příďového typu, dle přání mohou být použity aerodynamické kryty kol. Motor je vzduchem chlazený pístový řadový šestiválec Avia M-337A o maximálním výkonu 154 kW. Dvoulistá kovová vrtule má automaticky stavitelný úhel náběhu.

Výroba a uživatelé

Po odzkoušení dvou prototypů běžela od roku 1972 sériová výroba, která s přestávkami dala do roku 1981 celkem 84 letadel ve třech sériích. Hlavním uživatelem byl tehdejší Aeroklub Svazarmu, 3 stroje dostala Vysoká škola dopravní v Žilině a 1 SlovAir. Asi dvě desítky strojů šly do NDR, kde část létala u GST (Gesellschaft für Sport und Technik, obdoba Svazarmu) a ostatní v kamuflážním nátěru u vojenského letectva. Na druhou stranu jeden šťastný letoun byl prodán do Německa západního (1974, D-EDNP). Šest kusů odebralo Maďarsko a jeden Polsko.

Jeden stroj byl v roce 1974 přestavěn na sanitní Z-43S určený k přepravě pacienta na nosítkách. Na pravém boku byly pro možnost nakládky a vykládky obsazených nosítek zhotoveny větší dveře otvírané vzhůru. Doprovodný zdravotník měl místo na sedadle za pilotem. K sériové výrobě typu Z-43S nedošlo.

Výroba původních Z-43 byla ještě na nějaký čas obnovena počátkem devadesátých let, kdy se u nás objevily jako houby po dešti nové malé firmy s předmětem leteckého podnikání lačnící po malých letadlech. Několik těchto letadel bylo také dodáno "v rozsypu" do Alžírska, kde se je domorodci učili sestavovat. Nakonec to dopadlo až tak, že se tam začala vyrábět kopie označená Safir-43.

Vývoj pokračoval typem Z 143 L vyráběným v devadesátých letech s americkým motorem Lycoming. Od roku 2004 je nabízen výrazně modernizovaný typ Z 143 LSi.

 

Z-43, OK-EOA, výr. č. 0045, byl vyroben v roce 1974.

 

 Skupina Z-43 na mladoboleslavském letišti před leteckým dnem.

 

Tankování paliva. Z-43 má hlavní palivové nádrže v náběžných částech křídel (2 x 65 litrů) + vedlejší v koncových částech křídel (2 x 50 litrů). Koncové nádrže se oficiálně nazývají přídavné, neznamená to však, jak by mohl někdo očekávat, že by letadlo mohlo létat bez nich, či je dokonce odhazovat za letu. Celkem tedy může letoun natankovat až 230 litrů paliva a při hospodárném letu pak činí dolet kolem 1000 km.

 

Palubní deska a řízení.

 

Pohled do motorového prostoru z levé strany. Na požární přepážce je uchycena olejová nádrž (momentálně otevřená). Za pozornost také stojí výfuky motoru, které prochází tepelným výměníkem, kde se ohřívá vzduch pro vytápění kabiny. Ve výměníku jsou našim očím ukryty dva výfukové sběrače, jeden pro první tři válce a druhý pro zbývající tři válce, z letounu pak tedy ústí pouze dvě výfukové trubky.

 

Start na vyhlídkový let.

 

Let ve formaci diamant.

 

Let ve formaci diamant.

 

Z-43, OK-COD, výr. č. 0005, byl vyroben na konci roku 1972.

 

 
 

Z-43, OK-FOL, výr. č. 0070, byl vyroben v roce 1975. Po roce 1989 bylo při obnově laku nahrazeno původní bílo-modré "svazarmovské" zbarvení modernějším. Fotografie je z roku 2010. Na posledních dvou fotografiích je stejný stroj v roce 2012, lze si všimnout, že mezitím došlo k výměně vrtule.

 

Z-43 přistává, vztlakové klapky jsou v poloze 37° (při startu jsou v poloze 14°).

 

ZLIN Z-43

 

Autor: Radek Folprecht | středa 5.2.2014 18:30 | karma článku: 19.05 | přečteno: 1442x

Další články blogera

Radek Folprecht

Olds Curved Dash

Průkopníkem masového automobilismu je Ford model T, ale ještě před ním zde byl vůz pana Oldse, který měl také své zásluhy v tomto směru, byť menší. Neměl však volant a dnes je mezi širokou veřejností téměř zapomenut.

5.8.2015 v 19:00 | Karma článku: 14.74 | Přečteno: 468 | Diskuse

Radek Folprecht

Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu

První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.

11.7.2015 v 21:00 | Karma článku: 24.71 | Přečteno: 3139 | Diskuse

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.

26.6.2015 v 6:00 | Karma článku: 33.02 | Přečteno: 4031 | Diskuse

Radek Folprecht

Zásadka

/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /

21.5.2015 v 19:30 | Karma článku: 17.08 | Přečteno: 573 | Diskuse

Další články z rubriky Fotoblogy

Jiří Stratil

Sokratés a bolehlav

Pro někoho může být studium učení významných antických filosofů "bolehlav", ale tady se jedná o jinou skutečnost.

29.4.2017 v 9:42 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 43 | Diskuse

Ivana Pavlisková

Štramberk lehce naučný

Kamarád mi napsal, že z důvodu nepřítomnosti jara si objednává lehce depresivní článek. Bez stopy jara a naděje lepšího. Tedy následující obrázky a text tuto náladu podtrhnou. A poučení nikdy není dost.

28.4.2017 v 19:05 | Karma článku: 13.46 | Přečteno: 202 | Diskuse

Jitka Štanclová

To se to fotí, když je krásně!

Ale když vám prší za krk, jednou rukou ohrožujete ostatní deštníkem, druhá balancuje s Canónem, vypadáte přinejmenším komicky. Ale i takové výlety se dají užít, když máte kolem sebe veselé lidi.

28.4.2017 v 10:22 | Karma článku: 19.86 | Přečteno: 446 | Diskuse

Jiří Stratil

A je to tady!

Co jako? Možná, že jsme spadli z nebe. To myslíš sebe? Ne i tebe. Kdožpak ví, jak se to doopravdy všechno má, koho pravda hřeje a koho zebe?

28.4.2017 v 8:41 | Karma článku: 6.93 | Přečteno: 394 | Diskuse

Karel Boháček

Svítání

To je docela fajn věc, když se člověk za tmy přemisťuje do míst, kde bych chtěl fotit při východu slunce.

28.4.2017 v 8:08 | Karma článku: 22.86 | Přečteno: 291 | Diskuse
VIP
Počet článků 91 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3921

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.