Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žehličky Tatra se staly legendou

28. 11. 2013 19:30:59
V roce 1923 představila kopřivnická Tatrovka na XV. pražském autosalonu malý osobní vůz znamenající doslova revoluci v automobilismu. Tatra 11, jak znělo typové označení, měla páteřový rám, vzduchem chlazený dvouválcový boxer OHV o objemu 1057 ccm a zadní výkyvné polonápravy. Tak se zrodila legendární Tatrovácká koncepce, bližší informace o vzniku tohoto řešení a o vítězství malé Tatry 11 ve velké jízdě divokým Ruskem si můžete přečíst v tomto článku. Ale jedenáctka nebyla zajímavá jen očím skrytým technickým řešením, zajímavá byla i kapota, která svým tvarem připomínala žehličku. A řada žehliček pokračovala typy Tatra 12, 13, 30, 52, 54 a 57. Jako zajímavost ještě můžeme uvést, že stejný tvar kapoty používal u některých svých vozů i Renault, a to dokonce dříve. Tím však veškerá podobnost končí, jinak byly ty Renaulty zcela obyčejné vozy s žebřinovým rámem a s vodou chlazenými motory se spodovým rozvodem, takže oproti tatrovkám prostě nuda, nuda, šeď, šeď.

 

Tatra 11

Tatra 11 stála na počátku celé úspěšné řady automobilů z Kopřivnice. Svojí jednoduchostí a relativně nízkou cenou měla všechny atributy lidového vozu, tedy až na počet vyrobených kusů.

 

 

Tatra 11

Tatra 11 v provedení nástavková limuzína, vrchní díl kabiny cestujících byl připevněn šrouby, jeho sejmutím jste si mohly za teplého a suchého počasí vytvořit otevřený vůz.

 

 

Tatra 12

Tatra 12 byla modernizovaná jedenáctka vyráběná od roku 1926, měla navíc brzdy i na předních kolech. Tatra 13 byl malý užitkový automobil odvozený z jedenáctek a dvanáctek.

 

 

Tatra 30

Tatra 30, produkovaná v letech 1926 až 1930, stála v hierarchii výše, dnes bychom asi řekli, že to byl vůz vyšší střední třídy. Motor už byl čtyřválcový boxer o objemu 1679 ccm. Na fotografii je čtyřdveřová šestimístná verze.

 

 

Tatra 30

Tatra 30, o něco kratší vůz než na předchozí fotografii, místo třetí řady sedadel má za kabinou cestujících menší skříňový zavazadlový prostor.

 

 

Tatra 52

Tatra 52 byla pokračovatelkou Tatry 30, objem motoru se zvýšil na 1911 ccm. Typ se vyráběl v létech 1930 až 1938, od roku 1935 byla kapota - jak bychom řekli dnes - faceliftována a žehlička opuštěna. 

 

 

Tatra 54/30

Tatra 54 byl automobil střední třídy z let 1931 až 1934 s motorem 1463 cm. Tatra 54/30 na fotografii má silnější motor z Tatry 30.

 

 

Tatra 57

Tatra 57, zvaná Hadimrška, byla opět lidovým vozem jako jedenáctka a dvanáctka a byla poslední kopřivnickou žehličkou. U modernizovaných hadimršek 57a a 57b byl již specifický tvar kapoty opuštěn.

 

 

Tatra 57

Tatra 57 se často vyráběla jako tzv. polokabriolet s rámem kolem dveří, tato jede s nataženou střechou.

 

 

Tatra 57 valník

Za první republiky se řada osobních automobilů vyráběla i ve verzi valník, ať už je dodávaly přímo velké automobilky, nebo upravovaly menší specializované karosárny. Tyto malé užitkové vozy byly určeny pro drobné živnostníky. Na fotografii je Tatra 57. Ostatně všechny zde představené Tatry se vyráběly v několika karosářsvých variantách, v tomto článku jsme viděli pouze zlomek toho, co u každého typu existovalo.

 

 

Fotografie byly pořízeny při veteránských akcích Veteránem Českým rájem (Jičín a okolí) a Svatováclavské jízdě v Mladé Boleslavi.

Autor: Radek Folprecht | čtvrtek 28.11.2013 19:30 | karma článku: 24.73 | přečteno: 1767x

Další články blogera

Radek Folprecht

Olds Curved Dash

Průkopníkem masového automobilismu je Ford model T, ale ještě před ním zde byl vůz pana Oldse, který měl také své zásluhy v tomto směru, byť menší. Neměl však volant a dnes je mezi širokou veřejností téměř zapomenut.

5.8.2015 v 19:00 | Karma článku: 14.74 | Přečteno: 476 | Diskuse

Radek Folprecht

Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu

První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.

11.7.2015 v 21:00 | Karma článku: 24.71 | Přečteno: 3154 | Diskuse

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.

26.6.2015 v 6:00 | Karma článku: 33.02 | Přečteno: 4117 | Diskuse

Radek Folprecht

Zásadka

/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /

21.5.2015 v 19:30 | Karma článku: 17.08 | Přečteno: 589 | Diskuse

Další články z rubriky Fotoblogy

Pavel Vrba

Všechny ty třpyty a odlesky.

Světla a stíny, co by nádherné protiklady. Světla a odlesky, některé i s duchem falešným, svádějící člověka ze správné cesty. Rozpoznání těch zdravých a pro člověka dobrých, to těžké je.

23.6.2017 v 20:10 | Karma článku: 9.29 | Přečteno: 122 | Diskuse

Jitka Štanclová

Lesní zpravodajství

Další houbové, lesní i květinové zpravodajství. Kolem dokola slyším jen samé nářky, že "nerostou", tak chci ubezpečit, že u nás ano!

23.6.2017 v 13:46 | Karma článku: 17.44 | Přečteno: 229 | Diskuse

Ladislav Vinš

Tropy bez cestovky a zadarmo ..

tak se nám to letos povedlo užít si tropického podnebí a být přitom doma. Na splouvání řek to není,, Zahrádkáři chodí pro vodu v noci. Obyčejné zahradní bazény jsou bez vody, Houby letos asi neporostou

23.6.2017 v 12:42 | Karma článku: 11.77 | Přečteno: 380 | Diskuse

Jiří Stratil

Moje přímky a obloučky

V tomto blogu se vracím ke svým návrhům, kde kombinuji přímé a obloukové tvary architektonických článků a prvků.

23.6.2017 v 8:27 | Karma článku: 5.19 | Přečteno: 156 | Diskuse

Michal Štosel

Za zdí

Za zdí se dějí neuvěřitelné příběhy, které však nikdo nepopíše ani nevyfotí, protože jsou právě za tou zdí.

22.6.2017 v 11:11 | Karma článku: 15.59 | Přečteno: 220 | Diskuse
VIP
Počet článků 91 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3945

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.