|
||||||||||||||||||||||||||||
Následující tabulka udává přehled výroby typové řady Rapid:
Jednotlivé modely se také lišily typem, objemem a výkonem použitého motoru. Vzhled masky a kapoty motoru se mohl měnit v průběhu výroby i u stejného typu. Provedení karoserie bylo v mnoha variantách: sedan, tudor, cabriolet, různé malé dodávkové vozy a v neposlední řadě sportovní coupé (4ks typu 910 pro závod 1000 mil československých).
|
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
ŠKODA RAPID (typ 901) Škoda Rapid typ 901 byl malý čtyřmístný cestovní vůz s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Vyráběl se v letech 1935-1937 a společně s prakticky shodným typem 914, vyráběným od roku 1937, bylo vyrobeno celkem 3900 kusů. Rám podvozku s centrální ocelovou rourou, ve které byl ukryt spojovací hnací hřídel, byl vpředu rozvidlený pro umístění motoru s převodovkou. Motor, řadový čtyřválec SV, měl objem 1386 ccm a výkon 31 k. Převodovka měla tři rychlostní stupně plus jeden vzad. Obě nápravy byly dělené. Karoserie měla dřevěnou kostru pokrytou plechovými výlisky. Automobil dosahoval maximální rychlosti 100 km/h. Udávaná průměrná spotřeba byla 9 až 10 litrů na 100 km. Z hlediska typu karoserie byl hlavní variantou čtyřdveřový sedan. Dále byl v nabídce tudor, cabriolet a malá dodávka. |
||||||||||||||||||||||||||||
Škoda Rapid (typ 901), ŠKODA Muzeum.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Okřídlený šíp a nápis ŠKODA.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Přední světlomet.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Palubní deska. Volant je na pravé straně pro jízdu v levém pruhu, jízda vpravo se u nás plánovala až od roku 1939.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Zvýrazněný svislý proužek na potahu opěradla a vnitřku dveří opticky zvyšuje vnitřní prostor automobilu, takže za volantem se pohodlně cítí i řidiči vyššího vzrůstu. Obdobným způsobem pomáhá vzor na sedadle - opět rafinovaně orientovaný - dlouhonohým řidičkám.
|
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Africká expedice V létě roku 1936 se vydali manželé Stanislav a Marie Škulinovi se sériovým Rapidem na velkou výpravu napříč Afrikou směrem západ - východ. Snad pod návalem adrenalinu, či ovlivněni horkým sluníčkem, se naši cestovatelé rozhodli cestu prodloužit a vrhli se opět do divočiny, tentokrát směrem jih - sever. Když dorazili po dvou letech na pobřeží Středozemního moře, měl jejich Rapid v kolech 52 000 km. Výprava nebyla samoúčelná, Stanislav Škulina byl externím spolupracovníkem Národního muzea. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Manželé Škulinovi se i s Rapidem vylodili v Dakaru a přes rovníkovou Afriku se vydali na východní pobřeží. Přestože bylo období tropických dešťů, neměli se svým lehkým a hbitým vozem výraznější problémy na rozbahněných cestách, a vlastně i necestách. Občas potkali silný americký vůz, který právě díky své hmotnosti týdny a týdny trčel v bahně, neschopen pohybu a obklopen bivakující posádkou, která s sebou navíc neměla míč proti trudomyslnosti. A tak jednoho dne, navzdory bahnu (lopata, lano), navzdory dravé zvěři (zavřené dveře a okna) a navzdory některým divokým domorodým kmenům praktikujícím krvavé rituály (vlídné slovo), dorazili naši hrdinové na pobřeží tehdejší Britské východní Afriky. Lodí pokračovali na Madagaskar, a nedbaje nebezpečí číhajícího ze strany lidožravých stromů, tento ostrov s divokou přírodou také úspěšně projeli. Po madagaskarském intermezzu pokračovali na nejjižnější cíp Afriky, k Mysu Dobré Naděje. A zde, jak už jsme si řekli, se rozhodli vrátit místo lodí opět napříč černým kontinentem. Expedice manželů Škulinových byla nejtěžší dálkovou jízdou podniknutou na československém automobilu v době mezi světovými válkami. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Dálniční Rapid Těsně před druhou světovou válkou byl připravován Rapid OHV s proudnicovou karosérií pro plánované dálnice. Plány však zhatila válka, přesto bylo několik málo těchto dálničních Rapidů v letech 1938 - 1940 vyrobeno. |
||||||||||||||||||||||||||||
Škoda Rapid OHV dálniční. |
Škoda Rapid (+foto)
Další články blogera
Tato rubrika neobsahuje žádné články...
Další články z rubriky Věda
Dana Tenzler
Barvy v kuchyni (3) - přírodní červená
Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)
Zdenek Slanina
Problém co začal už Arrhenius: Kysličník uhličitý a doba ledová - a teď i sopečné aktivity
Už S. Arrhenius řešil vztah obsahu CO2 v atmosféře i k době ledové. Tehdy hlavně ukázal, že jeho navyšování v atmosféře povede k nárůstu její teploty. Nyní výzkumy z univerzity v Sydney ukazují na roli sopek v nástupu ochlazování.
Martin Tuma
Berte Viagru, dokud si na to vzpomenete
Rozsáhlá studie odhalila významné snížení výskytu Alzheimerovi nemoci u pravidelkných uživatelů Viagry
Dana Tenzler
Barvy v kuchyni (2) - průmyslová žlutá
Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)
Dana Tenzler
Barvy v kuchyni (1) - přírodní žlutá
Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? První díl seriálu o barvách.
Počet článků 87 | Celková karma 0.00 | Průměrná čtenost 4567 |