Škoda Rapid (+foto)

19. 06. 2012 14:14:59
Vznik typové řady Rapid, popis a fotografie automobilu Škoda Rapid (typ 901), velké africké dobrodružství a na závěr jeden zajímavý unikát.

Škoda 420 Standard
V letech 1933-34 vyráběla mladoboleslavská automobilka "revoluční" osobní vůz Škoda 420 Standard. Tou hlavní změnou oproti dosavadní škodovácké produkci bylo použití páteřového rámu podvozku, namísto žebřinového, a zadní dělené kyvné nápravy, namísto tuhé. Ze Škody 420 Standard přímo vycházely dvě nižší základní typové řady, a to Popular a jeho o málo větší (a dražší) bratr - Rapid. Prvním "čistokrevným" Rapidem byl typ 901, jehož podvozek byl ještě o krok modernizován (centrální ocelová roura nahradila dva svařené U-profily použité u Škody 420, a dělená byla i přední náprava).

Následující tabulka udává přehled výroby typové řady Rapid:

  Model Typ Vyráběn v letech Vyrobeno kusů
  420 Rapid   1934-1935 480
  Rapid 901, 914 1935-1938 3900
  Rapid Six 910 1935 4
  Rapid 914OHV 1938 600
  Rapid OHV 922, 939R 1938-1942? 1804
  Rapid 2200 953 1945-1947 20

Jednotlivé modely se také lišily typem, objemem a výkonem použitého motoru. Vzhled masky a kapoty motoru se mohl měnit v průběhu výroby i u stejného typu. Provedení karoserie bylo v mnoha variantách: sedan, tudor, cabriolet, různé malé dodávkové vozy a v neposlední řadě sportovní coupé (4ks typu 910 pro závod 1000 mil československých).

 


 

ŠKODA RAPID (typ 901)

Škoda Rapid typ 901 byl malý čtyřmístný cestovní vůz s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Vyráběl se v letech 1935-1937 a společně s prakticky shodným typem 914, vyráběným od roku 1937, bylo vyrobeno celkem 3900 kusů. Rám podvozku s centrální ocelovou rourou, ve které byl ukryt spojovací hnací hřídel, byl vpředu rozvidlený pro umístění motoru s převodovkou. Motor, řadový čtyřválec SV, měl objem 1386 ccm a výkon 31 k. Převodovka měla tři rychlostní stupně plus jeden vzad. Obě nápravy byly dělené. Karoserie měla dřevěnou kostru pokrytou plechovými výlisky.

Automobil dosahoval maximální rychlosti 100 km/h. Udávaná průměrná spotřeba byla 9 až 10 litrů na 100 km.

Z hlediska typu karoserie byl hlavní variantou čtyřdveřový sedan. Dále byl v nabídce tudor, cabriolet a malá dodávka.

Škoda Rapid (typ 901)

Škoda Rapid (typ 901), ŠKODA Muzeum.

 

Škoda Rapid (typ 901)

Okřídlený šíp a nápis ŠKODA.

 

Škoda Rapid (typ 901)

Přední světlomet.

 

Škoda Rapid (typ 901)

Palubní deska. Volant je na pravé straně pro jízdu v levém pruhu, jízda vpravo se u nás plánovala až od roku 1939.

 

Škoda Rapid (typ 901)

Zvýrazněný svislý proužek na potahu opěradla a vnitřku dveří opticky zvyšuje vnitřní prostor automobilu, takže za volantem se pohodlně cítí i řidiči vyššího vzrůstu. Obdobným způsobem pomáhá vzor na sedadle - opět rafinovaně orientovaný - dlouhonohým řidičkám.

 


Africká expedice

V létě roku 1936 se vydali manželé Stanislav a Marie Škulinovi se sériovým Rapidem na velkou výpravu napříč Afrikou směrem západ - východ. Snad pod návalem adrenalinu, či ovlivněni horkým sluníčkem, se naši cestovatelé rozhodli cestu prodloužit a vrhli se opět do divočiny, tentokrát směrem jih - sever. Když dorazili po dvou letech na pobřeží Středozemního moře, měl jejich Rapid v kolech 52 000 km. Výprava nebyla samoúčelná, Stanislav Škulina byl externím spolupracovníkem Národního muzea.

  Škoda Rapid v Africe
 

 

Manželé Škulinovi se i s Rapidem vylodili v Dakaru a přes rovníkovou Afriku se vydali na východní pobřeží. Přestože bylo období tropických dešťů, neměli se svým lehkým a hbitým vozem výraznější problémy na rozbahněných cestách, a vlastně i necestách. Občas potkali silný americký vůz, který právě díky své hmotnosti týdny a týdny trčel v bahně, neschopen pohybu a obklopen bivakující posádkou, která s sebou navíc neměla míč proti trudomyslnosti. A tak jednoho dne, navzdory bahnu (lopata, lano), navzdory dravé zvěři (zavřené dveře a okna) a navzdory některým divokým domorodým kmenům praktikujícím krvavé rituály (vlídné slovo), dorazili naši hrdinové na pobřeží tehdejší Britské východní Afriky. Lodí pokračovali na Madagaskar, a nedbaje nebezpečí číhajícího ze strany lidožravých stromů, tento ostrov s divokou přírodou také úspěšně projeli. Po madagaskarském intermezzu pokračovali na nejjižnější cíp Afriky, k Mysu Dobré Naděje. A zde, jak už jsme si řekli, se rozhodli vrátit místo lodí opět napříč černým kontinentem. Expedice manželů Škulinových byla nejtěžší dálkovou jízdou podniknutou na československém automobilu v době mezi světovými válkami.

 

Škoda Rapid v Africe
Přes vodní toky se Rapid dostával na vorech domorodců.

 

 
 

Škoda Rapid v Africe
Cesta napříč Afrikou nebyla jednoduchá.

 

Dálniční Rapid

Těsně před druhou světovou válkou byl připravován Rapid OHV s proudnicovou karosérií pro plánované dálnice. Plány však zhatila válka, přesto bylo několik málo těchto dálničních Rapidů v letech 1938 - 1940 vyrobeno.

Škoda Rapid 1500 OHV dálniční

Škoda Rapid OHV dálniční.

Autor: Radek Folprecht | úterý 19.6.2012 14:14 | karma článku: 21.96 | přečteno: 6127x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Věda

Dana Tenzler

Barvy v kuchyni (3) - přírodní červená

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)

28.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 12.53 | Přečteno: 117 | Diskuse

Zdenek Slanina

Problém co začal už Arrhenius: Kysličník uhličitý a doba ledová - a teď i sopečné aktivity

Už S. Arrhenius řešil vztah obsahu CO2 v atmosféře i k době ledové. Tehdy hlavně ukázal, že jeho navyšování v atmosféře povede k nárůstu její teploty. Nyní výzkumy z univerzity v Sydney ukazují na roli sopek v nástupu ochlazování.

26.3.2024 v 5:22 | Karma článku: 24.04 | Přečteno: 511 |

Martin Tuma

Berte Viagru, dokud si na to vzpomenete

Rozsáhlá studie odhalila významné snížení výskytu Alzheimerovi nemoci u pravidelkných uživatelů Viagry

25.3.2024 v 14:17 | Karma článku: 13.60 | Přečteno: 303 | Diskuse

Dana Tenzler

Barvy v kuchyni (2) - průmyslová žlutá

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)

25.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 14.43 | Přečteno: 188 | Diskuse

Dana Tenzler

Barvy v kuchyni (1) - přírodní žlutá

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? První díl seriálu o barvách.

21.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 18.10 | Přečteno: 289 | Diskuse

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...