Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Technika

Radek Folprecht

Olds Curved Dash

Průkopníkem masového automobilismu je Ford model T, ale ještě před ním zde byl vůz pana Oldse, který měl také své zásluhy v tomto směru, byť menší. Neměl však volant a dnes je mezi širokou veřejností téměř zapomenut.

5.8.2015 v 19:00 | Karma článku: 14.74 | Přečteno: 460 | Diskuse

Radek Folprecht

Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu

První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.

11.7.2015 v 21:00 | Karma článku: 24.71 | Přečteno: 3131 | Diskuse

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.

26.6.2015 v 6:00 | Karma článku: 33.02 | Přečteno: 3958 | Diskuse

Radek Folprecht

Nejznámější Tatra stále žije!

/ Jednostranný sklápěč Tatra 148 ve fotografii /

21.4.2015 v 18:59 | Karma článku: 24.56 | Přečteno: 1637 | Diskuse

Radek Folprecht

OBRAZEM: Ford model T - automobil, který změnil historii

Ford model T byl první velkosériově vyráběný automobil na světě. V letech 1908 až 1927 jich bylo vyrobeno přes 15 milionů kusů a proslavil se tím, že postavil Ameriku na kola a stál tak na počátku změny životního stylu obyvatelstva. Jestli lze tuto zásluhu hodnotit vyloženě kladně, není tak jednoznačné, jak by se mohlo na první pohled zdát...

5.3.2015 v 18:30 | Karma článku: 19.38 | Přečteno: 512 | Diskuse

Radek Folprecht

Žehličky Tatra se staly legendou

V roce 1923 představila kopřivnická Tatrovka na XV. pražském autosalonu malý osobní vůz znamenající doslova revoluci v automobilismu. Tatra 11, jak znělo typové označení, měla páteřový rám, vzduchem chlazený dvouválcový boxer OHV o objemu 1057 ccm a zadní výkyvné polonápravy. Tak se zrodila legendární Tatrovácká koncepce, bližší informace o vzniku tohoto řešení a o vítězství malé Tatry 11 ve velké jízdě divokým Ruskem si můžete přečíst v tomto článku. Ale jedenáctka nebyla zajímavá jen očím skrytým technickým řešením, zajímavá byla i kapota, která svým tvarem připomínala žehličku. A řada žehliček pokračovala typy Tatra 12, 13, 30, 52, 54 a 57. Jako zajímavost ještě můžeme uvést, že stejný tvar kapoty používal u některých svých vozů i Renault, a to dokonce dříve. Tím však veškerá podobnost končí, jinak byly ty Renaulty zcela obyčejné vozy s žebřinovým rámem a s vodou chlazenými motory se spodovým rozvodem, takže oproti tatrovkám prostě nuda, nuda, šeď, šeď.

28.11.2013 v 19:30 | Karma článku: 24.58 | Přečteno: 1699 | Diskuse

Radek Folprecht

Oldtimer Bohemia Rally 2013 (obrazem)

Více než pět desítek historických automobilů a motocyklů se o tomto víkendu zúčastnilo prestižního veteránského klání Oldtimer Bohemia Rally - FIVA. Soutěž letos vstoupila již do čtvrtého ročníku a oproti minulým rokům se termínově přesunula ze začátku září na konec května. Tím organizátoři dostali výhodně OBR, končící v sobotu, do časového průniku se snad ještě prestižnější veteránskou akcí  Concours d'Elegance na Zámku Loučeň, která ten den právě začínala. A tak se Loučeň stala etapovou obcí OBR. Fotografie jsou z Mladé Boleslavi a blízkého okolí.

26.5.2013 v 8:00 | Karma článku: 27.65 | Přečteno: 6597 | Diskuse

Radek Folprecht

Ještěrka aneb obrněná vejtřaska

Nesmrtelná Praga V3S se stala legendou. Tento terénní nákladní automobil se vyráběl v mnoha variantách dle úkolu použití. Původně byl určen pro armádu, ale postupně si našel cestu i do civilního sektoru. Nejzajímavější vojenskou variantou vétřiesky je samohybný opancéřovaný protiletadlový dvojkanon známý pod názvem Ještěrka.

2.1.2013 v 16:07 | Karma článku: 23.82 | Přečteno: 3353 | Diskuse

Radek Folprecht

Škoda Rapid (+foto)

Vznik typové řady Rapid, popis a fotografie automobilu Škoda Rapid (typ 901), velké africké dobrodružství a na závěr jeden zajímavý unikát.

19.6.2012 v 14:14 | Karma článku: 20.10 | Přečteno: 5153 | Diskuse

Radek Folprecht

Staré nákladní automobily (fotoblog)

Tento článek je pouze strohá obrazová dokumentace z IX. srazu historických nákladních automobilů, který se konal ve dnech 24.-27.5.2012 nedaleko Kolína. I když tyto srazy pořádá Tatra historik klub Česká republika, není účast zapovězena ani automobilům jiných značek, ba naopak.

28.5.2012 v 7:07 | Karma článku: 36.92 | Přečteno: 13355 | Diskuse

Radek Folprecht

Kde udělali soudruzi z NDR chybu?

Pamětníci zažili doby, kdy se po československých silnicích proháněly v hojných - tedy relativně hojných - počtech Trabanty, Wartburgy, Barkasy, Robury a další východoněmecké automobily. Většina těchto vozů byla poháněna dvoudobými benzínovými motory, které za sebou zanechávaly významnou pachovou stopu. Jejich hrdým majitelům to bylo buďto jedno, nebo se s tím naučili žít. A my ostatní se za to na ně už dávno nezlobíme.

28.12.2011 v 16:28 | Karma článku: 42.05 | Přečteno: 17482 | Diskuse

Radek Folprecht

Motorové vozy M262.0 a M262.1

Motorový vůz řady M262.0 byl určen pro přepravu cestujících na hlavních tratích a měl obnovit poválečný vozový park Československých drah, který se tou dobou nacházel v neutěšené situaci, jak z hlediska typové roztříštěnosti, tak špatným technickým stavem.

20.12.2011 v 18:47 | Karma článku: 32.35 | Přečteno: 7199 | Diskuse

Radek Folprecht

Závodní speciál Laurin & Klement 300 (fotoblog)

Běhen roku lze spatřit na různých jízdách a závodech veteránů závodní speciál Laurin & Klement 300. I když je tedy pravda, že označení závodní speciál by mělo být spíše v uvozovkách, neboť v době svého vzniku se tento automobil žádných závodů neúčastnil. O to více ho ale při této činnosti nachytáme dnes.

30.9.2010 v 18:37 | Karma článku: 19.92 | Přečteno: 5964 | Diskuse
VIP
Počet článků 91 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3905

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.